První hospodářské výsledky, které Twitter publikoval po svém IPO, poslaly jeho akcie směrem k zemi – během několika hodin klesly až o pětinu. Investory totiž zklamala čísla vypovídající o pomalejším růstu počtu uživatelů a jejich aktivitě.
V posledním čtvrtletí loňského roku měl Twitter 241 milionů měsíčních aktivních uživatelů. Firma to samozřejmě prezentuje jako 30% nárůst oproti předchozímu roku, ale z pohledu na grafy je jasné, že nových účtů přibývá poměrně pomalu – od předchozího čtvrtletí to bylo „jen“ 9 milionů (tedy asi 4 %).
Pokud se na toto číslo podíváte v kontextu, jde ale vlastně o úspěch. Když nedávno své výsledky oznámil Facebook, uvedl za stejné období dokonce o něco pomalejší růst (o 39 milionů měsíčních aktivních uživatelů – tedy o cca 3 %). A nikdo se nad tím moc nepozastavoval. Je ale pravda, že Twitter v předchozím čtvrtletí rostl rychleji a že se mu při IPO dostalo velké publicity, takže se možná dal čekat i vyšší růst.
Změny v designu
Podstatnější ovšem je, že Twitteru v posledním loňském kvartálu výrazně klesl počet zhlédnutí timeline (Twitter Timeline Views), což je metrika, kterou používá k měření zapojení (engagementu) uživatelů. Firma opět uvádí, že meziročně zaznamenala 26% nárůst, ale graf jasně ukazuje, že v posledním loňském čtvrtletí klesl počet zhlédnutí ze 159 na 148 miliard.
Jako vysvětlení se nabízejí změny v designu svého klienta, které Twitter na podzim provedl. Šéf firmy Dick Costolo ostatně v konferenčním hovoru k výsledkům vysvětloval, že například zobrazování tweetů v konverzacích ušetřilo uživatelům práci s klikáním na jednotlivé tweety a odpovědi na ně, ale zároveň se tím snížil počet zobrazení timeline.
Obdobně podle něj zafungovalo i zobrazování fotografií a vidí přímo v timeline – počet zhlédnutí klesl, ale zároveň podle něj o více než třetinu stoupl počet retweetů a „hvězdiček“ (oblíbené). Ačkoli to zní poměrně logicky, investory zjevně nepřesvědčil.
Tři čtvrtiny z mobilů
A ještě krátce k finančním výsledkům: v posledním kvartálu Twitter zaznamenal příjmy ve výši 243 milionů USD (meziročně nárůst o 116 %), 220 milionů přitom logicky tvořily příjmy z reklamy.
Firma se ve čtvrtém čtvrtletí i tak ocitla ve ztrátě 511 milionů USD – většinu mají ale na svědomí náklady spojené s IPO. Celoročně přitom Twitter vydělal 665 milionů USD a celkově skončil ve ztrátě 645 milionů USD.
A ještě dvě čísla: vzhledem k tomu, že 76 % měsíčních aktivních uživatelů Twitter používá na mobilních zařízeních, nepřekvapí ani, že plných 75 % reklamních příjmů Twitteru generuje mobilní inzerce.