Příště si zkuste pořádně přečíst text, na který reagujete. Je zbytečné domýšlet si věci, které jsou v textu napsané. Navíc vám to domýšlení moc nejde.
Jinak nevím, ve kterém státě žijete, ale hodnota díla se minimálně v západních kapitalistických ekonomikách určuje především na základě poptávky a nabídky.
To si pletete s cenou. To dílo má nějakou hodnotu pro poptávající (pro každého jinou), nějakou hodnotu pro nabízejícího. Tím, že se tyto různé hodnoty porovnají na trhu, vznikne cena.
Může ji ovlivnit např. i věhlas (domnělého) autora, ale náklady na výrobu jsou naprosto okrajová záležitost.
Když vám věhlasný autor to samé dílo vytvoří znova za stovku, asi ho nebudete někde shánět za deset tisíc, že?
Problém ovšem je, že uloz.to a podobné služby umožňují cenu srážet právě snadnou dostupností (čili zvýšením a snadnou dostupností nabídky).
Ne, problém je v tom, že cenu srážejí šířením nelegálních děl. Je to stejný princip, jako když kradená auta snižují cenu bazarových aut. Samozřejmě, že dokážete auto nabídnout za nižší cenu, když jeho výrobu zaplatil někdo jiný. A stejně tak dokážete nabídnout autorské dílo za nižší cenu, když za jeho vznik zaplatil někdo jiný.
Je pozoruhodné, pro kolik lidí je nepochopitelný ten koncept, že cena autorského díla je rozpočítaná do všech jeho kopií. Přitom třeba u bytového domu chápete, že v ceně bytů je rozpočítaná i cena celé té stavby, ne? Nebo že v ceně auta jsou rozpočítané i náklady na vývoj daného typu a výstavbu továrny. Proč je to u autorských děl takový problém?