Tři faktory pro úspěšné zpoplatnění obsahu

23. 9. 2009
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Co se chystá Rupert Murdoch udělat asi čtenáři ví. Je to pár týdnů zpět, co vypustil do světa bublinu, že chce zpoplatnit obsah. Samozřejmě se toho chytla média (i ta česká) a začaly debaty. Kromě toho, že mohou někteří čtenáři zažívat informační déja-vu (některá témata mají prostě tendenci se periodicky vynořovat), tak téměř veškeré diskuse a články na toto téma jsou poněkud scestné a zbytečné, neboť se z nich vytrácí to podstatné.
Eduard Hlava - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Ve všech argumentech se řeší, jestli tento krok položí Internet tak, jak ho známe, nebo zda se sesune Murdochovo impérium či zda vůbec existují vhodné platební metody. Což jsou témata, která se už několikrát probírala. A hlavně jsou už dávno vyřešena. Internet se tím nijak významně nezmění, Murdoch kvůli tomu nebude muset prodat Rolexky a platební metody už dávno existují.

Rupertu Mudrochovi je třeba přičíst k dobru jednu věc. Rozpoutal debatu. Možná to bylo jeho primárním cílem, aby si ověřil, jak na to budou čtenáři či odborná veřejnost reagovat. A tak zatímco čtenáři celkem unisono hlásají, že bude-li chtít někdo za (zpravodajský) obsah platit, přesunou se jinam, provozovatelům obsahových serverů zacinkaly v uších dolárky. Už se vidí, jak po Murdochově „novince“ zamknou obsah svých webů do placených sekcí a budou vybírat penízky do prasátka. Konečně nějaký příjem!

Ale kluci (a holky), netěšte se, žádná ®evoluce se zatím konat nebude. Kromě toho, že se opět jedná o marketingovou akci a zároveň o výzkum veřejného mínění, nebude to tak horké, jak se to v Mudrochově hrníčku vaří. Tak či tak, platilo to před několika lety, platí to i dnes – lidi (obecně) nejsou blbí a nekoupí kdejakou blbost, natož zajíce v pytli.

Podle mého názoru tedy úspěch v prodeji obsahu přijde pouze v případě, že se provozovatelé bedlivě zaměří na následující tři faktory.

1)Rozumný výběr kvalitního placeného obsahu

Opravdu nikdy nenastane doba, kdy si provozovatelé zpravodajských serverů dovolí zpoplatnit aktuální zprávy. Nikdo nebude platit, aby si mohl přečíst o tom, co se právě děje v parlamentu, nebo že někdo po někom před hodinou hodil vejcem či kamenem. Jednak proto, že tento typ rychlých zpráv mají tendenci přinášet všichni (bulvár i tzv. seriózní periodika) a za druhé – vždy se najde nějaká „černá ovce“, která tu zprávu bude publikovat zdarma. Když už ne zpravodajský server bažící po návštěvnosti, tak někdo z blogerů, který to opíše z odebíraného kanálu tiskové agentury (u nás třeba ČTK) nebo nějaký aktivní uživatel na Facebooku. Který to vlastně opíše od toho blogera.

Do zpoplatňování tohoto typu zpráv se nepožene ani Murdoch, ať proklamuje co chce. A pokud přece jen ano, nikomu podobný typ zpráv chybět nebude.

Zpoplatňovat se bude tedy pouze takový obsah, který bude stát za to a který bude alespoň maličko nezávislý na čase vzniku (analýzy, rozsáhlejší pohledy na daná témata apod,). Tedy, abych to upřesnil. Budoucí čas není na místě, takhle to už vlastně hezkých pár let funguje. I u nás nejeden provozovatel obsahového serveru již nabízí placený (většinou odborný) obsah – například iHNed.cz toho má spoustu, stačí se pořádně porozhlédnout. A to, zda se zpoplatní den staré zprávy (o které už nikdo nestojí) nebo nějaká část aktuálního zpravodajství, už není až zas tak podstatné.

2)Kvalita obsahu

A tak se dostáváme ke klíčovému faktoru č. 2 a tím je samotný obsah a jeho kvalita. Je obecným klišé, že uživatelé internetu nechtějí za obsah platit. Ale chtějí! Zkuste se zeptat třeba provozovatelů porno serverů. Problém je v tom, že na zpravodajských a obsahových serverech většinou nemají za co platit, a nebo neví, že existuje nějaký placený obsah.

A paradoxně to, za co by uživatelé rádi platili, je a nejspíš bude stále zdarma. Většina cenného obsahu Internetu je totiž na místech, které Murdoch zpoplatňovat ani nemůže. Jsou to například různá diskusní fóra na fanouškovských webech a blozích (onehdá jsem hledal radu, jak rozběhnout přehrávání Blu-ray disků na PC ve Windows 7 a relevantní informace jsem nalezl pouze v diskusních fórech), encyklopedie (zrovna předplatné na Wikipedii bych si dokázal představit, ale to je sci-fi vzhledem k tomu, že se jedná o otevřenou databázi), některé blogy, odborná videa (konference apod.), odborné články a analýzy a podobně.

Chce někdo tvrdit, že výše uvedený obsah je jen pro úzkou skupinu uživatelů, která je pro provozovatele obsahových webů nezajímavá? Já si to nemyslím.

3)Vyhledávání

Naprosto zásadní věc, bez které jakékoliv zpoplatňování textového obsahu (článků) z ekonomického hlediska nebude mít významnější úspěch, je indexování tohoto obsahu a následně vyhledávání. Nemyslím tím vyhledávání přímo publikačním systémem zpravodajského portálu. Mám na mysli to, že provozovatel obsahového serveru musí nějak zajistit, aby obsah, který je bez zaplacení nepřístupný, bude přístupný pro vyhledávací roboty.

A zároveň musí být zajištěno to, že všichni ti Googlové, Bingové a další nebudou zobrazovat (přes archivy) celý obsah článků. Tím si provozovatel serveru zajistí, že se k jeho cennému obsahu, který má pouze v placených částech a který obsahuje spoustu kvalitních klíčových slov, dostane každý pohodlně přes vyhledávač a zároveň mu nebudou čtenáři loupat obsah z cache těchto vyhledávačů. Po kliknutí na titulek se uživateli zobrazí jen část textu a zbytek až po zaplacení.

Jak jednoduché. Tak proč to ještě v masovějším měřítku nefunguje? Před několika lety jsem se tím trochu zabýval a došel jsem k tomu, že je to ze strachu o únik cenného obsahu do nepovolaných rukou. Dnes, kdy možná převáží strach z krize nad strachem o obsah, v době, kdy Google digitalizuje desetitisíce knih, by to snad mohlo i vyjít. A Murdoch by k tomu mohl přispět nemalým mediálním impulsem.

Ať už bude přístup provozovatelů serverů k placenému obsahu jakýkoliv, tak pokud si uvědomí, že uživatelé budou platit pouze za takový obsah, o kterém budou přesvědčeni, že je kvalitní, přestanou konečně jejich příjmy z placeného obsahu hrát čtvrté housle. V opačném případě se tu sejdeme za dva tři roky nad další podobnou bublinou znovu a budeme opět vést debaty o tom, jak moc se změní Internet.

Nebo máte na to jiný názor? Myslíte si, že je to jen bublina, nebo se konečně alespoň trochu pohnou ledy?

Autor článku

Autor se zabývá publikačními systémy, eshopy a dalšími užitečnými internetovými. Aplikacemi, e-commerce a marketingem na internetu. Pracuje jako CEO ve společnosti Neternity Group s.r.o.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).