UX Camp Europe: UX nesmí skončit jako buzzword

24. 6. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Největší středoevropskou UX sešlost ovládli domácí Němci a víc než sedmdesátka návštěvníků z ČR.

Deset místností a víc než osmdesát přednášek během dvou dnů. Kolem pětistovky lidí se o víkendu vměstnalo do posluchárny berlínské Humboldtovy univerzity.„Jen během soboty proběhlo pětačtyřicet sezení na různá témata,“ komentoval program, který se vyvíjí v podstatě až na místě podle složení návštěvníků, jeden z organizátorů UX Camp Europe Stefan Freimark

Jedním z hlavních témat letošního ročníku bylo dospívání UX ve „velkou“ IT disciplínu. Design se stává mocnou zbraní, která může rozhodovat o úspěchu a neúspěchu aplikace nebo informačního systému. Zároveň už začíná přesahovat třeba i do marketingu, když používá podobné metody. 

„UX profesionálové neví, co uživatel chce, naopak. Musí to v každém případě napřed zjistit pomocí klasických výzkumných metod, jinými slovy – každá hypotéza musí být ověřena nebo vyvrácena,“ tvrdil ve své prezentaci polský designer Wojciech Hupert

Zároveň už tak UX testování přestává být jen výmyslem a kratochvílí notorických experimentátorů. „Čtvrtina komentářů při testování by měla být pozitivních, přeci jenom i vývojáři mají city,“ radil, jak zachovat křehkou rovnováhu vztahu mezi testery a vývojáři Rolf Molich

A právě dánská ikona uživatelského testování se ve své přednášce o mýtech v UX věnovala i kouzlu a neobyčejné magii slušnosti a slova „prosím“.

UX nesmí skončit jako buzzword

Eric Reiss, americký teoretik informační architektury, známý autor několika publikací, žijící v Kodani, v sobě nezapřel herce. Jeho přednáška byla především skvělá show doplněná o narážky na předchozí řečníky, uživatelskou zkušenost UX Campu a nenasytné Čechy, kteří prý na pátečním večírku snědli všechnu pizzu. „Don't  let UX become a buzzword! Nebojte se nesouhlasit se současnými praktikami! Nebojte se bojovat za to, co je správné,“ znělo z pódia.

Zároveň se ale v jednotlivých skupinkách diskutovalo i o Scrumu. UX designéři, produktoví manažeři i vývojáři sdíleli své zkušenosti s agilním vývojem, aby nakonec paradoxně dospěli k pojmu „waterfall scrum“, což je v podstatě oxymoron. 

Spoluzakladatel UX akademie Petr Štědrý zase rozjel diskuzi o tom, že by UX mělo nějakým způsobem řešit vzdělávání v oboru. Dal pár tipů, jak si vybrat do týmu správného UX designéra, a ukázal, jak si po prvních pár týdnech fungování jeho projekt vede.

Nová zařízení, nové výzvy

Kromě obecných prezentací řečníci reagovali i na aktuální dění. Proto musela zaznít otázka, jak na UX pro Apple Watch. Odpovědi si připravilo německé vývojářské studio Cellular, které přispěchalo se sedmičkou pravidel, na které by měli nejen vývojáři, ale právě i designeři dávat pozor při tvorbě aplikací pro chytré hodinky. 

O Apple Watch mluvila ve své přednášce Hits and Shits of the Apple Watch známá sketchnouterka Frau Hoelle

Nechyběl ani muzikál

Někteří z řečníků jsou po několika ročnících už na UX Campu jako doma. Mezi takové patří třeba Holger Eggert, který navázal na svoji loňskou přednášku o budoucnosti UX a rozezpíval celou velkou aulu – UX muzikálem.

Snažil se nastínit vzdálenější budoucnost UX v době za 100 – 200 let, přirovnával UX k SEO s tím, že je dost možná proměna celého oboru v práci pro počítače. Stačí jen vymyslet dostatečně chytrý algoritmus.

Musíme to zastropovat

Šestý ročník místního UX Campu podle pořadatelů atakoval kapacitní strop a jedna z největších UX akcí na světě tak začíná návštěvnost omezovat. Pro německé zájemce je připraveno 200 lístků předem a zbytek organizátoři nabídli zahraničním zájemcům. Vstupenky byly rozebrány do dvou minut od otevření registrací. 

Stejně jako na podobných bar campech i na UX Campu může prezentovat každý, kdo má co říci. Kromě Němců, Čechů a Poláků by rádi pořadatelé v budoucnu na bezplatnou sešlost přilákali více Britů a Skandinávců. 

Celá akce je zdarma a jídlo i večírky se poplatí ze sponzorských a partnerských peněz. Každá z deseti prezentačních místností je pojmenovaná po svém sponzorovi, který si ji mohl zároveň vyzdobit nebo vybavit podle svého. 

Letos byl nejkreativnější tým z berlínských USEEDS. Svou místnost vybavil stoličkami z kartonu s vtipnými hláškami (Designers are more agile than a yoga teacher, The best way to procrastinate is to bring a strategist) a do místnosti instalovala druhý projektor a vybavení pro sketchnotera. Ten také neúnavně ilustroval každou z přednášek. 

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).