Účtování EU s Googlem se blíží. Vzduchem létá pokuta 6 miliard eur

15. 4. 2015
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Zneužívání dominantního postavení na trhu k prosazování svých služeb na úkor konkurence. Hlavní téma největší antimonopolní evropské kauzy od dob Microsoftu.

Margrethe Vestager, evropská regulátorka hospodářské soutěže, má podle zdrojů New York Times dnes oznámit formální obvinění Googlu, tzv. sdělení výhrad (statement of objections). O tom, že se na vyhledávač v Bruselu něco chystá, se spekulovalo už na začátku dubna

Po více než pěti letech neformálního vyšetřování se tak Evropská komise zřejmě rozhoupá k akci. Google drží v evropském vyhledávání 90% podíl a pokud Brusel vyhraje, hrozí mu kromě vysoké pokuty ve výši až 10 % ročních tržeb i to, že bude muset své vyhledávání výrazně upravit.

Zástupci Googlu nechtějí nic komentovat. V dopise zaměstnancům ale firma upozorňuje na to, že očekává útok Evropské komise kvůli tomu, jak zobrazuje výsledky vyhledávání. Zároveň očekávají i rozjezd vyšetřování situace kolem operačního systému Android. “Plno dalších firem má úspěšný mobilní byznys, a to včetně Applu, nejhodnotnější společnosti na světě," tvrdí podle serveru Re/code Google ve své interní zprávě. 

Google samozřejmě není jediná firma ze Silicon Valley, která se s evropskou regulací potýká. Vyšetřování už probíhá třeba v případě Applu a Amazonu kvůli jejich daňovým fíglů, v Irsku a Lucembursku. Facebook zase čelí v Rakousku hromadné žalobě 25 000 uživatelů vedených právníkem Maxem Schremsem kvůli ohrožení soukromí.

Pokud Google prohraje, čeká na něj pokuta až ve výši 6 miliard eur. Tím by mnohonásobně překonal dosavadní rekord v podobě 1,1miliardové pokuty pro Intel za zneužívání dominance na trhu s procesory. 2 miliardy dolarů po několika procesech zaplatil Evropě i Microsoft. 

Ne všichni ale s tlakem na americké firmy souhlasí. Švédský europoslanec Fredrick Federley by radši, kdyby se Evropa soustředila na svůj byznys. „Místo toho, abychom hledali cesty, jak potrestat úspěšné americké firmy, bychom se měli ptát, proč je u nás tak málo domácí konkurence pro tyto zámořské kolosy,“ tvrdí. 

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).