Hlavní navigace

Týdenní revize: za vším hledej Google

11. 2. 2006
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 29
Google vylepšoval a rozšiřoval své služby a dokazoval svoji sílu na automobilce BMW. Kromě toho jsme sledovali zatím spíš opatrné navyšování rychlostí našich poskytovatelů, stejně opatrné využívání webu politiky, souboj o reklamní kampaně a převrat na serveru GameZone.cz. Kromě toho jsme vytáhli kostlivce ze skříně Internetu do škol a odhalili vážný problém v tempu schvalování .eu domén.

Na nedávné razantní úpravy cen a rychlostí připojení ze strany Českého Telecomu (a jeho velkoobchodní nabídky) už stihla zareagovat velká část poskytovatelů připojení – jak ADSL, tak kabelových. Někteří sice jen sliby, jiní však konkrétními činy. Výrazné navýšení dosahovaných rychlostí však zaznamenal zatím pouze kabelový Internet od Karnevalu (zato však až o 50 procent). Na Českým Telecomem ohlášené čtyřnásobné zrychlení ADSL se drtivá většina stávajících zákazníků může jen těšit, zatímco novým zákazníkům je dostupné již od 1. února.
Tomáš Pětivoký: DSL.cz: Zrychlování Internetu zahájil Karneval
Blog Miroslava Suchého na Lupě: Za čtyři roky budu mít doma gigabitový internet

Zatímco někteří operátoři zahájili praktické kroky ke zlepšení spokojenosti svých uživatelů, jiní se mezitím přetahovali o slovní metály a soudní rozhodnutí. Mobilní operátoři si tak vyměnili údaje o svých prvenstvích (on se také při troše úsilí vždy nějaký ten číselný náskok oproti konkurenci najde). Nejvíce zákazníků tak už nemá T-Mobile, ale Eurotel. T-Mobile však uhájil alespoň nejvíc příchozích minut, zatímco Vodafone triumfoval alespoň jako nejvíce (co do počtu zákazníků) rostoucí. Pořádek ve statistikách zkrátka musí být.
Český Telecom pak dosáhl stažení reklamní kampaně Radiokomunikací Neplaťte paušál Českému Telecomu. Prý jde o nekalou soutěž, která identifikuje jiného soutěžitele a nepřináší objektivní srovnání. A také prý tato reklamní kampaň neříká, že služby Radiokomunikací nejsou dostupné všude. Škoda, že se takto nezkoumají všechny reklamy – chvíli by se žádná nemohla vysílat, ale pak by se na ně třeba dalo i dívat.
Jiří Peterka: Stalo se: samé jedničky na (mobilním) vysvědčení

Kdybyste se náhodou chtěli trochu zdravě rozčílit na adresu politiků, nezapomeňte na podivný záměr pomoci krachující továrny na obrazovky v Hranicích na Moravě. Je opravdu nutné draze platit neperspektivní pracovní místa?
Vojtěch Bednář: Hladové obrazovky 

Když už jsme u politiků, jak se těšíte na jejich nevyhnutelnou invazi do nového perspektivního voličského média – Internetu? Lidé tu tráví času čím dál víc a je jisté, že politici je brzy budou následovat. Zatím však o něm mnoho představ nemají (snad kromě těch o ráji teroristů a porna), čemuž odpovídá i jejich zatím skromné využívání webu pro politické kampaně. První pokusy se však už objevují, třeba aktuální kampaň s kontextovou reklamou na slovo „Paroubek“. Také klikáte, nebo rovnou přihazujete v aukci a svádíte voliče na „ty správné stránky?“
Daniel Dočekal: Kdo neklikne na „Paroubek“, nepozná pravdu

Google si zakládá (či donedávna zakládal?) na chování a vizáži „těch správných hochů“ a totéž vždy vyžadoval od stránek, indexovaných svým vyhledávačem. SEO spam a podvody u něj zkrátka potlesku nedojdou, ať už se jedná o kohokoliv. Tentokrát to dokázal vyřazením německého webu automobilky BMW ze své databáze proto, že robotům Googlu nabízel jiný obsah než prohlížečům. Již po pár dnech (a bryskní nápravě ze strany BMW) jej sice vzal na milost, avšak událost i tak vzbudila silnou pozornost (dokonce včetně televize CNN). Znovu jsme se tak dočkali debat o síle moci Googlu nad informacemi. Jako by snad byl důvod o ní pochybovat…
Blog Františka Fuky na Lupě: Hněv Googlu je strašný
Martinův blog na Lupě: BMW.de ve zpravodajství na CNN

Google kromě rychlého procesu s BMW samozřejmě pokračoval ve svém věčném vylepšovatelském úsilí vlastních služeb. Nově tak integroval do své freemailové služby Chat a současně ji více provázal s Google Talk. Díky integraci s Google Talkem tak ve freemailu můžete vidět online status vašich známých a je prý otázkou, zda-li zůstane jen u Google Talk Network a nepřijde i ICQ, AIM a další.
Kromě toho Google také vylepšil své Sitemaps. Do služby byla přidána možnost otestovat si soubor robots.txt tak, abyste mohli zjistit, na které stránky má Googlebot opravdu přístup a na které ne.
Blog Petra Šnajdra na Lupě: GMail Chat
Blog Františka Fuky na Lupě: GoogleTalk uvnitř GMailu
Martinův blog na Lupě: Google Sitemaps má nové funkce

Na serveru GameZone.cz, provozovaném Českým Telecomem za účelem podpory služeb broadbandu, mezitím došlo k mírnému převratu. Dosavadní správce obsahu, firma Allstar Group, s.r.o., byla nahrazena společností ProGamers, s.r.o. To by asi nebylo nic neobvyklého, kdyby celá výměna neproběhla za poněkud kontroverzních okolností: Allstar prý o výměně do poslední chvíle netušila, GameZone.cz pod správou ProGamers trpí technickými potížemi (prý zpočátku zaviněnými útokem ze zahraničí) a hráčská komunita serveru je roztrpčena. Hraní zkrátka může být i proklatě vážná věc.
Radim Hasalík: Palácový převrat na GameZone.cz

A opět Google: dohoda o spolupráci s Dellem na dodávku softwaru od Googlu do počítačů značky Dell vyvolala již téměř folklorní diskuse na téma „Proč to ten Google hrome zase dělá a co z toho má“. Jedná se o vychytralý tah internetového ostříleného lovce, nebo o další internetovou bublinu? A jsou běžní uživatelé PC skutečně „ovce“, neschopné změnit si dodávané nastavení programů? Ať tak či onak, konkurence Googlu jistě zase o něco víc nervózněji pomrkává na stav jeho a svých akcií. Což je vždy dobrá zpráva pro uživatele – včetně těch ovčích.
Daniel Dočekal: Nová internetová bublina: boj o místo v prohlížeči
Blog Petra Šnajdra na Lupě: Software od Google bude předinstalovaný na PC

Dva zajímavé postřehy z prostředí domácího – zatím stále pomalu se rodícího – e-governmentu: ačkoliv rámcová smlouva s Českým Telecomem na dodávku informačních služeb pro potřeby státní správy je již přehodnocena, její reálné odezvy stále nachází své uplatnění v praxi. Metodický pokyn ministerstva školství, stanovující standard ICT služeb ve školství, je tak opět šit na míru produktům Českého Telecomu. Skutečně je to jen jeho dominancí ve schopnosti dodat stejné připojení ve většině koutů republiky?
Portál veřejné správy zase nabízí poněkud problematické e-learningové kurzy pro veřejnost. Obsah kurzů je starý, didakticky i technologicky nedokonalý. Zajímavý fakt, zvláště v porovnání se čtvrtečními výroky ministryně informatiky Dany Bérové na „broadbandové snídani“ (pořádané sdružením Tuesday Business) o mizerné úrovni českého školství.
Jankův blog na Lupě: Další kostlivci ve skříni Internetu do škol 1. a Portál veřejné správy nabízí zdarma problematické eLearningové kurzy

Opera Software bezesporu dělá zajímavý produkt, hodný pozornosti uživatelů i konkurence. Její prohlížeč si získal řadu příznivců i zavilých odpůrců (jak je již ostatně u úspěšného softwaru zvykem). Spousta jejich doplňků a vylepšení přitom není lidem zrovna známa, což může být škoda. Byť třeba u prohlížeče pro mobilní přístroje už má schopnou konkurenci – jaké překvapení – v Googlu. A jaký je ten váš prohlížeč?
Blog Ondřeje Kokeše na Lupě: Všechno, ale vlastně nic
Blog Františka Fuky na Lupě: Mobilní surfování

WT100

Ministerstvo informatiky zveřejnilo tento týden seznam příjemců dotací z broadbandového fondu. Stále v něm ale chybí to nejpodstatnější: kolik kdo na dotacích dostane (rozdělovalo se celkem 200 milionů, přičemž celá částka údajně vyčerpána nebyla). Proč to nebylo zveřejněno? A jak na výsledky reagují dva pražské projekty „Internetu zdarma“, z magistrátu a z Prahy 5? Ty totiž mezi vybranými příjemci dotací nejsou…
Jiří Peterka: Jak dopadly dotace na broadband?

Evropské domény je možné registrovat již od loňského prosince v rámci takzvané Sunrise periody I a od 7. února již Sunrise periody II. Během nich si můžete zažádat o doménu .eu na základě shody s obchodním jménem, patenty apod. Zatím však byl validován jen zlomek dokumentů ze Sunrise I, což může v důsledku znamenat vážné potíže pro zájemce o „svoji doménu.“ Zajímavé rozdíly panují i mezi jednotlivými evropskými zeměmi co se počtu schválených dokumentů týče. Validátor, společnost PriceWaterhou­seCoopers, se k problému odmítá oficiálně vyjadřovat. Co všechno to může znamenat?
Vojtěch Kment: Registrace .eu domén drhne

Existuje podle vás služba, kterou by se Google neodvážil vyvinout a nabízet?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).