Vyřazení českého týmu na Euru 2008 znamená pro Primu pokles sledovanosti
Prohra českého týmu v nedělním utkání s Tureckem na fotbalovém Euru 2008 ukončila slibně se vyvíjející výsledky sledovanosti komerční televize Prima. Zatímco zápasy České republiky se Švýcarskem a Portugalskem sledovalo přibližně 1,2 milionu diváků, v neděli před obrazovku k fotbalu usedlo již 1,9 milionu diváků. Příznivý vývoj sledovanosti ale nedělní zápas ukončil a Primu teď čeká pokles sledovanosti. Pondělní utkání Rakouska a Německa vidělo už jen 581 tisíc diváků. Přestože minulý týden přinesl Primě letošní rekord sledovanosti, Českou televizi se komerční Prima porazit nedokázala.
Zatímco Prima dosáhla průměrného celodenního podílu na sledovanosti 20,76 %, ČT 1 měla 21,26 %. Podobně tomu bylo i v hlavním vysílacím čase. Primu sledovalo mezi 19. a 23. hodinou v průměru 21,85 % dospělých diváků, ČT 1 měla průměrně 22,2 %. Rostoucí sledovanost Primy nijak neublížila konkurenční TV Nova, která v celodenních výsledcích dosáhla 38,43 % a v hlavním vysílacím čase 41,99 %.
Nedělní prohra českého týmu byla tedy nejen špatnou zprávou pro fotbalové fanoušky, ale také pro TV Prima. Až do 29. června bude Prima každý večer od 20:45 vysílat přímý přenos fotbalových utkání, která se podle očekávání vysoké sledovanosti těšit asi nebudou. Marek Singer, generální ředitel TV Prima, minulý týden v rozhovoru pro Rádio Impuls uvedl, že v případě prohry českého týmu zahájí Prima masivní propagační kampaň premiérových řad seriálů, které televize uvede v létě.
Vyřazení českého týmu hned v základní skupině ale nebude mít pro Primu z hlediska prodeje reklamy fatální následky. Komerční dvojka totiž reklamní časy kolem přenosů z Eura 2008 a fotbalového studia neprodávala podle dosažené sledovanosti, ale za fixní částky. Z obavy, že by čeští fotbalisté mohli ze šampionátu vypadnout brzy, nastavila Prima obchodní podmínky tak, aby výsledky českého týmu neohrozily ekonomický dopad projektu.
Jan Potůček: Češi na Euru nepostoupili, Primu čeká horší sledovanost (TABULKA)
Lukáš Polák: Prohru českých fotbalistů s Tureckem viděly téměř dva miliony diváků
Jan Potůček: Prima má štěstí, že reklamu k Euru neprodává podle sledovanosti
Jan Potůček: První zápas Eura po vyřazení Čechů sledovalo 581 tisíc diváků
Jan Potůček: Prima ani nejúspěšnějším týdnem Eura nepřekonala ČT 1
Leoš Pohl: HDTV přes satelit se zatím kvůli vysokým nákladům nevyplatí
Po televizním vysílání ve vysokém rozlišení (HDTV) je v České republice velká poptávka, ale zároveň poměrně nízká ochota pořizovat si drahé satelitní nebo kabelové set-top-boxy, které jsou HD ready. V rozhovoru pro DigiZone.cz to uvedl Leoš Pohl, jednatel společnosti Gital a předseda představenstva společnosti Czech Digital Group. Full HD televizor má v současnosti přibližně 300 tisíc diváků, satelitní set-top-box pro příjem HDTV vysílání ale jen několik tisíc. Obrovský zájem diváků o HDTV vysílání neodpovídá vybavení českých domácností. Podle Leoše Pohla je poptávka diváků po HD kvalitě uměle vyvolána provozovateli HD televizního vysílání a především pak prodejci elektroniky.
Český trh zatím podle Pohla zůstává v oblasti HDTV vysílání nerozvinutý a nebylo by efektivní HDTV vysílání přes satelit nasadit. Jedním z důvodů, proč se zatím HD programy na satelitu v České republice provozovatelům podle Leoše Pohla nevyplatí, jsou vysoké náklady na jejich šíření. Cena šíření jednoho televizního programu v HD kvalitě se bude pohybovat mezi 12 až 15 miliony korun ročně, počet předplatitelů odhaduje Pohl v prvních dvou letech provozu na tři až pět tisíc a to podle něj nedokáže provozní náklady HD programu pokrýt ani v případě, že by se jednalo o placený kanál. Ještě složitější situace je pak v zemském digitálním televizním vysílání, které musí být podle zákona nekódované a náklady na šíření jednoho HD programu se mohou pohybovat okolo 200 milionů korun. HDTV vysílání má proto podle Pohla šanci prosadit se nejprve v IPTV a v digitálním kabelovém vysílání. V rámci DVB-T vysílání se programy v HD kvalitě objeví nejdříve v době, kdy bude vypnuto analogové vysílání.
České radiokomunikace (ČRa) chtějí v roce 2011 začít testovat zemské digitální televizní vysílání v DVB-T2 a v kompresním formátu MPEG-4, což by umožnilo vysílání ve vysokém rozlišení obrazu. Od roku 2013 ČRa počítají s jejich komerčním provozem. Podle Pohla ale mohou tyto standardy v průběhu pěti let, než bude v České republice vypnuto analogové vysílání, zastarat a mohou se objevit nové účinnější standardy. HDTV může navíc dříve než na terestrické platformě rozšířit na internetu.
Jan Potůček: Leoš Pohl: HDTV ze satelitu pouze pro Čechy se nyní nevyplatí
Jan Potůček: MPEG-4? Než ho zavedeme, přijde HDTV po Internetu, míní Pohl
Česká televize chce prodloužit Události, komentáře i Večerník
Česká televize (ČT) uvažuje podle ředitele zpravodajství Milana Fridricha o prodloužení zpravodajského pořadu Události, komentáře. Již od poloviny příštího roku by mohla relace, kterou mohou diváci sledovat ve vysílání ČT 2 a ČT 24, trvat šedesát minut místo současných čtyřiceti. Profil pořadu by zůstal stejný, pouze by byl rozšířen o kulturu. Na ČT 1 by se měl podle Fridricha znovu vrátit regionální Večerník v pětadvacetiminutové délce, také Události by se měly prodloužit na 35 minut.
Jan Potůček: Události, komentáře na ČT mají od příštího roku trvat hodinu
Přestože technický ředitel ČT Rudolf Pop začátkem června naznačoval, že by se výběrová komise mohla na favoritovi výběrového řízení na technického operátora veřejnoprávního multiplexu shodnout již koncem minulého týdne, není zatím jasné, která ze tří společností se stane vítězem. Do tendru se přihlásili pouze tři zájemci: favorizované České Radiokomunikace, Bohemia Royal a slovenská firma Tri R. Vítězem soutěže se ale podle zadávací dokumentace ČT nemusí stát pouze jedna firma. Jméno vítěze tendru by měla výběrová komise generálnímu řediteli ČT Jiřímu Janečkovi oznámit nejpozději 30. června.
Jan Potůček: O operátorovi veřejnoprávního multiplexu stále není jasno
V pondělí zařadila ČT do analogového vysílání ČT 2 z vysílače Plzeň – Krkavec piktogram, který diváky upozorňuje na blížící se vypnutí analogového vysílání. Kromě piktogramu v podobě čtyřech čtverečků upozorňuje diváky na skutečnost, že sledují analogové vysílání, také text v informační liště. ČT plánuje vypnutí analogu na Plzeňsku na červenec letošního roku.
Lukáš Polák: Česká televize vložila do vysílání ČT2 v Plzni piktogram (FOTO)
Seminář senátní komise: Jaká je úloha televize veřejné služby?
Ve středu uspořádala Stálá senátní komise pro sdělovací prostředky seminář „Televize veřejné služby v digitální éře“. Předseda komise Jiří Oberfalzer (ODS) hned na úvod semináře uvedl, že nástroje kontrolních řad veřejnoprávních médií jsou omezené a je zapotřebí je rozšířit. Rada ČT nemůže například zasahovat do dramaturgie nebo obsahu vysílání veřejnoprávní televize. Podle generálního ředitele ČT Jiřího Janečka potřebuje současná televize veřejné služby nové autory a nové televizní pořady. Podle programové ředitelky ČT Kateřiny Fričové chodí jen do centra dokumentaristiky přibližně stovka scénářů měsíčně. Veřejnoprávní televize si chce do budoucna nad těmito návrhy a jejich realizací podržet dramaturgický i finanční dohled.
Redakce: Prezentace: seminář „Televize veřejné služby v digitální éře“
Jan Potůček: Jiří Oberfalzer: Rada ČT by měla mít mnohem větší pravomoci
Jan Potůček: Janeček: ČT nepotřebuje lepší definici veřejné služby, ale autory
Jan Potůček: Kateřina Fričová: Do ČT chodí měsíčně sto námětů na dokumenty
Jan Potůček: Balvín: Přiznáváme, že si chceme sáhnout na peníze České televize
Podle herce a moderátora Jana Krause, který je zároveň také předsedou Filmového a televizního svazu (FITES), by měla ČT radikálně snížit objem vlastní výroby a začít většinu pořadů nakupovat od soukromých producentů. Televize veřejné služby je podle Krause zahlcena výrobou, organizací a zajištěním produkce vlastních pořadů. FITES navrhuje, aby ČT vypisovala dramaturgické soutěže s obecným zadáním oblasti námětu a orientačními náklady. Výběr z návrhů by pak prováděla jakási programová rada, ve které by členy byli nejen zástupci ČT, ale také zástupci profesních organizací.
Jan Potůček: Jan Kraus: ČT by neměla vyrábět pořady, ale nakupovat je a vysílat
Podle Martina Mrnky, generálního ředitele zpravodajské Z1, by ČT mohla převzít projekt parlamentního kanálu. Ten do minulého roku nabízela komerční stanice 24.cz, ale z finančních důvodů zkrachovala. Podle Mrnky by ČT mohla plnit službu veřejnosti tím, že by přinášela přenosy ze zasedání Parlamentu i tiskových konferencí.
Jan Potůček: Martin Mrnka: ČT by mohla provozovat parlamentní kanál
FTV Prima získala licenci pro Prima klub
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) udělila na svém posledním zasedání společnosti FTV Prima licenci na provozování kanálu Prima klub. Licence, která má platnost dvanáct let, byla Primě udělena pro zemské digitální, satelitní i kabelové vysílání. První rok bude moci televizní stanice, která by měla být zaměřena především na ženy, vysílat minimálně dvanáct hodin denně, druhý rok pak šestnáct. Udělením licence tak RRTV vlastně rozhodla o složení jednoho komerčního multiplexu pro celoplošné zemské digitální televizní vysílání.
Podle generálního ředitele TV Prima Marka Singera je pravděpodobné, že oba televizní kanály budou společně šířeny v jednom multiplexu. Singer také připustil, že Prima i nový tematický Prima klub budou i nadále využívat multiplex 3, jehož provozovatelem je společnost Czech Digital Group. V současnosti mezi Czech Digital Group a Primou probíhají jednání o specifikaci podmínek spolupráce.
Kromě digitální sítě 3 by se mohla Prima a Prima klub rozhodnout pro multiplex 4, který bude provozovat Telefónica O2 Czech Republic. O rozvoji čtvrté digitální sítě zatím ale Telefónica nic neprozradila. Multiplex 4 by přicházel v úvahu za situace, že by Prima nepřistoupila na technický plán přechodu a multiplexu 3 by pak kvůli blokovaným analogovým frekvencím chyběly kmitočty pro sestavení celostátní sítě. Multiplex 1 ani 2 nepřipadají pro Primu a Prima klub v úvahu. Digitální síť 1 bude vyhrazena pouze veřejnoprávním médiím a multiplex 2, který provozují České Radiokomunikace, chce obsadit Nova se svými tematickými stanicemi.
Jan Potůček: Prima klub, další klient do multiplexu 3?
Lukáš Polák: Prima klub získala terestrickou, satelitní i kabelovou licenci
Stručně
Zpravodajská televize Z1 se zatím potýká s nepříliš velkým zájmem inzerentů a zadavatelů reklamy. Podle týdeníku Marketing&Media se zadavatelé inzerce na tuto televizi příliš nehrnou. David Bártík z agentury Czech Media Link, která pro Z1 zajišťuje prodej reklamních časů, i nová digitální televize ale odmítají, že by o reklamní prostor na Z1 nebyl vůbec žádný zájem. Mezi prvními inzerenty Z1 je podle Marketing&Media společnost UPC, Mercedes, Autopůjčovna Sixt, Karel Holoubek a Cadillac. Řada reklamních kampaní, které na Z1 běží, jsou ale založeny na tzv. barterové výměně. Barter připustila kabelová a satelitní společnost UPC, která výměnou za reklamní čas nabídla Z1 k dispozici některé služební automobily. Shánění inzerentů komplikuje Z1 skutečnost, že nová digitální televize nemůže vykázat svou sledovanost.
Jan Potůček: Inzerenti se zatím na zpravodajskou televizi Z1 příliš nehrnou
Televizní program TV Leo, který je prvním českým erotickým televizním kanálem, převzal do zkušebního provozu nové vysílací studio. Dodavatelem studia byla společnost CrossPoint Technologies, která vytvořila kompletní návrh technologií i systémový design. TV Leo bude podle výkonného ředitele CrossPoint Technologies výjimečná mírou interaktivity, ať již prostřednictvím sms nebo telefonátů. TV Leo v současnosti vysílání testuje v rámci satelitní služby CS Link, start řádného vysílání je naplánován na konec června.
Jan Potůček: Erotická TV Leo už má studio, časem může nabídnout i vysoké rozlišení
Server DigiZone.cz přinesl tento týden další z řady článků věnovaných čtenářským dotazům, které se zaměřily na satelitní platformy Digi TV, UPC Direct a CS Link. Kromě dotazů týkajících se problematiky satelitního placeného vysílání přináší článek také odpovědi na otázky vypínání analogového vysílání ČT 2 v Praze nebo nahrávání ze set-top-boxu v době, kdy divák není doma.
Lukáš Polák: Dotazy čtenářů DigiZone.cz: O nabídkách satelitních operátorů, set-top-boxech i T-DAB
Na podzim letošního roku chystá ČRo 1 – Radiožurnál změnu znělek, které by měly posílit zpravodajsko-publicistický charakter hlavního okruhu Českého rozhlasu. Vedení rozhlasu vypsalo soutěž na novou zvukovou grafiku, do které se přihlásilo třináct zájemců. Nová grafika nahradí znělky, které po úpravě původních zavedla na začátku letošního roku dnes již bývalá ředitelka Radiožurnálu Barbora Tachecí.
Jan Potůček: Radiožurnál na podzim změní znělky, vybírá ze třinácti návrhů
RRTV zahájila správní řízení s Kabelovou televizí Třinec, která zařadila ČT 4 Sport do dražší rozšířené programové nabídky. Firma se tím dopustila porušení zákona, který požaduje, aby všechny programy České televize byly zařazovány do nejlevnějších základních programových nabídek. Kabelový operátor bude mít od chvíle, kdy obdrží písemného vyrozumění rady, třicet dní na to, aby se ke správnímu řízení vyjádřil a své jednání odůvodnil.
Jan Potůček: Kabelovce hrozí pokuta za ČT 4 Sport v dražší nabídce