Že se jim podařilo prorazit, to jsou hodně silná slova, protože se 4% podílem se o proražení nedá mluvit ani omylem. A každopádně to znamená, že letos bude muset být dvojnásobek a v dalších letech totéž, protože jinak se z červených čísel nevyhrabou.
Možná je moje otázka naivní, ale propagaci sestry Nova Cinema a synovce tn.cz si Nova započítává do svého reklamního času a i si to sama sobě účtuje? Nebo naopak ušetří na nákladech na jiné pořady, které by musela v těchto časech propagace vysílat?
Na druhé straně je naivní i to, že si někdo a není to sama TV Barrandov, může myslet, že se dá 100% reklamní koláč rozdělit na třeba 10 šestin. Tady platí kupecké počty a proto i sledovanost nováčka 4 až 5% je velkým úspěchem. Podobně jako ve sportu může být první jen jeden a stejně i poslední. U některých soutěží stačí se účastnit a když startovné zaplatí alespoň náklady na účast, nemusí a nemůže každý vyhrávat tučné peněžní prémie, zlaté medaile a věnce. Proto buďme rádi i za zatím takto malé hráče. Když nic jiného, alespoň zajišťují pestrost dresů v tomto závodě na dlouhé tratě. Dovede si někdo představit celostátní soutěž dvou favoritů, kde jeden z nich stejně většinou vyhrává? Byla by zajímavá, přitažlivá, ke koukání? Právě asi proto se mnoho diváků v této soutěži dívá i mimo ten náš malý středoevropský stadion, kde je možné občas shlédnout přes satelit i třeba kvalitnější, větší a zajímavější soutěž.
Letos Barrandov do vysílání investoval zhruba půl miliardy Kč. Na reklamě utržil asi 75 miliónů Kč, přičemž drtivou většinu z této sumy získal v období září-prosinec. Lze tedy odvodit, že při share okolo 3% by za celý rok měli mít teoreticky z reklamy 200 miliónů. Takže na nulu by by se Barrandov měl dostat při sledovanosti okolo 7% :-)
Barrandov dostal budovu od sesterské firmy a vybavení pořídili na splátky, čímž prvotní investici takticky rozložili do několika let, tedy do doby až budou příjmy z reklamy :-)
Co se týče novoročního projevu, kdybych se byl býval, volil bych rovněž ČT1, ale neměl sem potřebu si kazit první den v roce tlacháním ředitele zeměkoule ;-) Je to ale o známý fenomén Novy, kdy většina lidí jako první kanál pustí Novu a teprve když nejsou spokojeni zkusí přepnout jinam.
Když budovu Barrandov dostal, její původní majitel ji nemohl prodat nebo pronajmout. Je to teda prakticky stejné jako by koupili nebo pronajali budouvu jinou (někde jim ty peníze prostě chybějí).
Prvotní investice je vždycky nejvyšší a u televize obzvlášť. Budovy, rozvody, technika, vybavení, nábytek..., to všechno spojí jednorázově spoustu peněz, i kdyby neodvysílali jedinou sekundu. Ty se samozřejmě zaplatí až časem (i za víc než 5 let). Televize si musí umět vydělat zejména na provozní náklady (energie, nájem, mzdy, úroky), uchování majetku (servis techniky, obnova zařízení) a nákup pořadů. Pokud na tohle vydělá, není to zase tak zlé. Pokud je mírně nad nulou, je to úplně v pohodě.
Mimochodem, vždycky 1. ledna mi vrtá hlavou proč většina diváků čučí na novoroční projev prezidenta na Novu. Přitom jde úplně ten samý i na ČT i na Primě. Napadají mě tyto možné důvody:
1.) Prostá setrvačnost (koukají na ni 7 dní v týdnu, 24 hodin denně)
2.) Chytrá taktika Novy (dá před projevem extrémně zajímavý pořad)
3.) Lepší signál (asi jen kdo má ještě analog)
4.) Výsledky měření sledovanosti neodpovídají realitě (špatně vybraný vzorek populace)
Nevím, ale už ze zásady koukám na projev vždycky na ČT (v peoplemetrovém panelu samozřejmě nejsem, takže jediný efekt je "uspokojení z nebytí stádem"). Rozhodně z toho ale pro nové stanice plyne poučení, že pro dosažení dobrých hospodářských výsledků není ani tak důležité produkovat kvalitnější pořady než konkurence, ale dosáhnout statisticky vyšší sledovanosti, ať už je toho důvodem cokoli :-).
Budova patřila ateliérům a nevím nakolik byla využívána a v jakém byla stavu. V souhrnu to ale muselo vyjít mnohem levněji než kdyby šli do cizího a platili nájem nebo si něco koupili.
Neodpustím si rýpavou poznámku na adresu Primy, která si od digitalizace slibovala nárůst sledovanosti. Dokonce se objevovaly propočty jak Primě vzroste sledovanost, když bude mít stejnou dostupnost v DVB-T jako Nova nebo ČT1. Ve skutečnosti Primě sledovanost nejen že neroste, ale trvale klesá, na rozdíl třeba od Novy která drží v průměru pořád stejný share.
Udělat po necelém roce vysílání share přes 4% u televize, která začínala zcela od nuly a nestojí za ní žádná zavedená značka nebo nadnárodní mediální skupina s bohatým archívem a kontakty je téměř zázrak! Vemte si že Barrandov ve sledovanosti převálcoval Cinemu nebo Cool, kteří mají za zády silné a trhem protřelé hráče. Barrandovští se vše musí učit za pochodu a samozřejmě při tom nasekali a ještě nasekají spoustu chyb. Každopádně jsou ale jediní kteří se ze všech těch žadatelů o licence k vysílání nebáli, vlezli s kůží na trh a podařilo se jim prorazit :-)
To je velice pěkně napsáno. Jít do čelního souboje s Novou je předem prohraná bitva a nechápu, že to vedení Primy nedochází. Asi to je tím častým střídáním managerů ;-) ČT1 tohle už dávno pochopila, proti Nově nasazuje jiné typy pořadů a kdyby share nesnižovaly časté reprízy, sledovanost by držela. Prima má posledních pár měsíců na to aby se probudila. V příštím roce se téměř srovná dostupnost Primy a Barrandova u diváků a pak Primě nastanou těžké časy a velké uskromňování ;-)
Víte co má hypochondr na náhrobku? Vidíte, já jsem Vám to říkal! :-))) Tak takhle nějak mi připadají Vaše příspěvky. Jak víte jaké mají náklady? Každá televize nemá tak megalomanskou spotřebu jako ČT nebo Nova. Na posouvání desetinné čárky zapomeňte. Nikdo z TV Barrandov na ně jistě ani v chvilkovém optimismu nikdy nepomyslel. Klíčem není maximalizovat výnosy za každou cenu, jak to dělá Nova. Stačí když je oboje v nějaké rozumné korelaci. V porovnání s Nova Cinema, jejíž propagaci Nova obětovala desítky hodin svého drahocenného reklamního času, je to úspěch opravdu veliký. Samozřejmě, pokud podlehnou megalomanství, bude jim i to na nic. Zatím tomu ale nic nenasvědčuje.