Nejaký zdroj o tom, že vynieslo 10x vložené peniaze? Aj strany, ktoré majú záujem propagovať tieto dotácie bežne hovoria o zhodnotení na daniach x2 (tj. 100M dotácia => vyprodukuje 200M daní). RIA z 2016, ktorú môžeme považovať za "objektívnejšiu" hovorí "Celkový dopad na státní rozpočet bude neutrální, neboť po započtení multiplikačních efektů, které budou indukovány na základě dodatečných finančních prostředků, budou generovány přínosy pro veřejné rozpočty ve výši 183 mil Kč.“"
Štúdie z USA hovoria o tom, že žiaden dlhodobý vplyv na zamestnanosť (alebo HDP) nebol zistený.
Ak by to bolo tak ako hovoríte, tak potom by predsa pre štát malo byť ideálne to vôbec neobmedzovať, lebo by to bol jasný prínos peňazí. Iné štáty dávajú tento bonus napr. vo forme daňových výhod. A áno, na rozdiel od dotácií pre priemysel je výhodou okamžitá návratnosť. Priemysel to má typicky v daňových úľavách na x rokov.
Časť z nich by robila niečo iné, určite áno. Aj podľa SFK zhruba polovica z nich pracuje na pozíciach, ktoré nemajú status "filmové" profesie (administratíva, doprava, catering, ...). Celkovo sa v ČR odhaduje počet filmových špecialistov na ±1200 pracovných miest (zamestnanci + OSVČ), takže vplyv na zamestnanosť je minimálny. A áno, mzdy za natáčací deň (bežbe 12h) sú nad priemernou mzdou aj pre nefilmové pozície. Ale zlaté časy zo začiatku 2010's sú za nami.
Jake pridruzene sluzby probuh ...
Mam herce, herec chce milion. Zaplatim mu milion a on si da obed za tisicovku.
Dostanu dotaci 500k. Zaplatim 500k, a herec si da obed za tisicovku.
Nezaplatim mu nic, a on si da obed za tisicovku.
Rekneme, ze dan je 10% ... takze se pohybujeme v intencich ... +100k, -450k, 0.
Vytížení jsou teď, moc dalších nabídek díky malým pobídkám nepřichází. A očividně nejste dost chytrý na poznání rozdílu. Dotují se zemědělci a aerolinky. Filmové pobídky loni vynesly desetkrát víc, než do nich bylo vloženo. Ale koho by zajímal čistý miliardový zisk pro stát, že jo. A to nemluvím o dalších penězích z daní a zaměstnávání tisíců lidí, pronájmy za statisíc, které jdou na udržování památek nebo při záborech rovnou městu. Člověk by řekl, že je to jednoduchá matematika, ale asi ne dost jednoduchá pro každého.
Ja si dovolim tvrdit, ze "navratnost" jakyhkoli dotaci je exaktne nula. Aby se totiz tomu statu neco vratilo, musi to nejdriv nekdo zaplatit. Pricemz pokud reknu, ze dotace bude 50%, tak to take znamena, ze dotycny zaplati o 50% mene. A i kdyz tech 50% zdanim, tak by ta dan musela byt 100% abych byl na nule.
Hypoteticky se muzeme bavit o tom, ze zajistime pro ty lidi praci, ale dotovat pracovni mista v dobe, kdy vsude chybi lide ... (a neni to zdaleka jen o filmarich, viz nesmysl s vystavbou fabriky na Linich, pro kterou nebudou zamestnanci).
Tu je práve otázka, či by tí ľudia nepracovali a nemíňali peniaze aj bez daného filmu. Možno by míňali menej, ale treba si uvedomiť, že časť tých peňazí za uznateľné náklady ide rovno do zahraničia - hovorme rovno o desiatkach percent.
Obvykle cez špecifické služby, náklady na nakrúcanie v "reálnom" svete nie sú nízké, ale cenu robí marketing (obvykle len čiastočne uznateľný v ČR), herci (drahí herci sú zahraničné hviezdy) a efekty/post-processing (to bude závisieť film od filmu).
Tak při natáčení se "nedotují" jen filmaři, ale vycházejí z toho další utracené peníze u přidlužených služeb. Zábory, ubytování, stravování atd. Když se řekne, že tu štáv česku utratí třeba miliardu, dostane z pobídek zpátky dvacet procent a až 150 milonu navíc ze statniho fondu. To je 650 milionu utracenych v ČR. A krom daní ty penize samozrejme neskonci nekde v matraci, ale lide je zase utrati atd.
Takže vlastně můžou dělat kdekoli, je to jedno? Nejsou to specialisti, kteří mají na den tisíce jen tak z plezíru. Ale jo, vlastně jsem zapomněl, že je tu tak velká nezaměstnanost, že ti lidi jsou se svýma zkušenostma jinde a za menší peníze. Výborný argument. Řešte dotace aerolinkám a soukromým firmám, ne tohle pls. Na rozdíl od nich je tohle alespoň výdělečné.