Tsu získala první milion uživatelů. Je to sociální síť, nebo letadlo?

5. 12. 2014
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Tsu slibuje, že se s uživateli rozdělí o příjmy z reklamy. Dá se nové sociální síti věřit? Nebo je hlavně příležitostí pro zlatokopy či podvodníky?

Těžko říci, zda potřebujeme další sociální síť, ale zcela určitě se mnoho jednotlivců i firem bude pokoušet zakládat další a další. V říjnu zpřístupněná Tsu nedávno ohlásila první milion uživatelů. A pokud se rozhodnete Tsu zkoušet, je dost dobře možné, že tam najdete některé své přátele či sledované z Česka. Hlavně pokud jde o jedince, kteří jsou na českých sociálních sítích aktivní a známí.

Tsu je klasickou sociální sítí, kde nebudete příliš tápat, ani řešit něco „zcela jiného než ostatní“. Po založení účtu (je k tomu nutná pozvánka) a napojení na další sociální sítě můžete zkusit štěstí a najít lidi ze svých původních sociálních kruhů, případně si nechat od Tsu doporučit, koho sledovat či s kým se stát přáteli. Mnoho jich ale nečekejte, i při rozsahu sociálního kruhu v řádech tisíců jich Tsu třeba v mém případě našla pouze pár desítek.

Tsu můžete použít jako simulaci toho, že někdo na sociální síti začíná, protože nějak takhle se bude potýkat s nedostatkem těch, kteří by mu sociální síť obohatili obsahem. Tsu je sociální sítí se vším všudy a pokud na ni nenajdete své přátele z jiných sití, budete mít samozřejmě problém. Doporučení uživatelů (Discover) vám nejspíš příliš nepomůže, je plné neznámých jmen cizinců.

Pozitivem Tsu je, že si nijak extra nehraje na soukromí. Příspěvkům na vašem profilu říká Diary (deník) a po založení jsou příspěvky na něm neveřejné, ostatní možnosti jsou zařazené jako „veřejné“- samotné cílení vkládaných příspěvků je buď veřejné (tj. uvidí to všichni, kdo vás sledují) nebo pro přátele. Vkládaní funguje stejně, jako jste zvyklí odjinud – texty, jeden obrázek, odkaz, video z Youtube či Vimeo, atd.

Příspěvky vkládané na Tsu můžete současné nasdílet i na Twitter či Facebook a příspěvky mohou mít titulek a text. Funguje zde klasické Líbí/Like, chybí možnost opravy vloženého příspěvku, nenajdete zde žádné fotogalerie ani alba a cizí příspěvky je možné sdílet. Nehledejte zde nic konkrétního pro firmy, žádné skupiny ani stránky, ani pokročilejší funkce. Je velmi pravděpodobné, že zde není ani veřejně dostupné API.

Z běžných funkcí v Tsu najdete ještě interní poštu (Messages), upozornění (Notifications) a vyhledávání (které je ale podle všeho omezeno na hledání lidí a hashtagů). Ze specifické funkčnosti zaujme analytika (Analytics), kde se dozvíte, jak si vedou vaše příspěvky a váš účet, a samozřejmě bank (Bank).

Tsu vydělá uživatelům peníze

Zajímavostí je, že Tsu může svým uživatelům poskytnout příjem – jde o podíly z inzerce u příspěvků, které uživatelé nasdíleli svým přátelům – tvůrci ve FAQ uvádějí, že se chtějí rozdělit až o 90 % příjmů se svými uživateli – polovinu z částky získá uživatel, který vytvořil obsah. A druhou polovinu rozdělí Tsu jeho „Family Tree“ – což je jedna z dalších netypických věcí v nastavení vašeho účtu.

Tsū shares social revenues that come from third party ads, sponsorships and partnerships. Once economics are created, tsū receives 10% to maintain the platform. Half of the remaining earned revenue is paid to the user who created the content. The other half of the remaining earned revenue is distributed to the user’s network Family Tree. Users on tsū monetize their content and network in perpetuity, which continues to grow alongside the community.

Co se distribuce příjmů týče, je to ještě mírně komplikovanější – ve FAQ narazíte ještě na „The other half of your earned revenue on tsū comes from the growth and activity of your personal social network.“ a „One third of all users’ content-generated revenue is passed up to the person that directly invited them to join tsū.“. Na počátku uváděný „Family Tree“ tak přestává mít něco společného pouze s rodinou uživatele, protože sem patří hlavně osoba, která uživatele pozvala do Tsu a další velmi komplikovaná struktura.

Vydělané peníze můžete na Tsu utratit (za reklamu a později možná i za něco dalšího) nebo si je nechat vyplatit (za předpokladu, že to bude alespoň 100 USD), ale podle všeho tam zatím chybí možnost poslání na váš účet či (třeba) do PayPal. Peníze můžete poslat i někomu dalšímu na Tsu. Stejně jako je možné účet „dobíjet“. A co je vhodné dodat, Tsu zatím počítá pouze s tím, že bude vyplácet peníze občanům USA („If you will have received at least $600 from us this year, we are required to collect your social security number for tax purposes.“).

Myšlenka rozhodně zajímavá, otázkou zůstává, jak se Tsu podaří žít pouze z 10 % získaných příjmů a také jak se bude dařit inzerci opatřovat. Samotný systém vyplácení je navíc poměrně složitý (až tak, že vypadá trochu jako poněkud originální letadlo). Pro spuštění se Tsu podařilo získat zhruba 7 milionů dolarů investic, ale čas ukáže, zda bude potřebovat spalovat další peníze investorů (jak je dnes dost často zvykem), nebo se dokáže postarat sama o sebe.

První sociálně zodpovědná sociální síť

Zakladatel a CEO Sebastian Sobczak označuje Tsu za „první sociálně zodpoědnou sociální síť“ a v zásobě má ještě další zajímavá vyjádření. Například to, že chce „spoluprací změnit životy lidem k lepšímu cestou nových licenčních toků“. K lepšímu světu nakonec Tsu chce přispět i tím, že uživatelům doporučuje věnovat vydělané peníze na charitu, samozřejmě přímo skrz Tsu – charitativní organizace by navíc měly být schopné si na Tsu založit za tímto účelem stránky.

Vše samozřejmě skvělé a hodné obdivu, ale nezapomeňme, že tady je i Mark Zuckerberg, který „pomáhá stovkám milionů lidí“ aby jejich „život byl lepší“. V případě Facebooku jsou samozřejmě peníze na první místě. V případě Tsu možná ne, tedy alespoň prozatím. Čas ukáže, jestli se Tsu podaří přežít. A také zda se této síti podaří odolat vynalézavosti lidí, kteří budou chtít využít možnost získávat peníze. Za cenu podvodů a manipulací, samozřejmě.

Ideální příležitost pro zlatokopy nebo podvod?

Je dost jasné, že Tsu představuje fantastickou příležitost pro zlatokopy – hlavně do doby, než tvůrci zvládnou všechny pokusy o podvádění, vytváření automatizovaných účtů, záplavu spamu, falešné účty či automatizované zobrazování účtů a reklamy. Pokud se Tsu nebude schopné technicky a lidsky bránit záplavě spamovacích účtů, je předem jasné, jak skončí.

Určitým způsobem připomíná i záplavu oněch podvodných „budeme vám platit za brouzdání“, placení za vyplňované formuláře či čtení e-mailů. Podvodné aktivity ve velkém, na které navíc uživatelé na Internetu reagují nebývale vstřícně a věří ochotně čemukoliv. Až do okamžiku, kdy podvodníci popadnou peníze a zmizí v anonymitě Internetu.

V případě Tsu je navíc nutné se vrátit k slibu rozdělování 90 % příjmů, ve kterém prostě musí být nějaký háček - z 10 % zbytku se možná dá jakž takž žít, ale už ne růst. Příležitostí, kde zobrazovat reklamu, kde neodvedou oněch devadesát procent, je navíc velmi málo.

Tsu ze všeho nejvíce připomíná MLM, klasická pyramidová schémata (ne, Ponzi schémata ne, protože ta jsou podmíněna počáteční investicí). Poněkud v neprospěch Tsu hovoří i nemožnost vyplácení jinak než šekem a absence realistických smluvních podmínek, které by počítaly i s uživateli z celého světa. A řada dalších detailů, kde většina je, samozřejmě, omluvitelná či vysvětlitelná tím že, „Tsu přece začíná“.

Je logické, že se obezřetní lidé snaží finanční schéma Tsu analyzovat a pochopit, v Is Tsu a Scam? 6 Things to consider takováto snaha došla k tomu, že pokud  už bude Tsu něco uživatelům vyplácet, tak možná tak zhruba něco okolo jednoho centu denně. Uvádí i příklady dvou uživatelů, kteří si už teoreticky vydělali přes 100 USD (hranice výplaty) – za cenu desítek tisíc sledujících/přátel – pro ty ostatní článek dochází k závěru, že 100 USD je možné ve stávajícím systému vydělat za zhruba 10 000 dnů, tedy za 28 let. 

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).