Problém je, že každý za marži považuje něco jiného. Univerzální pravidlo není. V obchodu (nákup a prodej) se za marži skutečně považuje přirážka k ceně zboží. A máte pravdu, že to bývá velké procento, protože se z toho musí zaplatit zaměstnanci atd. Zisk je pak mnohem menší než marže, někdy i řádově.
U výrobních společností se to dělá jinak. Spočítají se veškeré náklady na výrobek (materiál, práce, odpisy strojů atd.), čímž získáte celkové náklady. A k tomu si přidáte marži a máte prodejní cenu. Zde se pak zisk víceméně rovná marži.
Obchodníci občas použijí metodiku výrobních firem, aby jejich marže vypadala menší. Nejspíš nechtějí říkat "máme zisk 1%", ale ani nechtějí říkat "máme marži 50%".
Ale musím připustit, že zrovna web shopy mají marži nízkou i tak. Což není obvykle problém, protože mají i nízké režijní náklady. Většina z nich nemá žádné sklady a výrobek jde rovnou od výrobce ke koncovému zákazníkovi. A protože si konkurují, tak tu marži snižují opravdu hodně.