Kabelovka ve vzduchu
Brněnská 1, jak zní nezkrácený název jihomoravské kabelové televize TVb1, vznikla v září 2003. Založila ji společnost AZ-Media, která se jinak věnuje produkci pořadů a zpravodajských příspěvků pro větší televizní stanice. Vysílá prostřednictvím kabelových rozvodů společností Karneval Media a Selfnet v Brně a několika jihomoravských městech. Dostupná je přibližně pro 100 tisíc domácností. Hlavním programovým prvkem TVb1 je vlastní zpravodajství, které se – podobně jako na jiných místních kabelových televizích – protáčí několikrát denně.
Základ programu tvoří každodenní půlhodinový zpravodajský blok, jehož součástí jsou i informace o sportu, počasí, kulturní přehled, pozvánky na různé společenské akce a dopravní servis. Pořad se jmenuje Brněnský žurnál a loni na podzim jej TVb1 připravovala přímo na brněnském veletrhu Invex. Redakce a zázemí TVb1 působily v rámci expozice Televize krajů, měst a obcí. Stanice z Invexu odvysílala asi stovku reportáží a čtyři desítky rozhovorů s hosty veletrhu. Ve vysílání TVb1 se rovněž objevily přímé přenosy z tiskových konferencí, diskusních fór a doplňkového programu Invexu. Celkově šlo asi o deset hodin vysílání.
Malá, ale výkonná redakce
Na zpravodajství TVb1 se podílí tři moderátoři, tři dvoučlenné štáby a dva vedoucí vydání. Alespoň tak stanici v listopadu 2004 představil serveru RadioTV.cz šéfredaktor zpravodajství Aleš Pelikán. Televize působí na první pohled dost profesionálně: na obrazovce nabízí průhled do malého zpravodajského newsroomu a používá moderní, zpravodajsky přitažlivou grafiku. Kromě zpráv TVb1 nabízí také publicistické formáty jako Hovory s radnicí, Host TVb1 a Bezpečnost, již podle RadioTV.cz připravuje ve spolupráci s městskou policií a záchrannou službou. Prostor ve vysílání mají i jednotlivé brněnské městské části.
Hlavní zpravodajská relace Brněnský žurnál má premiéru každý den ve 22:00 a rotuje pak každé dvě hodiny. Celodenní vysílací čas nám vytváří dostatečný prostor k tomu, aby naše zpravodajské a publicistické relace mohli diváci sledovat v čase, který si sami zvolí. To je obrovská výhoda oproti Jihomoravskému večerníku České televize, který je reprízován jen jednou denně. Nemluvě o televizích Nova a Prima, které svoje zpravodajství nereprízují,
řekl Aleš Pelikán v listopadu 2004 serveru RadioTV.cz. Televize se navíc soustředí pouze na dění v Brně a nezabývá se dalšími jihomoravskými městy.
Nejen zprávy, ale i spotřebitelské magazíny
Podobně jako například teleshoppingová stanice TOP TV nabízí také TVb1 různé specializované a spotřebitelské magazíny. Ať už jde o kulinářský pořad Jednička v kuchyni, Brněnskou jedničku na návštěvě (různých státních i soukromých institucí a firem v Brně) či Realitní magazín, na které se dá dobře nabalit přesně cílená televizní reklama. Brněnská 1 rovněž produkuje motoristický magazín MotorTip, který vysílá také kabelový a satelitní kanál Galaxie sport. Náklady spojené s výrobou těchto pořadů pokrývá mateřská firma AZ-Media, která se specializuje na výrobu reklamních spotů, firemních prezentací, různých školících filmů a elektronických vizitek. TVb1 částečně finančně podporují také radnice jednotlivých městských částí.
TVb1 také spolupracuje s podobně zaměřenými regionálními televizemi v zahraničí, například italskou TV Centro Marche. Společně vytvořily magazíny o životě ve svých regionech a vyměnily si je. Pro zahraniční televizní stanice zajišťuje TVb1 také technické zázemí při různých sportovních přenosech. Server RadioTV.cz připomíná výrobu záznamů pro litevskou TV Vilnius a spolupráci s brněnskou ČT na přímých satelitních přenosech pro kanál Sport 6 v Tel Avivu. Tím se Brněnská 1 dostává do čela všech jihomoravských regionálních televizí, kterých je opravdu dost: jenom v Brně existuje například televize Fatem, která je součástí Regionální televizní agentury a sdílí kmitočty s televizí Prima, či studio ITV, které do předloňského roku vyrábělo regionální zpravodajské relace pro televizi Nova.
Jak naladit TVb1 v multiplexu C?
Z kabelových zásuvek se nyní TVb1 dostane i do zemského digitálního vysílání. V rámci krátkodobého experimentu na kmitočtech přechodné vysílací sítě C v Praze a Brně ji do svého multiplexu zařadí společnost Omnicom Praha, dceřiná firma Českého Telecomu. Od začátku března tak TVb1 naladí diváci se set-top-boxy pro příjem zemské digitální televize v Praze a Brně. Pražský multiplex bude vysílat na kanále 64, brněnský na kanále 25. Společně s TVb1 se v těchto experimentálních multiplexech objeví také televizní stanice TOP TV a Óčko. Český Telecom tak zřejmě využije možnosti otestovat interaktivní služby na bázi platformy MHP, jako to zkoušel při loňském krátkodobém experimentu s hudebním kanálem Óčko v Praze a Brně.
TVb1 se ale v multiplexu C příliš dlouho neohřeje. Krátkodobá licence opravňuje Omnicom k vysílání po dobu šedesáti dnů v jednom kalendářním roce. Pokud tedy Omnicom spustí digitální vysílání začátkem března, nejpozději v květnu jej bude muset ukončit. Možná však i dříve, jak naznačuje rozhodnutí Rady pro rozhlasové a televizní vysílání: Licence se uděluje na dobu 60 dnů v průběhu jednoho kalendářního roku, přičemž zkušební televizní vysílání bude zahájeno do 30 dnů od nabytí právní moci tohoto rozhodnutí, nejdéle však do doby zahájení řádného digitálního vysílání na základě licenčního řízení v síti C.
Jenže tak rychle asi radní licence pro digitální vysílání neudělí.