Rozhodli jsme se zjistit, jakou roli hraje Internet v marketingové politice telekomunikačních společností a jakou důležitost připisují tyto společnosti vlastní internetové prezentaci. Na základě hlasování veřejnosti a hodnocení odborné poroty budou vybrány nejlepší internetové prezentace z šestnácti webů nejvýznamnějších telekomunikačních společností působících v České republice.
Hlasovat můžete prostřednictvím formuláře na těchto stránkách nebo prostřednictvím krátkých textových zpráv. Všichni, kteří pošlou alespoň jednu SMS s příslušným číslem vybraného webu, budou zařazeni do slosování o hodnotné ceny.
Prezentace hodnotí také odborná porota, která se zaměřuje na tyto kategorie: grafické řešení, marketingová hodnota, přehlednost a navigace, přístupnost a obsahová kvalita. Každý týden v pátek vychází hodnocení jednoho webu, pořadí se bude řídit podle abecedy.
Konečné výsledky, tedy pořadí na prvních třech místech v hlasování veřejnosti a odborné poroty, budou vyhlášeny na stránkách Lupy dne 1. října 2004.
Dnes si můžete přečíst, jak odborná porota ohodnotila patnáctý ze šestnácti webů.
Mezi partnery soutěže patří hostingové centrum Ignum, NAVRCHOLU.cz, profesionální systém pro sledování a analýzu návštěvnosti internetových stránek, týdeník Strategie, týdeník Profit a ekonomický časopis ebiz.
T-Mobile
Webová stránka společnosti T-Mobile
Rodný list website
server:
T-Mobile (http://t-mobile.cz)
zadavatel:
T-Mobile Czech Republic a.s.
agentura:
Interní tým
art director:
Interní tým
velikost týmu:
Čtyři lidé
doba realizace:
Tři měsíce
použité technologie:
ASP.NET, ASP
datum spuštění
1. července 2002
Grafické řešení – Pavel Kout
Design potvrzuje přísloví, že méně bývá více – je přehledný, navigace je intuitivní, všechny prvky jsou tam, kde je uživatel implicitně očekává. Dostatek bílého místa zajišťuje, že nebudete zmateni.
Negativem jsou nepodtržené odkazy (resp. jsou podtržené pouze v pravém sloupku, což vás donutí přemýšlet u odkazů v hlavní textové části) a – především – docela nešťastně „utopené“ nadpisy nejvyšší úrovně každé stránky.
Hodnocení: 7/10
Marketingová hodnota – Jan Kučmáš
Stránky tohoto mobilního operátora trpí podobným problémem jako jeho většího konkurenta, Eurotelu. Příliš mnoho informací na homepage mate zákazníka. Ale design je o něco přehlednější a detaily služeb netrpí nadbytkem informací.
Hodnocení: 6/10
Obsahová kvalita – Patrick Zandl
Další web mobilního operátora – i zde jsou stránky rozděleny dle typu zákazníka, a ten je tak ušetřen informací, jež mu nejsou k ničemu. K dispozici jsou kompletní ceníky, obsáhlé přehledy nabízených služeb, developerská oblast, tiskové informace, prostě vše potřebné pro to, aby se zákazník mohl rozhodnout. Třešnička: RSS formát.
Hodnocení: 10/10
Přehlednost a navigace – Marek Prokop
Úhledná, čisťounce provedená titulka se záhy se mění v začarováný zámek, když se pokouším kliknout na barvou i polohou nejvýraznější odkaz „Tarifní zákazníci“. URL se sice změní, ale obsah je, zdá se, stále stejný. Zkouším tedy namátkou „Aktuality“ nahoře v levém sloupci. Odkaz způsobně zčervená, URL se změní, obsah nikoli. Totéž se opakuje i po kliknutí na „Twist zákazníci.“
Další volby svislého menu už fungují lépe a jsou docela přehledné, i když čtyři kliky k dosažení detailů o konkrétní službě se mi zdají trochu moc. Také mi není příliš jasné, proč se některé služby nazývají tarify a některé tarify pro změnu služby. Naštěstí umím anglicky, takže význam většiny názvů dokážu, snad správně, rozluštit.
– Graficky nevyznačované odkazy.
– Stránky odkazují samy na sebe.
– Nesrozumitelné „značkové“ názvy služeb.
– Stále stejné titulky stránek s názvem společnosti.
+ Srozumitelné členění hlavního menu.
+ Velmi dobrá identifikace polohy stránky v navigační struktuře.
+ Přehledně strukturovaný text.
+ Přehledný a jednotný layout stránek.
+ Mapa serveru.
+ Čitelná velikost písma.
Hodnocení: 4/10
Přístupnost – David Špinar
Z webu T-Mobile je vidět, že jeho tvůrci o přístupnosti něco vědí. Kromě možnosti zvětšit velikost písma v MSIE a správného vyznačení nadpisů jsou základní pravidla přístupnosti v pořádku. Web je nezávislý na JavaScriptu a kaskádových stylech, důležitým orientačním a navigačním obrázkům nechybí alternativní textové popisky, web lze ovládat klávesnicí. Také odkazy zůstaly podtržené a nejsou tak závislé na jiné barvě.
Hodnocení: 8/10
Kritérium |
Hodnocení |
---|---|
Grafické řešení |
7/10 |
Marketingová hodnota |
6/10 |
Obsahová kvalita |
10/10 |
Přehlednost a navigace |
4/10 |
Přístupnost |
8/10 |
Výsledné hodnocení |
7/10 |
Obrázek a hodnocení zachycují stav webové stránky ke dni uzávěrky soutěže, 3. června 2004.
I vy můžete ohodnotit jednotlivé weby a vybrat z nich ty, o kterých si myslíte, že jsou nejlepší. Hlasujte na stránkách soutěže Telekomunikační web roku 2004 nebo pošlete SMS a vyhrajte hodnotné ceny.
SMS zprávy posílejte na číslo 9070906 ve tvaru uvedeném u každého webu.
Aliatel: „HLAS LUPA 01“
Contactel: „HLAS LUPA 02“
Czech On Line: „HLAS LUPA 03“
České radiokomunikace: „HLAS LUPA 04“
Český mobil: „HLAS LUPA 05“
Český Telecom: „HLAS LUPA 06“
eTel: „HLAS LUPA 07“
Eurotel: „HLAS LUPA 08“
GTS: „HLAS LUPA 09“
InWay: „HLAS LUPA 10“
Nextra: „HLAS LUPA 11“
SkyNet: „HLAS LUPA 12“
Tele2: „HLAS LUPA 13“
Tiscali: „HLAS LUPA 14“
T-Mobile: „HLAS LUPA 15“
T-Systems: „HLAS LUPA 16“
Cena SMS: 6 Kč (vč. DPH). Platí pro všechny operátory.