Jste-li správcem sítě, jistě víte své o mnohdy značně sebevědomých požadavcích uživatelů. Jste-li naopak uživatelem, nejspíš jste se už setkali s neopodstatněnou neochotou správců najít řešení vašich informačních potřeb. Bezpečnost je důležitá věc, ale co když lpění na přehnaných pravidlech reálně ohrožuje výkon či zlepšování práce zaměstnanců? Najít zlatou střední cestu nezvládne ani leckterý zkušený buddhista, ovšem my to dokázat musíme.
Vojtěch Bednář: Správci a diktátoři
Legenda IT bezpečnosti Philip Zimmermann dorazil do Prahy, aby zde představil svoji žhavou novinku: šifrovací aplikaci Zfone, která umožní volat po Internetu zabezpečeně. Podobně jako nejslavnější program Phila Zimmermanna, PGP, umí i Zfone zabránit odposlechnutí důvěrné komunikace, což je dnes čím dál cennější věc.
Kabelových přípojek k Internetu je v Česku více, než se původně předpokládalo, a podíl používaných internetových zásuvek na jejich celkovém počtu je stále vyšší než u ADSL. T-Mobile kromě toho spustil web o mobilní etiketě. Ohled na okolí je totiž známkou dobrého vychování. Ať už voláte zabezpečeně nebo ne.
Jiří Peterka: Stalo se: Philip Zimmermann v Praze
Čipové karty jsou zajímavým řešením pro uložení citlivých dat, protože ta jsou zde oddělena od počítače a pro případného útočníka není tak lehké se k nim dostat jako v případě, kdy jsou data uložena přímo na pevném disku. Ale i bezpečnost čipových karet, případně biometrických údajů, někde končí. Útok je totiž daleko snazší mířit na komunikaci mezi počítačem a čipovou kartou. Jak velký problém to může představovat pro praktické využívání čipových karet?
Jiří Nápravník: Jsou čipové karty bezpečné?
Analytická společnost WebSideStory vydala tiskovou zprávu, podle které Google dosáhl mezi vyhledávači, používanými ve Velké Británii, podílu téměř 75 procent. Obliba Googlu v hrdém Albionu vždy přesahovala zbytek světa, avšak nová čísla jsou vskutku ohromující: druhé Yahoo zde drží pouhých 9 procent! O původu této skutečnosti je možné vést diskuse, ale zajímavější by asi bylo vědět, jak bude podíl Googlu vypadat za pět, deset, … let?
Martinův blog na Lupě: WebSideStory: Google má v Británii 75 procent
S prognózami to není jednoduché a v informačních technologiích to platí trojnásob. Leckterá seriózní předpověď z doby jen před několika málo lety dnes působí přinejmenším komicky. Vzpomínáte na všechny ty báječné vynálezy, které se měly prosadit v řádech měsíců či let a ve skutečnosti o ně dnes téměř nezavadíte? Podívali jsme se na ty nejznámější a porovnali jejich tehdy proklamované šance se skutečností. Skeptický čtenář zaplesá…
Pavel Houser: Jak jsme se mýlili v prognózách: WAP, XML, sémantický web…
Mistrovství světa ve fotbale se blíží a každá větší firma už uvádí do chodu své precizní plány, jak pravidelné hysterie využít ve svůj prospěch. Někdo polepuje míče svým logem, Google spouští další web. Tentokrát jde o fotbalový komunitní server Joga.com, se kterým mu pomáhá největší prodejce bot na světě (aniž by však jediný pár bot sám vyrobil), firma Nike. Joga je Orkut a Google Video zabalené do designu Nike. Že to zní podivně? Máte šanci zhodnotit to sami díky pozvánkám, které vám nabízí Jilm na svém blogu na Lupě (sám jeden z prvních Čechů na tomto serveru). Zkusíte také tuhle novou hru?
Jilmův blog na Lupě: Pozvánky na fotbalový komunitní server Joga.com od Googlu a Nike
Český telekomunikační úřad (ČTÚ) dostal nového předsedu a mimo tuto souvislost zveřejnil na svém webu upozornění na postup společnosti Tele2 při získávání nových zákazníků. ČTÚ radí, jak se ochránit před nechtěným uzavřením smluvního vztahu s touto společností, které probíhá skrze podpis plné moci přímo na dodejce poštovní zásilky. Jde, nebo nejde o tzv. slamming, neboli změnu operátora bez souhlasu zákazníka? Odpovědi se samozřejmě liší, zeptáme-li se ČTÚ, zákazníků, či samotného Tele2…
Jiří Peterka: Získává Tele2 zákazníky bez jejich souhlasu?
Na serveru Digg.com se objevil odkaz na zajímavý komprimační program, který prý dokáže „zabalit“ 430MB ISO Office od Microsoftu do pouhých 1,4 MB. Že jde o něco podezřelého, nasvědčuje hned několik okolností. Jaká je však pravda a motivace autorů programu (a některých příspěvků na Digg.com)? Pomozte Františkovi Fukovi v pátrání po další záhadě světového Internetu…
Blog Františka Fuky na Lupě: Komprese, jakou svět neviděl!
Kromě fotbalového představení se blíží i jiné, bohužel důležitější – parlamentní volby. Strany rázem potřebují každý hlas, takže přichází s nejrůznějšími návrhy „na podporu“ všeho možného od obsahu vašeho nákupního košíku po důstojné bydlení seniorů. ČSSD tak přišla i s „počítačovným“, příspěvkem 7000 korun na počítač pro školáky. Ve srovnání se 100 dolary za notebook pro děti v rozvojových zemích by to mohlo vydat na lepší „mašinu“. Pár let stará hra by na něm možná mohla běžet. Ale jako obvykle z toho stejně nakonec nic nebude – naštěstí…
Jankův blog na Lupě: ČSSD: Počítač každému školákovi?! Sliby se slibují, blázni se radují…
Který český nebo světový freehosting je nejlepší? Jaké jsou jejich možnosti? Je tvorba webových stránek stále výsadou těch technicky zdatnějších, nebo se do toho může pustit každý? Mají dnes ještě freehostingy statických stránek smysl? Porovnali jsme pro vás několik freehostingů především co do kvality a uživatelské přítulnosti. Rozdíly jsou někdy překvapivé, ale jako všude i u freehostingů platí: kdo umí (víc než jen vytvářet stránky ve WYSIWIG editoru), ten umí.
David Antoš: Praktické srovnání freehostingů
Používáte virtuální plochy? Tentokrát ne ty třecí, ale pracovní. U Windows jde o poměrně neznámou věc (řešenou obvykle program třetích stran), v Linuxu (a Unixu) naopak o samozřejmost. Pro přiblížení: na jedné ploše máte spuštěné pracovní prostředí a pružně přepínáte na druhé, kde běží nějaká ta hra. A jaká je výhoda oproti přepínání oken? Lepší krytí před šéfem. Pokud ten trik ještě nezná.
Blog Ondřeje Kokeše na Lupě: Virtuální plochy – bez nich ani ránu
Jestliže pracujete z domu, virtuální plochy nejspíš nepotřebujete. Přesto vaše produktivita práce může být vyšší, než když denně dojíždíte do práce. Jak to? To je jednoduché – doma si snáz dopřejete občasnou relaxaci a práce vám pak jde od ruky i hlavy (pokud vám to domácí osazenstvo dovolí). A navíc: sedm procent žen a 12 procent mužů pracuje doma nahých. O důvod víc, proč po firmě požadovat videokonferenční hovory…
Aleš Miklík: Proč pracovat z domu
Máte přehled o partnerských (affiliate) programech na českém Internetu? Pokud ano, nejspíše se o ně profesně zajímáte. Všem ostatním (ale i profesionálům) snad přijde vhod přehled partnerských programů, který nově připravuje Martin na svém blogu na Lupě. První a druhý díl seriálu jsou věnovány serverům Invia.cz a Kralovna.cz.
Martinův blog na Lupě: Affiliate programy na českém Internetu (1.) a Affiliate programy na českém Internetu (2.)
Podle zprávy vydané organizací Ponemon Institute, která sumarizuje výsledky průzkumu amerického obyvatelstva, je citlivost lidí vůči zásahům do jejich soukromí překvapivě malá. Respondenti průzkumu se měli vžít do několika konkrétních situací a uvést, jak moc by jim související narušení soukromí vadilo – záznamem telefonátů počínaje a kamerami na toaletách konče. A zjištění nejsou pro vyhlídky do budoucna příliš povzbudivá.
Ondřej Bitto: Téměř polovina Američanů neodmítá vládní odposlechy
7. dubna se evropské domény otevřou volným registracím. Neznamená to však, že bude možné registrovat všechna jména, jak se původně předpokládalo. Jména, o která bylo žádáno v Sunrise, jsou pro registraci zatím zablokována. Jména zamítnutá v Sunrise budou dána k dispozici až v červnu a poté i později, v několika dalších vlnách. Jak se však přihodilo, že se již v Sunrise I úspěšně zažádala a schválila některá spekulativní obecná jména?
Na 7. duben čekají kromě zájemců o domény i registrátoři. Společnost Explorer oznámila, že bude žádosti o domény podávat čtyřikrát rychleji než „běžný registrátor“. Je to pouze trik na získání dalších zákazníků? Co si myslí konkurenti? A jak se k věci staví EURid?
Vojtěch Kment: Spekulace a volná fáze registrací .eu
Jan Kálal: Poslední kolo závodu o domény .eu: registrátoři taktizují
Reklamní síť adFox z portfolia produktů společnosti NetCentrum, zprostředkovávající na bázi tzv. pay per click kontextovou reklamu, funguje na českém trhu už více než pět měsíců. Šéf projektu Karol Veleba vidí v reklamním sdělení dopravenému ke konkrétním zájemcům budoucnost a silnou alternativu pro celou internetovou reklamu. O jaká slova je největší zájem a kolik peněz už systém vrátil participujícím webům?
Martin Schreier: Karol Veleba: Nejsme drazí, jen nabízíme víc