Tak na tom „pay or ok“ je nejhorší, že je to volba mezi:
1) budou mě sledovat prostřednictvím cookies, nebo
2) budou mě sledovat ještě lépe prostřednictvím účtu (za který ještě zaplatím).
Není tam žádná volba „nechci sledovat vůbec“. Tj. obě varianty vlastně odporují duchu GDPR.
Někde jsem četl takovou myšlenku, že člověk na internetu platí za obsah buď platební kartou nebo svými osobními údaji. Nic vlastně není zadarmo.
Něco na tom asi bude.
Každopádně přístup Seznamu je nyní tak odrazující, že jsem přestal používat veškeré jeho stránky a služby. Na Seznam mail se pak přihlašuji přes Thunderbird.
Hrůznej komunismus tohle... ty jejich nápady už tak otrávily internet, že všude jen klepám na nesmyslné hlášky o cookies a o souhlasu s reklamou. Popřípadně mi to rovnou zobrazí "tato služba není na území EU dostupná z důvodu legislativního omezení".
Určitě to vyladí tak, že všichni budou muset nakonec platit a nebo to nebude fungovat vůbec. Jenže mě to u těchto blbců ani nepřekvapuje, protože podle těchto eurokomunistů je všechno zadarmo nebo za dotace.
Nejlepší by bylo, kdyby tihle regulátoři táhli už kam patří. Postup seznamu je naprosto pochopitelnej. Pořád alespoň nabízí verzi kde není třeba platit.
Nad tímto by si měli sednou všechny úřady co to mají pod správou (UOOU) ze všech států EU a vyřešit to jasně a jednotně. Kdysi se říkalo, že v rakousku uhersku byla hrozná byrokracie, ale mám pocit, že EU to už dávno předehnala a o tomto budou jednat a nesystémově diskutovat léta zatímco ti co budou zákon tak nějak porušovat či ohýbát budou vydělávat a ti slušnější ostrouhají jako vždy.
Jak v článku píšu, ten společný postup chystá Evropský sbor pro ochranu osobních údajů (EDPB), což je organizace zastřešující národní úřady pro ochranu osobních údajů v EU. Kdy budou pokyny hotové se ale zatím neví.
Komunismus? Jakože Seznam bude patřit všem? Asi ne že že :) ono ani na ten socialismus by to naroubovat nešlo, ale křičí se to do světa snadno.
Osobně nevidím problém v tom, že společnost má povinnost oznamovat "ve skutečnosti to tahle služba zadarmo, protože prodáváme data o vašem chování" - běžně se tomu říká "obchodní podmínky".
Klidně ať to vyladí tak, že to bude placené - jak už tu někdo psal, neplatí se to penězi, ale osobními daty. Takže nápis "zdarma" asi není tak úplně košer.
IMO Seznam testuje, co mu v rámci GDPR ještě projde, takže až tahle aféra skončí, bude fajn vědět, jaký je správný postup. A jsem na to docela zvědavý, jak se celá tahle záležitost vyřeší.
Třeba je účelem vydavatelů donutit uživatele používat pro přístup na jejich weby nějaký anonymní režim s blokátorem reklamy, pak budou spokojeni. Já osobně to u webů, které chtějí všechno potvrdit, používám.
Ano, tak je to správně. "Hlavně nic neuspěchat" - toť odvěké motto byrokratů; kdyby měli bojovou zástavu, jistě by to na ní bylo vyšito :-).
je zajímavé, jak všichni vydavatelé dávají rovnítko mezi zobrazením reklamy a sledováním uživatele. Reklamy jde přeci zobrazovat i bez toho, abych musel něco o uživateli vědět a hlavně ukládat. Personalizované reklamy jsou stejně jen chimérou, nikomu z českých velkých vvdavatelů modely stejně nefungují.
Kupodivu je z nich asi Seznam nejhorší, protože při založení účtu fakticky není možné zrušit sběr a analýzu informace o chování, prostě ty data se do modelů dostávají ač zaškrtnu v účtu cokoliv. Kdoví jak by se k téhle insider informace tvářil ÚOOÚ ;)
At si sleduji pohyb, kde se na dane sluzbe pohybuji. Ale at k tomu nepouzivaji moje osobni udaje. At pouziji online nabidky vychazejici z aktualnich dat v dobe meho pohybu, ale historii si chci ponechat pro sebe. Klidne si zaplatim bez reklam, pokud bude tato moznost znamenat anonymitu. Ale ani jednu z techto voleb jsem zatim nepotkal. To co je nabizene, neni volba, jen "data mining" s ci bez priplatku.
Vydavatele nezajímá, jestli "cílená reklama" opravdu funguje, zajímá ho, jestli je za ni zákazník ochoten víc zaplatit.
Směšné. A to z obou stran. Dle mne je to hlavně vydavatelích, kteří se prostě musí jednoznačně rozhodnout zda jsou nicmoc charita, nebo profesionálové jejichž práci někdo ocení.
Však ať si to vydavatelé třeba celé zavřou jen za předplatné. Pokud jim tam někdo bude chodit a uživí je to, je to dle mne OK. V tom jim nikdo bránit nemůže - stěží může jakýkoli úřad nařizovat někomu dělat charitu.
Ale evidentně to chtějí poskytovat zdarma (z nějakého nepochopitelného důvodu). Tyto přihlouplé vyskakovací okna a javascripty lze vlastně snadno vyblokovat. Pro ty co to neumí napsat sami je tu celá škála filtru do blokátorů reklam. Stačí jen trochu chtít a naštěstí stále platí, že počítač (lhostejno zda v dlani, na stole, nebo jinde) na kterém se ta věc zobrazuje/vykonává je stále majetkem uživatele a výlučně on rozhoduje co zde dovolí zobrazit/spustit.
Ve výsledku tedy ten vydavatel nejen nemá souhlas (protože se uživateli ani nezobrazí žádost, natož nějaká reklama), ale ani mu (buď vůbec nebo ne správně) nefungují ty šmírovací nástroje.
Obecně celý tenhle model je veliký podvod na hejly kteří platí za náhodně vygenerované statistiky zobrazení reklam které nikdo nikdy neviděl...
18. 11. 2024, 22:25 editováno autorem komentáře
Přidám svůj názor - není to v pořádku.
Proč to ní v pořádku? Protože společnost Seznam.cz shromažďuje data o uživatelích. Před několika lety jsem si toho všiml, protože jsem řešil nějaký problém. Následně jsem zjistil, že si společnost udržuje data i po tom, co se řídíte jejich instrukcemi a dáte trvale smazat účet. I jsem je oslovil a požádal o trvalé smazání v rámci GDPR. Ani tak data smazány nebyly.
To je v pořádku, ale proč nám tedy lžou? Proč tvrdí, že bez personalizovaných dat zaniknou? Tohle je chupce.
Jestli to nebude tím, že Rakousko Uhersko bylo zcela jiný státní útvar a jednotlivé části se na společných rozhodnutích rozhodně nepodílely tak, jako státy EU :)
Pochopitelně. V tomto jim rozumím. Ale ten model, kde po zaplacení vlastně mohou sbírat ještě přesnější data než předtím, zase zajímá (některé) uživatele.
"Palce" jsou zbytečné, klidně za mne zrušit. Na spoustě českých diskuzí jsou "klikači", kteří se f tom vyžívají, deviace. Kdo má názor, ať jej napíše.
A co přesně řekne palec dolu? Pokud s někym nesouhlasíte, i když třeba naprosto subjektivně, dáte palec dolu, aniž byste se musel obtěžovat sesumarizovat v čem s danym komentářem nesouhlasíte, proč ho považujete za nějakym způsobem špatnej, závadnej, cokoli, ale nikomu to nic neřekne. Je to něco jako útok ad hominem, argumentační faul.
Toxickej je ten palec dolu, ne jeho absence. Furt tu můžete napsat odpověď, že s něčim nesouhlasíte a vysvětlit v něm pěkně proč. Osoba, která umí dát jen palec dolu a neumí napsat koment, ve kterym vysvětlí, proč jinej koment je zavádějící, nebo zcela zcestnej, je podle mě právě ten toxickej člověk.
Zrovna třeba u Seznamu je také trochu jiný problém, jejich služby jsou penetrované napříč weby a i na těhle webech tě nejprve přesměrují k sobě a pak buď chtějí souhlas nebo placení.
Seznam aktivně se snaží právě blokátory omezit, přesměrovává tě na jiný web, nejde jen o nějaký box na stránce.
Používá ryze anonymní prohlížeč a každý den se mi restartuje, se spoustou webů to je se seznamem poměrně peklo, protože se musím buď pořád dokola přihlašovat nebo odklikávat, že souhlasím se sběrem. Nelze hromadu stránek vůbec používat aniž bych měl cookies od Seznam, to je šílenost, protože přesně těmito cookies mě Seznam dokáže také sledovat.
No jo, ale to přesměrování dělá nějaký javascript který se pustí po načtení stránky. Není nic jednoduššího než mít filtr který hledá nějaké klíčové slovo v kódu javascriptu a ten skript ze stránky před jejím spuštění vyhodí... (v uBlock origin konkrétně funkce ^script:has-text(...) ).
Pravda, Chrome based prohlížeče tuhle funkci již nepodporují (podporovali, ale googlu se to jaksi nehodilo, tak se vyoperovala). Ale tak lze používat prohlížeče co dávají uživateli na výběr.
Tohle vyřeší až AI-based blokátory, nebudou se dívat jen na kód, ale pochopí, co je reklama, co je obtěžující cookies lišta a další věci. A ze stránky to prostě vyhodí. A po nasazení do TV budou filtrovat i reklamy.
To se právě pletete. Seznam anonymizovaným prohlížečům s blokátorem reklamy aktivně znemožňuje přístup. Objeví se jen strohá stránka s informací o tom, že se máte dát sledovat nebo zaplatit (což skrz přihlášení sleduje taky).
takže nový nástroj pro sbírání dat? :)
Myslíš, že takové nástroje budou mít nějaký rozumný obchodní model? Jejich vývoj totiž je poměrně peněžně náročný.
Další věc je, že platformy a prohlížeče se postupně technicky brání, aby nějaká třetí aplikace mohla manipulovat s obsahem stránky. Viz i Chrome a jeho nové omezení jak můžeš se stránkou manipulovat a kolik odkazů adres můžeš celkově blokovat.
Popravdě se mi asi ani nechce utrácet další cpu cykly na klientovi, abych filtroval obsah, to raději ten obsah prostě nebudu konzumovat a přejdu jinám, za to mi to asi nestojí.