Na vesnici je to, co popisuje původní pisatel (= "OP"), relativně běžné, protože v drtivé většině případů ředitel/ka je místní a má dobré vztahy se starostou/-kou, Který/-á má zase obecně dobré vztahy s drtivou většinou místních. Proto rodič, který se dozví, že jeho dítě dostalo lepoucha, tak si uvědomí, že stěžovat si znamená jít přes ředitele/-ku až k starostovi/-kyni, a obě tyto osoby budou rodiči vysvětlovat, že jeho dítě není žádný andílek a že ten lepouch byl nejspíš oprávněný.
V odcizeném městě, kde lidi pomalu ani neví, jak se jmenuje soused přes chodbu, tam to samozřejmě nehrozí, tam jede každý sám za sebe.
Ne, já to řešení neobhajuji. Pouze jsem ho zmínil jako letitou prověřenou možnost, jak udělat špatnému učiteli ze života peklo. K tématu článku se to perfektně hodí.
Buďte rád, že jste bez škrábanců a kluci vám pomáhají. Znamená to jediné - jste oblíben. Jinak by se na vás vykašlali a jen by se nad vašimi problémy pobavili.
Když je přestanete navádět, tak na to třeba ani nepřijdou:-D.
Já jen měl pocit, že bramborové řešení obhajujete. Ve své podstatě se ale jedná o podlost, jejíž důsledek nedokáže student ani moc domyslet.
Jednomu kolegovi kdysi studenti přenesli auto za roh:-)... já jsem bez škrábance a naopak musím říct, že už mi několikrát kluci pomohli.;) Ale je to tak, jak píšete, pakáž je na obou stranách.
Ano pane učiteli, vím, že se to nedělá. Taky jsem to nedělal já, neměl jsem to zapotřebí, po mně se ten kantor nevozil, neměl důvod. U jiných důvod měl, ale prostě to přehnal. Defakto každý kantor řeší zlobílky zkoušením a myslím, že je to i v pořádku. Nesmí se to ale přehánět. Když to přeženete, můžete čekat adekvátní reakci. Ten student se nemá jak jinak bránit a toto ekonomické řešení je velice účinné.
Přesto se u nás na škole využilo co vím pouze u toho jediného učitele, přestože ostatní taky zkoušeli. Jenže to nepřeháněli, takže nebylo potřeba nic řešit.
Pozor pane učiteli, pokud takto zkoušíte též - nikdy nevíte, kdo z vašich žáků čte tuto diskuzi a právě dostal nápad, jak vám poškádlit peněženku :)
To ano, to se nedělá. Nevím, neznám konkrétní situaci. Učím sedm sedm let, měl jsem spoustu tříd a vždy jsem viděl (u sebe i kolegů), že prostředí ve třídě je odrazem obou stran. Možná mohl být učitel prevít, ale pravděpodobně byl "motivován" studenty. Nevím, neumím posoudit neznámou situaci, ale strkání brambor do výfuku a pak silácké upozornění (čti vydírání) chápu jako naprosto otřesné chování, kterým by se člověk neměl chlubit, nýbrž se za něj stydět a nikdy se ho nedopustit znovu.
Na druhou stranu jsem zažil kolegyně (2), které se občas nechovaly zrovna ukázkově a svým neoblíbeným žákům dávaly lecos pocítit.
Tak v první řadě byl král. Ten měl nějakou družinu a nějaké stálé vojáky. A potom měl vazaly - jiné šlechtice, kteří byli zavázáni po jeho boku na rozkaz bojovat. A podle toho, jak byl šlechtic významný, kolik měl od krále půdy, tak tolik vojáků musel postavit.
10 vojáků, že měl významný šlechtic? To tak možná 10hlavou družinu jiných šlechticů. Stálých vojáků minimálně desítky až stovky. Navíc před každým tažením se ad-hoc staví vojsko třeba i z prostého lidu, aby si to válčení taky užil a aby měli rytíři na koních do čeho sekat :-)
Bitvy, které vedl panovník měli minimálně tisíce až desetitisíce účastníků.
Ty významné bitvy o kterých se učíme, tam byly snad vždy desetitisíce účastníků na každé straně.
Pokud by došlo k bitvě několika málo tisíc jezdců a deseti tisíc pěšáků (řekněme málo významná královská bitva, která ja na hranici toho, co se v dějepisu učí), tak hlavně kvůli té jízdě by střetnutí se 100 000 neozbrojenými (resp. čepicemi ozbrojenými) odboráři dopadlo zcela jednoznačně ve prospěch krále :-)
10 vs. 10 ozbrojenců - to mohla být tak šarvátka mezi dvěma rytíři, co se nudili a rozhodli se, že si navzájem vyhlásí válku. Rozhodně nic, co by se probíralo v dějepise.
No, shodou okolností jsem nedávno četl, jak vypadaly ozbrojené síly ve středověku. Jeden šlechtic, pokud už byl hodně významný, měl kohortu asi deseti vojáků. Takže v nějakých lokálních bitvách bylo na každé straně kolem deseti ozbrojenců, pokud utvořili nějaké koalice, tak několik desítek. Pokud museli do války na příkaz panovníka, tak šli s částí těch vojáků (někdo musel hlídat hrad). Takže panovník měl vojsko několika set vojáku. Když jich bylo tisíc, tak to už byly bitvy, o kterých se učí.
Takže naši odboráři by je čepicemi klidně umlátili.
Taky jsme měli jednoho takovýho hrozně chytrýho učitele, kterej si myslel, že nás dokáže buzerovat tím extra těžkým zkoušením. Protože to už není zkoušení, ale opravdu buzerace, aby žákovi mohl udělit basu, protože se mu chce pomstít.
OK, zkusil to jednou, dvakrát, pak našel ve výfuku auta hluboko zaraženou syrovou bramboru. No zkuste si to vytáhnout, nejde to :)
Pak ho stačilo někde potkat a pokecat - tak co pane učiteli, slyšel jsem, že máte nějaký problémy s autem a prý je to drahý ten servis...
Došlo mu to velice rychle, že tudy cesta nevede. Známky z buzeračních zkoušení sám dobrovolně anuloval a od té doby už mu neznámí pachatelé auto neničí :)
Jedním ze základů pedagogického působení je hrozba vyhazovu ze školy. Ať za špatné chování, nebo příliš špatný prospěch. Když jsem studoval já a zřejmě i vy, tak se ze škol vylučovalo. Což eliminovalo ty nejhorší dareby. A ti další věděli, že existuje čára, kterou když v prospěchu, nebo chování překročí, že půjdou taky.
Dneska se nevylučuje. Resp. pokud ano, tak pouze v těch nejotřesnějších případech. Důvod je prostý - žáků a studentů je málo a školy jsou nastaveny na předchozí populační vlnu. A financování je přímo úměrné počtu žáků. Nikoho nezajímá, jak jste dobří, jak dobře učíte žáky, co všechno u vás na škole funguje a jánevím co. Prostě peníze dostanete počet žáků * konstanta.
Takže všichni ředitelé pochopili, že každý vyhozený žák je stojí moc peněz a nevyhazují. A pokud by to nějaký ředitel nepochopil a v zájmu kvality výuky "okrádal" svou školu o peníze, tak má slušnou šanci, že příště už ředitel nebude. Ona totiž škola, co má málo žáků a málo peněz je zralá na zrušení v rámci dlouhodobě plánované optimalizace sítě škol.
Učitel může být pánbůh, ale v tomhle systému, kdy darebáci pochopili, že jim nikdo nic nemůže a ani je nevyhodí, tak nezmůže nic.
Já bych s tím nesouhlasil. Ti kvalitní učitelé, co jsme měli, tam jsou stále. Navíc jsem postupem času zjistil, že ti kvalitní učitelé to fakt nedělají pro peníze, typicky se jednalo o lidi, kteří jsou už dávno zajištěni nějak jinak, mají nějaké bohaté partnery atd. Takoví učitelé byli nejlepší, protože prostě nebyli ničím tlačeni, riziko vyhazovu pro ně nebylo problémem, atd.
Naopak ti učitelé, kteří učili, protože nemohli sehnat žádnou jinou práci, protože buď nic neuměli, nebo se neuměli prosadit, se pak ani nemohli prosadit u žáků a my jsme jim to prostě dávali vyžrat.
A kvalitní učitel klidně prostě extra zlobivého žáka prostě vyhodil a rodiče prostě poslal do prdele. A dokázal si poradit i s těmi, kteří byli na škole z protekce, prostě dal rodičům jasně najevo, že to pro něj není žádný argument. A takový učitel tím automticky získával plusové body u všech ostatních žáků, protože my jsme všechna tahle protekční dítka nesnášeli (resp. nesnášeli jsme, když bylo vidět, že mají nějakou výhodu), a takoví spolužáci to pak brzo vycítili a přestali toho zneužívat.
A co vám bránilo se zeptat, kolik lidí tam tak bojovalo? Učitelka by to nejspíš nevěděla, ale do příště by vám to jistě zjistila. A ještě byla potěšena, že má někdo nějaký zájem.
A klidně buďte konkrétní o jakou bitvu by se tak mělo jednat. Umlátit čepicema - to chce převahu tak 100 až 1000 ku 1. Na Václaváku bylo odhadem 100 000 lidí, takže máte na mysli nějakou bitvu, kde bojovalo tak 100 až 1000 lidí celkem.
Tak neříkám, že takové akce nebyly, ale pokud se o nich ve škole učí, tak asi proto, že byly něčím velmi důležité.
Je jasné, že za neznalost takové bitvy může být někomu snížena známka ze zkoušení/písemky o stupeň. Ale rovnou pětka? To jsem fakt napnutý o jakou bitvu se mělo jednat. :-)
Mohlo se třeba jednat o vyvraždění Slavníkovců. To se událo v době, kdy slavníkovské vojsko bylo v poli, takže tam počet opravdu bojujících vojáků nemusel překročit tisícovku - ale to je zrovna věc, která byla klíčová pro vývoj českého státu, takže je logické, že se v dějepise probírá.
No, u druhé světové války budiž, ale když si vezmu dávnější historii, vždy mi ve škole chyběla informace, o kolika lidech se vlastně bavíme. Ono by možná vyznělo poněkud směšně, že pak někdo dostane pětku za to, že neví nic o "bitvě", která se odehrála před tisíci lety a účinkovalo v ní tolik vojáků, že by je účastníci poslední demonstrace na Václavském náměstí dost možná byli schopni všechny umlátit čepicemi.
LOL, pokud si to myslis, malo jsi se ucil. Krom toho v takovem pripade dejiny muzes shrnout do jedne vyukove hodiny, kde se pouze letmo zminis, ze v dejinach lidstva probihaly valky. Ja se ale domnivam, ze je dobre vedet kdo s kym a proc a nejenom ve valkach. Bez toho se nelze dobre orientovat v dnesnim svete.
Jediné, čeho je důvod být se "přes Internet" je předvolání od soudu, od policie nebo podobného orgánu. To ovšem, pokud se nedopouštíte ničeho nekalého a nepohybujete se kolem zločinců většinou nehrozí...
Nějaké plané kydy na Facebooku, které nemají žádnou právní moc ani nemá cenu řešit. Divím se, jak se z toho někdo může "hroutit". Kdybych se měl hroutit pokaždé, když mi někdo přes Internet vyhrožuje podřezáním, rozsekáním, zastřelením, upálením atd. nebo o mně rozšiřuje pomluvy, tak jsem nejspíš nonstop zhroucený.
Takové kydy stejně nemají žádnou váhu, protože mají jen takovou, jakou má jejich původce a je-li to nějaký "anonym na facebooku", pak je to dost málo.
Co se týče chování dětí v hodině, tak nechápu, že se s tím učitelé tak mažou. Za nás měl největší autoritu jeden vyučijící, který kromě toho vedl ještě výrobní a obchodní společnost s kuchyněmi. Když někdo dělal bugr, tak:
Šel k tabuli a byl prozkoušenej takovým způsobem, že pán Bůh by to dal za 3, sám učitel za 4 a jinak to vždycky bylo 5 (no opravdu hodně dobrým studentům se občas podařila 4).
Pak přišlo nařadu známkování zápisů, přičemž nikdo nic nediktoval jak teď - učitel prostě mluvil a co si kdo napsal, to si kdo napsal, takže každému prostě občas chyběl nějaký "nedůležitý" vzoreček nebo nákres, takže to taky bylo spíš 5.
Následně byl hříšník vyloučen z výuky a další hodinu byl stejným způsobem proklepnut na to, co se probíralo a na zápis, takže další 5 a 5.
No a když takhle vydíte, jak frajer s průměrem 1,0 je sestřelen na 4,5, které potom na konci pololetí "stáhne, když se snaží na 4,0" a normálně to natvrdo dostane... Tak v hodinách byl klid, že tam bylo doslova slyšet tikání hodinek :-)
A nejlepší gól byl když přímo do třídy vtrhl naštvaný rodič jednoho takového "frajírka" a řval po učiteli: "Víte, kdo já jsem, víte kolik mám peněz...!!", učitel ho přerušil a říká mu: "No to je dobře, že máte hodně peněz, protože s těmi znalostmi, přístupem a morálkou Váš Vašek bude kopat tak leda kanály, takže je dobře, že si ho budete moci dovolit celý jeho život živit. Takže chápu, že on vzdělání nepotřebuje, jsou tu ale ostatní, kteří ho potřebují, takže se budu věnovat teď jim. Naschledanou."
A nejdrsnější na tom je, že "Vaška" jsem v dospělosti potkal na městě ve vestě "Technické služby" jak opravdu vysypává koše s odpadky... Nejspíš ani jeho bohatého tatínka nebavilo fracka oprašovat a živit donekonečna :-) Tenhle učitel měl prostě vždycky pravdu :-D
Jestli ti prohlášení, že v diskuzním fóru je důležitější obsah než forma připadá jako vrchol demagogie, pak máš asi zkreslenou představu, co ten termín vlastně znamená. Navíc jsem se s nikým nehádal - jen jsem konstatoval, že mi ten příspěvek připadá jako nimrání se v nesmyslech. S Ponkrácem jsme si to vysvětlili, dokonce jsem se omluvil, takže narozdíl od tebe nevidím důvod tenhle offtopic dál rozpatlávat.
Ty vogo, takovej demagogickej pytel jako ty se jen tak nevidi.
Nejdriv nejakej hnup kritizuje spatnou cestinu skrz o neco horsi cestinu a Ponkrac na to proste sel matematickym dukazem sporem a rek bych dost elegantne. A ty na nej ted takhle.
Za sebe bych rekl, ze uroven cestiny neni bohuzel binarni problem, tudiz bych nakonec s Ponkracem navzdory jeho dukazu uplne nesouhlasil. Nespisovnost ma urcite miry, podobne jako cestina je spisovna, spisovna hovorova a nespisovna. Podle me je tolerovatelny hodne, ale stale jeste (asi) neni i/y, by jste apod. Uvozovky nahore jsou podle me jiz v ramci tolerovatelnyho(eho). Stejne jako -ej na konci, pokud nejste na foru moravaku.
Hlavne je super se o tom zhadat do krve.
Ale, ale. Tak si to zrekapitulujeme:
1. Někdo puntičkářsky kritizuje typografické nedostatky.
2. Vy se chlubíte, že píšete typograficky správně, ale ani v nejmenším nepíšete, jak toho docílíte.
3. Já se zeptám, jak toho docílíte.
4. Vy neodpovíte, jak to děláte - jenom napíšete, jak to neděláte. Čili odpověď celkem bezcenná.
5. Já zkritizuji vaši ne-odpověď a hádám, že toho docílíte přemapováním kláves.
6. Vy reagujete tím, že vy domapováváte, což rozhodně není přemapování (což třeba já považuji za v principu totéž, ale to je fuk). A ještě píšete o slabé fantazii a kreativitě, když jsem sám od sebe neuhodl, že jste si zavedl extra kombinace přes čárku/háček. Způsobné mi to tedy rozhodně nepřipadá.
Mimochodem standardní česká klávesnice (programátorská) je oxymoron. Můžete mít standardní českou klávesnici. Můžete mít českou qwerty klávesnici a stále ji s dodatkem qwerty označovat za standardní, ale českou programátorskou klávesnici těžko můžete označovat za standardní.
Jelikož česká programátorská klávesnice je nainstalována na zlomku počítačů, tak přesednout poté k jinému počítači s českou, nebo českou qwerty klávesnicí je opět masochismus. Asi jste si zvykl a jste s tím stavem smířen, ale pro běžného člověka je to komplikace.
Ještě mne napadá, že nevíte, co je česká programátorská klávesnice a nazýváte tak českou qwerty klávesnici, ale to mi připadá nepravděpodobné. Chápu, že označení česká programátorská klávesnice se dříve používalo postupně pro dva různé layouty, ale to co jste napsal, nemá logiku ani pro jeden.
Ono je to vždycky o lidech. Měli jsme férového učitele, který dával vybrat za rošťárnu jestli poznámku a podepsat rodičům nebo na chodbu a střihout jednu za ucho. Jasná příčina - následek, přestupek - trest, a všichni byli spokojení. Učitel výchovně zakročil, my si dali příště bacha (aby nás nenačapali :) a rodiče nebyli obtěžováni podružnými starostmi. Ale taky jsme měli zm.da, který si své midráky a rozvod vyléval na děckách. Na toho si pak prý nějací výlupci pozvali starší kamarády a dostal on. Je to o lidech.
Co dnes se zamindrákovanou k.ávou neporadím, asi ty sociální sítě s pěkným videem z jejich pedagogického působení. Dokáže to divy. Studenti z mé alma mater tak odešli poděsa, který byl sice skvělý, když měl abstineční období. ale.pokud zrovna byl pod parou, pak byl jak neřízená střela domnívající se, že je povinností vyhazovat z fakulty.
Víte, nejsem žádný puntičkářský grafoman. Jsem žena - obávám se, že to se moc léčit nedá. :-) Znáte přece ženy. Cítí se dobře, když jim to sluší, To znamená, že když se žena usměje, měly by se usmát i šaty, které na sobě má, tím vyniknou i její doplńky - a to celé tvoří harmonický celek. Podobné je to i s tím psaním - kamkoliv. Obsah a forma tvoří celek. Já jsem za laborování o klávesnici (doplńků) ráda. Hezký večer.
Původně to byla puntičkářská otázka, pak se někdo vážně zeptal, jak toho docílit. Já jsem jenom způsobně odpověděl.
Nemám iluzi, že by snad někdo psal typograficky správně, a to ani v dokumentech ála Word natož v diskusích. V diskusích je člověk rád, když nepřispěchá někdo kdo ještě neobjevil čárky a háčky. Nicméně přečtu bez problémů i to.
Naopak mě samotného točí, když se v každé druhé diskusi objevují výtky na češtině (a to i přesto, že půlka příspěvků v diskusích má špatně i shodu podmětu s přísudkem a tedy špatně i/y). Nicméně vnímám obsah a pokud se na to nesoustředím, tak to nevidím.
Je to jinak.
Kdo se může uživit jinak, tak z učitelství odchází. Takže kvlaitní učitel zhusta zjistí, že je také kvalitní pracovník v soukromé firmě, ale za zcela jiné peníze.
Kromě toho těch 90 % učitelů vědělo, že za nimi stojí učitel i většina rodičů. Takže měli automaticky jinou sebejistotu i základní linka autority u žáků byla jiná.
Kvalitních učitelů se samozřejmě zbavovat bude chtít leckdo. Na pohádky typu, že někdo z nadřízených pozná kvalitu a bude si jí držet nevěřte – ani ve školství, ani ve státní firmě ba ani ve většině soukromých firem.
a) myslím, že by stálo za to poznamenat, že stejně si na drzost tehdejších žáků - nás, současných rodičů - stěžovali učitelé před těmi 20-30 lety a srovnávali s jejich bezproblémovým studiem jejich generace, ale při jejich generaci si zas stěžovali atd.
b) Já jsem zhruba stejný ročník jako autor a my jsme tedy občas nějaký ten bordel dělali, ale musím říct, že byl ohromný rozdíl mezi učiteli. U 90% jsme si nic nedovolili, ale těch pár hodnotím s odstupem času jako prostě velmi špatných kantorů a my jsme jim to dávali vyžrat. Samozřejmě občas se nějaký vtípek zkoušel na všechny, ale u těch kvalitních kantorů to prostě většina třídy nevnímala vtipně, nebyli jste za kinga, takže jste to prostě nedělali. A navíc ti kvalitní učitelé to prostě uměli "nějak" vyřešit tak, abyste byli za vola vy.
Nevěřím tomu, že by to nyní bylo nějak jinak. Jasně, vtípky jsou možná drsnější a často za hranou, ale kvalitních učitelů se prostě ani teď nikdo nebude chtít zbavovat a ani ho to při jejich hodinách nenapadne.
Nebo si necháte původní klávesnici tak jak je. Tak jako to dělám já. Žádné změny oproti standardní české klávesnici. Tedy žádný problém na jakékoli standardní klávesnici psát.
Jenom si přiděláte pár znaků. Například čárka + uvozovky dává dolní české uvozovky („) a háček + uvozovky dává horní české uvozovky (“). Pomlčku vyrobím jednoduše jako čárku + spojovník (–), a háček + spojovník dá nejdelší pomlčku pro poezii (—).
Tedy naprosto logické rozšíření klávesnice.
Přes Shift a nepísmenné klávesy jsou anglické znaky (@, #, $, &, |, atd.).
A na klávesách + a - jsou přes čárky a háčky matematické symboly, například +1 a −1 (nikoli -1 jak se píše na psacím stroji se spojovníkem).
Zkrátka mám standardní českou klávesnici (programátorskou, tedy s vyměněným Y a Z) jen se znaky navíc. Nemám problémy psát na libovolné klávesnici.
Když potřebuji exotický znak, třeba ruské písmeno, pak najedu na Mapu znaků (Start Menu -> Programy ->Příslušenství -> Mapa znaků) a vezmu ho z ní.
To, že si někdo myslí, že je třeba zprznit klávesnici do nestandardna je výraz slabé kreativity a slabé fantazie. Kritiků je vždy dost.
Udělat si vlastní klávesnici, přesněji domapovat těch pár znaků podle svého gusta, zvládne i dítě s Microsoft Layout Keyboard Creator. Ke stažení zde:
http://windows.microsoft.com/cs-CZ/windows-vista/Create-your-own-keyboard-layout
Existují různé prográmky, kterými si přemapujete klávesnici, dle libosti.
Například tento:
http://msdn.microsoft.com/cs-cz/goglobal/bb964665.aspx
Mají jeden zásadní problém - a to, že budete mít problémy přecházet mezi "svou" přemapovanou klávesnicí a "cizí" standardní klávesnicí. Je to opět masochismus, jenom opět jiného druhu. Vyzkoušejte si to a sama zvažte, jestli vám to za to stojí.
Alternativně přizpůsobte formu tomu, kam píšete - tedy do webové diskuze pište typograficky špatně a neřešte to. A jinam pište v textovém procesoru (např. MS Word, nebo OpenOffice Writer ), kde si nastavte automatické opravy, aby pokryly drtivou většinu toho, co potřebujete. V praxi je toho tam přednastaveno až moc, takže stačí povypínat trochu z automatických oprav.
Můžete mi prosím poradit?Také bych ráda psala pěkně česky a nevím jak na to. Píšu z netbooku - nevím, jak na netbooku napsat n pomlčku ani ty pravé uvozovky. Na netbooku není vpravo číselná klávesnice. Čísla píšu přes Shift (čísla jsou pouze v první řadě u ěščřž..)
A kopírovat znaky se mi nechce - a tak píšu právě spojovník a nepravé uvozovky " ". Děkuji za radu.
B.Vańková
Ve vaší odpovědi jsem bohužel nenašel tu odpověď, jak to bez těch entit a altů a "copy/pastů" píšete.
Takže mohu jenom hádat, že vám na pozadí běží nějaký prográmek/služba, která vám přemapovává klávesy.
Možná chcete být spíše tajemný, než užitečný. Takový příspěvek, bez ohledu na typograficky správnou češtinu, ale stojí za hovno - jak říká hostinský Palivec.
Píšu na běžné klávesnici Windows XP. Bez HTML entit, bez nějakých Altů, bez copy & Paste.
Jak říká Jára Cimrman: „Je třeba psát správně česky“, a to včetně uvozovek. A já k tomu dodávám – (to je pomlčka –, nikoli často používaný spojovník -, který je kratší) i na správné klávesnici.
A když už někdo kritizuje češtinu, tak by měl, alespoň plus mínus (tedy ±), psát správně.
Takže ke 2. světové války máme, milé děti, takto fakta:
- proběhla
- a umírali v ní neviní a šlo a moc a o majetek, jako v každé jiné válce.
Od příště vás na to budu vyvolávat a pak si napíšeme písemku. Jenom už nebudou skupiny A, B a C, ale jenom A a B, protože pro skupinu C už bych žádnou otázku nevytvořil.
Konec hodiny a neběhejte na chodbách, když se dívám.
Tak běžte po ulici a nahlas volejte Heil Hitler. Adolf už je mrtvý, tak na tom moc nesejde.
Mimochodem, co jsou fakta? Je fakt, že 2. světovou válku začal Hitler? Nebo je fakt, že nevíme, kdo ji začal, protože to možná taky byli Poláci - sabotéři útokem na Gliwice?
Nebo ten propagandistický dodatek, že to byli opravdu Němci by se učit mohl?
Fakt je, že Hitler nechal zplynovat cca 5-6 mil. židů, nebo fakt je, že to nevíme, protože někdo tvrdí, že se to nestalo? Propagandistický dodatek, že zabít cca 5-6 mil. židů nebylo úplně hezké, by se učit mohl? Nebo to už jde za fakta?
Netuším, jestli máte zkušenosti s učením, a proto budu reagovat jen obezřetně, ale třeba v chlapeckých třídách je přiměřená forma fyzických trestů (ať už pohlavek, klikování, nebo tzv. motorka) naopak často žádoucí a u kluků budí resp. a smysl pro povinnost. Samozřejmě za předpokladu, že tresty měříte všem zcela stejně (tzn. například za hrubé slovo deset kliků).
A tyhle vymoženosti se do zdejší diskuze napíší jak?
Tedy v případě, že neumím html entity a nejsem dostatečně masochista, abych je v běžné diskuzi používal. Anebo bez toho abych si otvíral nějaký textový procesor, psal to v něm a potom dělal copy-paste. Což je také druh masochismu, i když uznávám, že menší.
„informace si každý může najít sám na internetu“
Přičemž 90 % informací na internetu není zcela čistých ani objektivních. Najít čisté a pravdivé informace je na internetu sakra těžké, ve skutečnosti pochybuji, zda vůbec na internetu jsou.
xxx
„To nás nikdy nenapadlo, protože informace a znalosti byly za nás vzácný statek“
20: století byl zajímavý vývoj. Čisté informace se nabízely v zásadě každému kdo o to stál.
Pak se objevilo snadné masové předávání informací, především (ale nejenom) internet. A stalo se co se stát muselo, informací ve smyslu bitů je čím dál více, skutečných informací (ve smyslu použitelných a pravdivých) je čím dál méně.
Procento informací k něčemu vzhledem k celkovému objemu „informací“ stále klesá. Myslím, že i dnes jsou informace velmi vzácný statek a čím dál vzácnější. Informačního šumu, hluku, emisí je čím dál více.
Historie se vrací po spirále zpátky. Kdo nemá určité základy v teorii či znalostech a nemá na čem stavět, stejně z toho šumu na internetu či jinde mnoho nezíská. A spousta faktických chyb či manipulací je i na wikipedii, především české.
Internet je velmi unavující zdroj informací, kde musíte hledat jehly v kupách sena. Ale pravda, některé základní informace, velmi rozředěné a neuspořádané, na internetu jsou. V oblasti střední a vysoké odbornosti pak na internetu je skoro nula.
xxx
„ …kdy se věci učíme za pochodu od známých a tentokrát už znalost aplikace informací se zase stává vzácným statkem“
Viz mé předchozí odstavce. Informace jsou, ale jenom pro Ty, kdo už mají základy a něco ví. Vrací se tak doba „zasvěcenců“, tedy těch, kteří mají už na čem budovat a dokáží rozpoznat balast (kterého je tak 99,99 %) od informací.
xxx
“Lidí s vlastním názorem valem ubývá.“
Nemocí této doby je černobílost. Všiml jsem si, že řada lidí, když před 20 lety zjistila, že mají odlišné názory, tak si ho řekli, řekli si argumenty a tím to končilo.
Dnes když někdo zjistí, že máte jiný názor, pak se mu v mozku něco přepne a máte pocit, že jeho životním úkolem je za každou cenu, s urputností fanatika, vás přesvědčit o svém názoru. Pokud se mu to nepovede, jste blbec, zatratí vás a nemá smysl s vámi ztrácet čas.
Tak jestli obec zřizuje základní školu i v případě, že se jedná o malou vesnici, to nevím a neřeším.
Každopádně nevidím principiálním rozdíl, mezi traktoristou, nebo krajským úředníkem. Oba mohou být úplně pitomí a vůbec tomu nerozumět a škodit. Větší pravděpodobnost, že ten úředník bude v obraze bude zase oproti traktoristovi vykompenzována podstatně vyšší mírou alibismu a nezájmu o dobré fungování školy.
Je to o lidech. A já jsem bohužel negativně ovlivněn svými zkušenostmi se setkávání se s mnoha lidmi z různých úrovní státní správy (a samosprávy).
„Pokud vám faktografie literatury a dějepisu pomáhá v běžném životě, tak buď,
a) žijete život, který se značně liší od života drtivé většině populace, nebo
b) vaše znalosti literatury a dějepisu zdaleka nekončí znalostí faktografie.“
Obojí platí.
„Ale opravdu nechápu, jak by mi pomohlo, kdybych měl jenom tu faktografii.“
Díky faktografii mám určitý přehled, který mi umožňuje si konkrétní informace podle zájmu dozjistit a konkrétní knihy přečíst. Pokud bych nevěděl, že existují, nejspíš by mě nikdy nenapadlo je číst.
A předpokládám, že faktografií je myšleno právě to, jaká díla si dodnes zachovala slávu, kdo byli jejich autory, jaké skupiny autorů měly nějaké společné rysy apod.
„No dneska žádná. Za časů mé babičky to byl předmět "základy zbožíznalectví" a učil se už na měšťance“
Tak nepředpokládám, že by toto mělo nějakou souvislost s univerzitním vzděláním.
„V matematice se zase učili postup výpočtu daní a jiné praktické záležitosti.“
Tak, není to matematika :). Ale dalo by se to probrat v rámci praktických příkladů. Ale pozor na to, spočítat odvody třeba zaměstnance není žádná sranda. Neumí to skoro nikdo. A neumí to správně jediná mzdová kalkulačka, kterou jsem na netu našel. Dávají špatné výsledky pro nízké a vysoké mzdy.
No dneska žádná. Za časů mé babičky to byl předmět "základy zbožíznalectví" a učil se už na měšťance. V matematice se zase učili postup výpočtu daní a jiné praktické záležitosti.
Kdežto dneska se děti ve škole pořádně naučí akorát to, že že všechny kultury jsou rovnocenné, jen ta naše je podřadná. :-P
Pokud vám faktografie literatury a dějepisu pomáhá v běžném životě, tak buď,
a) žijete život, který se značně liší od života drtivé většině populace, nebo
b) vaše znalosti literatury a dějepisu zdaleka nekončí znalostí faktografie.
Já osobně se považuji za člověka ze skupiny b), tak chápu, že to někdy v běžném životě pomůže. Ale opravdu nechápu, jak by mi pomohlo, kdybych měl jenom tu faktografii. A to je ten problém, že hodně žáků a studentů proplouvá školou (za tiché tolerance učitelů) právě jenom na té faktografii.
No a to je ono: KDO tohleto zná, kromě učitelů dějepisu a zažraných specialistů na to které historické období? Nikdo. A přesto se to ti chudáci žáci musí učit, aby to ještě před maturitou bez okolků zapomněli. Nebylo by snazší a smysluplnější takové nesmysly prostě vypustit, vykašlat se na data a rodokmeny a soustředit se raději na souvislosti a příčiny dějinných událostí?
K čemu je platné, že má žák nabiflováno "Zlatá bula sicilská - 26. září 1212", když si z toho odnese akorát "He he he, zlatá boule, he he he", zcela nedotčen povědomím o tom, co to vlastně bylo, k čemu to bylo dobré a za jakých historických souvislostí to vzniklo?
„Vy jste toho moc na ZŠ neodučil, co?“\
Právě podle téhle věty se obvykle pozná člověk, který ze sebe chytrého jen dělá.
„Máte romanticky naivistické představy, jejichž aplikací pak školství produkuje nevzdělavatelné tupce bez vlastního názoru. Prostě dělníky k pásu. A o to tu v Čechách asi jde... :-(“
A já měl pocit, že dělníky k pásu vychovávají právě ti učitelé bez představ a bez ideálů.
Tak to je učitel hrdina-hlupák. Pokud jste si to tedy nevymyslel.
To, že dává dětem pohlavky se provalí. Tím myslím, že se to dozví někdo, komu to bude vadit. A to, že se to neprovalilo už dávno právě vzbuzuje mé pochybnosti, jestli to není celé vymyšlené.
Jak se to provalí, tak ředitel učitele buď podpoří, nebo potopí. Pokud by ho zcela hypoteticky podpořil, tak zřizovatel už ředitele nepodpoří a končí ředitel a nový ředitel učitele potopí.
Zřizovatele zastupují úředníci na obci, nebo na kraji a ti tam nejsou od toho, aby aplikovali zdravý rozum.
Teoreticky by zřizovatel mohl takového darebného ředitele podpořit v případě, že zřizovatelem bude vesnice se starostou, co zdravý rozum používá. Takové vesnice jsou. Ale IMHO vesnické školy vesnici nepatří, zřizuje je kraj.
Takže suma sumárum - neřešitelná situace.
Mě by zajímalo, jak člověk "student" pozná co vlastně potřebuje?
Do 25let jsem ani nevěděl čím se chci vlastně živit, a pochybuji že bych byl sám. Studoval jsem hnojárnu s tím že ze mě bude agronom, nakonec mě velmi dobře živí programování Oracle Pl/Sql, Java.
Myslím že úzké zaměření je spíš na škodu, k čemu mi bude když si vydělám dost peněz když nepoznám jak vypadá čerstvé maso, nebo kvalitní kůže na botách? Všechno má svoje pro a proti. Slovy našeho nejvyššího: "Dříve jsem řešil jestli to budeme dělat v tom či onom, dnes je důležité aby byl zákazník spokojený."
Průměrná délka života se prodlužuje, a rozsah znalostí co se člověk bude muset naučit se rozšiřuje, proto si myslím že je dobré když člověk dostane ze školy pevné základy na kterých může později stavět.
Když jsem se na vejšce přednášejícího zeptal, k čemu mi to bude? Bylo mi řečeno: "Přece k postupu do dalšího semestru".
Pak mi to došlo, všechno k čemu jsme při vzdělávání vystaveni není nic jiného než překážka a její zdolání dává společnosti garanci toho, že se jen tak z něčeho nepo...... Titul Ing, Bc, Mgr. Má být jistou známkou toho že člověk dokáže samostatně a svědomitě řešit úkoly (neříkám že v dnešní době je).
Ono to mnohdy souvisí s oporou učitele u vedení školy. Takový ředitel (ředitelka) bere o mnoho více peněz, "nemusí" skoro nic dělat, od toho má sekretářku a zástupce, proč dělat že vidí problémy?
Strkání hlavy do písku je národním sportem. Proč policajti nelámou dealerům ruce a místo toho dávají botičky na auta maminám který si odjeli k drogerii na nábřeží koupit pleny pro děti. Nelíbí se to spoustě lidem, vzít zákon do vlastních rukou? Nesmysl. Někteří to zkusili a mají můj respekt a samozřejmě taky podmínku nebo nějaký ten měsíc natvrdo.
Jak chcete naučit dítě rozdíl mezi dobrým a špatným když s tím špatným nebude mít negativní zkušenost? Schválně kolik dětí věří tomu že žehlička pálí? Ano ani jedno protože neví co to znamená.
Když vám pes strčí čenich do talíře taky dostane ránu, nebo ho pohladíte a řeknete mu hodnej?
Když jsem byl malej a udělal jsem něco co jsem neměl, mamka řekla: Mám tě ráda ale musí to být, dostal jsem na prdel a bylo to. Neřekl bych že mám sklony k agresivitě, vystudoval jsem vysokou, pracuji, platím daně. K rodičům cítím respekt ale nebrání mi to říct svůj názor.
Když vidím ty "moderní" maminy jak diskutují s 5-letým prckem je mě zle. Je to mrhání časem matky i dítěte. Jak už bylo psáno výše, vlčice také spraží malé vlčátko když dělá to co nemá.
Ano pohlavkovat ze zadu prvňáčky dovede jen opavdová pedagogická kapacita.
Zažil sem to na vlastní kůži, "paní učitelky" se realizovaly na dětech tak do 3 třídy, právě bezdůvodnými pohlavky, psychickým terorem - nepustily dítě na WC a ono se počůralo... a pak se mu smály jakej je to blbeček.
Nechápal sem proč, až pak když sem byl starší viděl sem, že na škole jedou vesele drogy a tytéž hrdinné pedagožky, které pohlavkují prvňáčky nemají na to zatočit s 14 letým "prodejcem" a frustraci si tak vybíjí na těch nejmenších.
Tím ovšem vychovají děti jenom k tomu, že je nejlepší bejt taky co nejdříve grázl, aby z nich šel "respekt". Hodnej slušnej, totiž dostane přes držku... .
Takže takové ty rady, že každé rány, která padne vedle si nechte pro primitivy, prtože jinak byste mohl nějakou ránu taky schytat vy až vás děcko přeroste.
Vy že děláte/zastupujete učitele?
Napíšete "2 měsícem" a člověk aby si dohadoval, že to je zřejmě " druhým měsícem".
Pletete si "bytí" a "bití!"?
Mezery kolem závorek, chybějící čárky...
Uffff. Chudáci děti, které učí takový "pedagog". Zdá se, že jste typickou ukázkou systému moderního školství o kterém mluví diskutující - vše je na internetu, neučit se nic, co si ve svých deseti letech myslím, že nikdy nebudu potřebovat a hlavně se bavit, a bavit.
Moc pěkně napsané.
Jinak mám kamaráda učitele. Kdysi učil i prvňáčky. Když přišli první den do školy, tak některým bylo do pláče, že místo paní učitelky na ně nastoupil statný chlap. Ale zvykli si a nakonec se ještě chlubili, že všichni mají jen učitelky, ale oni pana učitele.
A ještě je zajímavé, že když je potřeba, neváhá zlobivcům dát pohlavek. A světe div se, zatím si nikdo nestěžoval. Naopak, když to někteří rodiče zjistí, tak mu řeknou, ať mu příště lepne zase. Jsou si asi dobře vědomi, že nemají žádné svatoušky.
Zdravím,
v jedné své životní etapě jsem měl tu možnost být na té učitelské straně. Je to pouze několik let, takže mohu říci že moje postřehy jsou téměř identické se současnou situací.
Problémový žák ještě neznamená hloupý.
1. Dítě (člověk) se chová jinak doma a jinak "ve stádu". To je důvod k tomu že rodiče nikdy neuvěří co a jak jejich dítě vyvádí.
2. Ze školství "chytré" hlavy udělali sprostý business, takže místo selekce je pořádán hon na žáky (přijímačky zrušeny skoro všude), takže se i naprostý blb dostane na školu kam nepatří, ale procházet musí protože je to otázka peněz. "Musíte jim pomoct = Musí prolézt za každou cenu" toto znělo pravidelně na klasifikačních poradách.
3. Co se týče problémových žáků, měl jsem na starosti podle kolegyň třídy s problémovými kousky, tedy jen podle nich. Je to o učiteli odhadnout žáka a zvolit správný postoj. Ti nejdrzejší ve finále patřili ke těm nejlepším. Dělali bordel z nudy. Rámcové výukové programy a následné učební plány jsou napsané tak že podle nich zvládne učit i dobře cvičený lachtan (je to kvůli zastupitelnosti učitelů). Názory nesoudných lidumilů že je toho na děti moc, prostě nesdílím. Snažil jsem se studenty naučit daleko víc než bylo v tech ... plánech zavedl jsem dialog a co se nestalo? Bylo po problémech.
4. Všechno začíná na základce. V prvních třídách by neměla být hodná jemná paní učitelka, ale 110 kilový dvoumetrový obr, ze kterého mají děti respekt.
5. Problém je v tom že si společnost neuvědomuje že za 14400,- hrubého se zkrátka nedá žít když dáte 8500,- za bydlení 3000,- za jídlo 2000,- za ošacení a obutí, atd.... takže pro člověka který něco umí to fakt není, proto spoustu dobrých učitelů uteče jinam za lepšími penězi. Ti co mají praxi stárnou a ti mladí si nemohou dovolit učit protože je to fakt mizerně placené. A takové ty vládní žblechty že se učitelům zvedají mzdy mají k pravdě daleko.
6. Chybí komunikace školy s rodinou a rodiny se školou, tato komunikační propast se neustále zvětšuje, přijde mi že valná většina rodičů bere školu jako kroužek na hlídání dětí, který po nich samotných nesmí nic chtít, přitom na vzdělávání dětí by měly obě strany spolupracovat.
7. Děti prostě zkouší kam až mohou zajít a je třeba jim hned za začátku nastavit mantinely a to velmi důrazně.
Uvádím na rovinu že jsem pracoval s mládeží ve věku od 15 do 21 let.
Když vidím současné děti (synovce a děti známých) bojím se o budoucnost národa. Kde to jsme když už 5-letý chlapec vyhrožuje rodičům že když dostane na zadek tak zavolá na linku důvěry.
Bohužel toto není problém jen dětí, každý si uvědomuje plně svá práva, ale na povinnosti se okamžitě zapomíná.
A koneckonců když lže, krade a zlobí vláda tak proč by to nemohli dělat děti.
2 měsícem dělám vychovatele na Základní škole (dočasný zástup), a tak taky vidím, jak učitel/vychovatel má svázané ruce. Nejsem příznivce žádného většího bytí, ale škoda facky, která padne vedle a u zlobivých(oni nejsou tak zlobivé jako neposedné s touhou se předvádět) dětí dvojnásob. Děti jsou chytré, a tak to vycítí, že jim nic nemůžete udělat(kdyby jste náhodou mohli, tak to hned poví doma, aby se vědelo, co jste si to vůči dětské eminenci vůbec dovolili). Samy se na vás věší, objímají pošťuchují a servítky si neberou. Učitel musí doufat, že ho dítě poslechne na základě respektu k němu a jeho soc. roli. A ztrapňovat ho, nebo používat nějake jine formy psych. trestů, to už si myslím, že je lepší oprávněná facka:-)
No platí to starosvětské - Historia magistra vitae. A nebo kdo nezná historii, bude ji muset prožít znovu. Je s podivem, a nebo spíše není :-)), že když se lidé učí v dějepise, že dějiny států je neustálý boj a přetahování o moc, stále se najdou voliči, kteří si myslí, že by stát měl pro ně něco dělat a pořád jim něco dávat :-)))
Tak zase po pravdě dneska je takový přetlak informací, že hodnotu má opravdu jenom ta, která mi k něčemu bude. Se všeobecným vzděláním, kdy žák ví od všeho něco, ale nic pořádně, má podstatně menší uplatnění, než když má spousty znalostí v konkrétním oboru. Nemyslím, že "k čemu mi to bude" se ptají jenom dnešní děti, osobně jsem taky nikdy nechápal, k čemu mi třeba na technickém oboru bude občanská nauka a další bullshit nesouvisející s tím, co mě zajímá. Další věc je přístup k výuce. Třeba u takového dějepisu by se dalo říct, že znát svoje dějiny má význam, ale určitě ne ve formě "sice ti to v životě k ničemu nebude, ale buď se nazpaměť nadrtíš tisíc letopočtů, nebo poletíš" - to je podle mě špatný přístup, pro technicky zaměřené žáky už tak nezáživný předmět to dělá ještě nezajímavějším. A dalo by se pokračovat. Tím samozřejmě neomlouvám chování dětí - když to evidentě přepískne, tak ať mu tu facku učitel klidně dá a já mu pak ještě jednu přidám.
Za mých školních let jsme o přestávce před hodinou nějakého neoblíbeného učitele vzali balení pořádně vyzrálých olomouckých tvarůžků a vší silou jsme těmi tvarůžky mrskli na strop. Ony se tam přilepily a trvalo třeba 20-30 minut, než spadly dolů. Pochopitelně tvarůžky byly takto umisťovány nad katedru, aby uprostřed hodiny žuchly na učitele nebo alespoň na jeho stůl. Aktéři si samozřejmě museli důkladně umýt ruce a ti chytřejší ještě o přestávce odnesli obal od tvarůžků do odpadkového koše nějaké jiné třídy, aby to vypadalo, že tvarůžky tam naházel někdo z jiné třídy.
Dokáže tohle vaše sociální síť? 8^)
Je zcela jiste spravne nebit deti. Je vsak spravne se od deti nechat bit?
V prirode jsou ti nejzakernejsi tvorove prave deti, tedy zvireci mladata. Jejich rodice, pokud se o ne staraji, resi takovou agresivitu jednoduse, prihlizeji a kdyz uz jejich ratolest prekroci rozumnou mez, dostanou direkt! Mlade si zanarika, pochvili se oklepe a pokracuje ve svych rostarnach. Tak se v prirode uci slusne chovani, ktere je velmi dulezite pro pozdejsi preziti mladete.
Nechci obhajovat komunisticke poslapavani osobnosti, to zcela jiste ne, ale dnesni anglosassky pristup k vychove je bohuzel opacny extrem. Kazdy kdo chvili zil v Anglii mi jiste da zapravdu, ze prilisne podporovani individialsmu bez rozumneho usmernovani (trebas i tim direktem), vede ke generacim plnych hulvatu, nasilniku, prosti-slecinek a prosti-mladiku. Ano oni jsou mozna uspesni (mereno mirou schonosti nekoho obrat, tak ze obrany nema zadnou sanci na starosvetskou spravedlnost), ale jinak jsou to take neprijemni a zli lide.
informace si každý může najít sám na internetu, k tomu učitele nepotřebuje, role učitele dnes je hlavně v tom nalézt způsob, jak děti motivovat hledat informace a učit se. Zajímavé je, že dnešní děti se ptají, a k čemu mi to bude. To nás nikdy nenapadlo, protože informace a znalosti byly za nás vzácný statek, dnes informace nahrazují kontakty, obloukem se vracíme tak trochu do středověku (virtuální ad hoc cechy, vztah mistr a žák), kdy se věci učíme za pochodu od známých a tentokrát už znalost aplikace informací se zase stává vzácným statkem. Lidí s vlastním názorem valem ubývá.