Ilustrace: Nenad Vitas
Podle agentury Hitwise používá vyhledávač Google 65 % všech amerických uživatelů Internetu. Podíly v dalších zemích jsou až na výjimky (například Česko, kde má několik silných lokálních konkurentů) ještě daleko vyšší: například ve Francii dosahuje až 90 %. Pokud lze u Googlu vysledovat nějaký jednotný trend, pak je to stabilní růst. Ve Spojených státech meziročně získal přes 3 % na úkor hlavních konkurentů. Naplňují se tak prognózy, že vyhledávání je prostorem pro přirozený monopol a že se Google může do pár let dostat do stejné pozice, jakou mají dnes Windows.
Pro Google navíc hraje, že plných pětačtyřicet lidí ze sta dnes přijde na jakýkoli server o zdraví právě z fulltextových vyhledávačů, u cestování je to 33 lidí. Tato informace by v nás už měla vyvolat drobné znepokojení. Nástup Internetu bývá oslavován pro demokratizaci médií: technická omezení pro vydávání zpráv po síti jsou dost malá a velké mediální společnosti tak ztratily své monopolní postavení při jejich zprostředkovávání. To je stále pravda. Existuje však nebezpečí, že nám přímo před očima tiše a nepozorovaně vyrůstá zcela nový kolos fakticky kontrolující, co na Internetu děláte. Nikdy totiž neexistovala žádná jiná společnost, která by měla stejně hlubokou a celosvětovou moc nad tím, co se k vám dostane, než jakou je dnes právě Google.
Rizika jsou jasná. Google je černá skříňka, do níž nikdo pořádně nevidí. Kdo bude nahoře a kdo dole, to záleží čistě na jeho metodice a vůli. Pro řadu společností je to přitom doslova otázka přežití. Pokud se tato závislost navzdory některým očekáváním soustavně prohlubuje, měli bychom si uvědomit všechna rizika. Zvláště pokud Google dělá v Číně to, co dělá. Když dokonce odmítá zveřejnit detaily svých tamních zásahů, musíme se ptát: Udělal by to i zde? A nečiní-li mu problém snížit se kvůli svému profitu ke spolupráci na komunistické cenzuře, co dalšího bude ochoten pro zvýšení zisku ještě udělat? S pozicí, kterou nyní Google má, musíme velmi přísně hlídat, aby nebyla narušena volná konkurence a svoboda slova.
Přesto se zatím nemusíme nějak zvlášť děsit. Internet je velmi konkurenční prostředí a Googlu se tak dobře daří z jediného důvodu: jednoduše je nejlepší. Zatím. Za zády už má ale smečku ambiciózních projektů, které se snaží vykoumat, jak jej porazit. Své slabiny však zná nejlépe sám a má nejvíce chytrých lidí, dat a výpočetních kapacit pro jejich vyřešení. Pokud zůstane jedničkou, je jeho síla ohromná, a aniž by výrazně zhoršil obecnou kvalitu vyhledávání, může jej zneužít jako trojského koně pro pronikání do dalších oblastí. Ostatně to již nesměle dělá.
Glosa původně vyšla 1. ledna 2008 v týdeníku Respekt.