Nevím, do jaké míry mají WiFi přípojky problém s agregaci, ale na WiFi a obecně na těch nelicencovaných frekvencích nejde garantovat vůbec nic. Dnes to chodí fajn a druhý den tam začne vysílat někdo další a jde to do kytek. Jestli chce někdo garantovanou rychlost bezdrátově, tak by se měl asi s smířit s tím, že to bude minimálně o nulu dražší.
Pokud mohu srovnávat jeden dům, tak "vzdušní ISP" tam fungují sice bez garance a "podle počasí", ale většinou mnohem lépe než xDSL v místě dostupné či "kabelovka" (obé s tragickým upstreamem).
Někdy je prostě "best effort" lepší, než garantovaná služba.
29. 12. 2020, 21:30 editováno autorem komentáře
Jenže ono je to někdy jediné dostupné připojení...
Někdy (!) s alternativou LTE (rychlost srovnatelná, spolehlivost podle počasí obdobná).
A někdy i ve velkém městě narazíte na to, že v domě fungují dvě "wifinové" firmy 30/30, kabelovka 20/2 (když jde) a O2 40/10 (reálně 20/4). Wifináři mají občas výpadky v mizerném počasí, ale "jsou nejlepší" - jen tak nějak bez garance. Ti taky mají skončit?
Tak nějak. Mám zahradní chatku za městem u lesa. Chci tam internet, ale není to pro mě kriticky důležité. Hlavním parametrem byla cena.
Přijel technik od ISP vylezl na střechu a na férovku řekl, že to nepůjde. Blbé místo. Viděl jediný přístupový bod a to mezi stromy. Říkal, že to nebude dělat dobrotu, že to nebude chodit tak jak deklarují. Ukecal jsem ho, ať to zkusí, že mi nevadí, když to bude chodit hůř a pohoda. Reálně to jede tak na polovinu deklarované rychlosti, ale mi to nevadí. Za nějakých 150-200Kč měsíčně tam jsem připojený už asi deset let. Jo, není to dokonalé, ale funguje to.
Blbé je, že za současného stavu je pro ISP taková gentlemanská dohoda docela rizikový sport.
Ono to je s tím měřením rychlosti připojení vůbec ošidné, protože vlastně není zřejmé "co se to měří".
Já mám připojení 1 Gbps od routeru na AP, pak to jde AP-AP obvykle kolem 80 Mbps, pak "nevím", ale někde mezi dalšími skoky to spadne na 30 Mbps, síť provozovatele má několik Gbps (do NIXu?) - ale to vůbec nic neříká o tom, jak rychle odešlu data do úschovny nebo je odtamtud vyzvednu. Moje "reálné" připojení pro u mne obvyklé způsoby použití tedy vykazuje rychlosti někde kolem 12/8 Mbps.
No hlavně jsem zvědavým jakouže rychlost budou inzerovat mobilní operátoři, když běžně dosahovaná rychlost má být 25 % té inzerované a pokud klesne pod tuto hranici dá se reklamovat. Proto se tam asi chytře dal pojem odhadovaná rychlost....
Jen upozorňuji, že do pevných připojení se počítají všechny připojení poskytované v pevném místě připojení, tj. jak ty pevné např. přes VDSL, tak ty bezdrátové přes volné pásma 2,4 a 5 GHz, případně i jiné frekvence. Takže lokální wifi operátor musí poskytnout stejnou úroveň 30% resp. 60 % dosahované inzerované rychlosti jako např. národní operátor na technologii VDSL. Velký problém budou mít dle mého i kabelovky v činžácích o několika desítkách bytů.
Navíc s rostoucími požadavky na kvalitu a garanci připojení poroste i cena, protože náklady na poskytování kvalitního Internetové připojení jsou a budou vyšší.
A jak definuji rychlost pripojky? Resp. kam se to bude merit aby to bylo relevantni? Jakozto ISP prece nemuzu zarucit v decentralizovane celosvetove siti, ze kdyz dam zakaznikovi 100Mbps linku, tak ze tou rychlosti bude stahovat treba z Vietnamu, Filipin,..
Jakmile jeho data opusti mou sit tak uz je to v rukou mych dodavatelu konektivity. I mene exoticke destinace mohou casto fungovat pomalu a ISP s tim nic neudela.
Pro tohle rozhodnutí je potřeba vědět, kde je "úzké hrdlo", kudy víc dat neproteče.
Kupříkladu pokud je to zpomalení dané vysokou agregací "v domě", pak je pravděpodobné, že zvýšení ze 30 na 100 bude reálně téměř bez dopadu, protože ostatní více dat prostě "nepustí" - tady by pomohla nějaká prioritizace (což se nesmí) nebo vyhrazení minimálního pásma.
Pokud to zpomalení je dané úzkým hrdlem po cestě (někde "daleko"), pak asi nepomůže nic, pokud to úzké místo provider nenapraví.
Pokud to zpomalení dělá router (dělí pásmo pro dvě zařízení), pak to pomůže, anžto půlka ze 100 je 50 - a zvýšení z 15 je tedy víc než trojnásobné...
Těch možností je spousta, bez nějaké analýzy se rozhodujete naslepo.
Rád bych, aby autor "neznalým" vysvětlil jak funguje xDSL.
Jak vzdálenost ovlivňuje rychlost, jak změna parametrů kabelu v čase může změnit fyzikální vlastnosti, jak rušení v kabelu dalšími službami může rychlost zdegradovat i když na počátku byla vpořádku. V těchto případech to bude dosti napadnutelné a předpokládám, že na to operátoři budou reagovat v updatech smluvních podmínek. Bohužel "experti" z EU komisí nehodlají respektovat nic, natož přírodní zákony. V tomto případě fyzikální. Ale zkuste zakopat nový optický kabel a máte zaděláno na dva roky potíží od UR až po vydírání finančního charakteru => VBŘ za uložení kabelu (i 1000Kč/m !!) a dalších poplatků. A jsou to zase úředníci, kteří všichni dbají na o naše blaho a činí tak v náš prospěch :-/
Analogicky, je v pořádku aby statní úřad z našich daní provozoval:
- maloobchodní síť prodejen se zbožím bez obchodní přírážky?
- síť stravovacích zařízení s nákladovou cenu
- založil vlastního poskytovatele připojení a poskytoval služby za 1/3 ceny či dokonce zadarmo
Provozovat nějakou službu, a je jedno zda tester připojení, či online bazar, webhosting, .. ze statních peněz a konkurovat tím kažédmu kdo už v daném oboru je je nekalá soutěž.
Z pohledu zákazníka to zkouším torrenty, pokud mám čas a klasické webové speedtesty vycházejí divně. Vyberu si nějakou populární linuxuvou distribuci typu Ubuntu, která je nasdílená na desítkách/stovkách míst po celém světě typicky v akademické sféře na přípojkách v řádech gigabitů a hned vidím, kolik toho ke mě proteče. Tímhle spolehlivě eliminuji stav, kdy úzké hrdlo je někde mimo síť ISP. Už i těch mým 300 Mbps bývá někdy problém saturovat proti jednomu běžnému testovacím serveru.
BTW, kolik máš neoprávněných reklamací a jak je řešíš finančně? Přeci jen je to minimálně náklad na lidské zdroje. Vzpomněl jsem si na kámoše, který kdysi působil jako lokální WiFinář. Postěžoval si na uživatele, kdy nezřídka za jejich problémy mohl jejich domácí WiFi router, který si nastavili na stejný kanál, po kterém jela WiFina na barák zákazníka, takže si to spolehlivě rušili sami.
Legrační je, že v diskuzi převládá názor na dopad na "Wifiny". Při zkušení metodiky a průzkumu Úřadem bylo nevyhovujících WiFi přípojek naprosté minimum. Problémové byly především služby poskytované prostřednictvím fixního LTE, xDSL a některé optické sítě.
Co si kdo dohodne na smlouve, tak by melo byt dodrzeno. Pokud si nekdo vyslovne ve smlouve vyhradi, ze ta ci ta sluzba muze mit snizenou propustnost ci vypadky a zakaznik s tim souhlasi, tak proc ne? Ale tezko to pak muze reklamovat. Druha vec je ze nekdo naslibuje az 100Mbit/s a jede to sotva 20. Takovy tarif by mel definovat ISP jako 20 a samozrejme vuci tomu davat adekvatni cenu za sluzbu. A pokud neni ISP schopen sit udrzovat pro zakazniky ve stavu co jim slibi, tak nekde neco trosku zanedbal, nebo si vzal vetsi sousto, nez je schopen zvladnout.
nově zřizovaná přípojka. V nabídce tarifu rychlost až 20Mb.
Na zrychlujemečesko je uváděna dostupná rychlost 8Mb.
Reálná funkční rychlost po dobu 1 týdne naměřena 11,3Mb nakonci domácího rozvodu, 15,6 Mb na konci CETIN kabelu.
otázky:
1. Jaké jsou potom jednotlivé, v článku popisované, rychlosti
2. Pokud je skutečná rychlost vyšší, než ta zrychlujemecesku, je to pro poskytovatele důvod k omezení?
3. Pokud provedu rekonstrukci vnitřních rozvodů tak, abych se přiblížil s reálnou rychlostí té na konci kabelu (a tím se mi navýší použitelná rychlost), jaký to bude mít dopad na výše uvedené rychlosti?
4. Pokud poskytovatel zvýší neúmyslně dostupnou rychlost (vysušení utopeného kabelu...), jaký to bude mít dopad?
5.) Pokud poskytovatel zvýší úmyslně (např. povýšení technologie) rychlost, bude to znamenat změnu smlouvy?
Pokud se nepletu a poskytovatel zvysi rychlost a dava vam ji zadarmo a je to treba nejaka marketingova akce a nedochazi k nabidce nove smlouvy, je to jeho vec. Pokud ale nic takove nebezi, mel byste ho upozornit, muze mit nekde technickou zavadu, ale nemuze vam to davat automaticky k uhrade, protoze neco takoveho jste si neobjednal a vedome to vyuzivat nechcete. Pokud o navyseni nevite, nepoznate to a doslo k nejakemu navyseni vlivem spatneho nastaveni u poskytovatele, je to take jeho vec. Tezko asi bude prokazovat a reklamovat, ze vas nekdo poskodil navysenim rychlosti.