Názor k článku Trendy moderního webdesignu od Michal Kubeček - To ovšem nutně znamená existenci nějakého rozhraní čtecího...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 17. 8. 2003 23:58

    Michal Kubeček (neregistrovaný)
    To ovšem nutně znamená existenci nějakého rozhraní čtecího zařízení, se kterým může Flash Player komunikovat. Vzniká otázka, nakolik je toto rozhraní mezi čtecími zařízeními rozšířeno a nakolik je jednotné. Další problém bych viděl v tom, že pro slepce by byl IMHO na prohlížení webu vhodnější speciální hlasový prohlížeč než klasický prohlížeč v kombinaci se screen readerem - už proto, že by umožňoval odlišit sémantickou informaci (tohle je nadpis, tohle je odkaz apod.).

    Ohledně toho společného základu: i tady bych považoval lynx (možná w3m) za poměrně dobrý výchozí bod. Nediskriminující je prezentace/aplikace, kterou lze plnohodnotně číst/používat i v takovém (nebo ekvivalentním) prohlížeči; to ovšem neznamená, že v plně funkčním prohlížeči nemůže být díky grafické prezentaci, JavaScriptu nebo Flashi efektnější, pohodlnější nebo přehlednější. Diskriminující prezentace/aplikace by se měly vyskytovat jen tam, kde je k tomu nějaký podstatný důvod. Např. ukázky tvorby amatérské hudební skupiny těžko předvést bez zvuku (ale je možné dát k dispozici aspoň texty). Reference grafického studia asi také nebudou plnohodnotné bez obrazových ukázek a těžko s tím něco dělat. A trailer k Matrix Revolutions v textové podobě asi také nebude úplně to pravé... :-) Ale neexistuje důvod, který by ospravedlnil JavaScriptové nebo flashové menu bez funkční alternativy pro prohlížeče bez JavaScriptu a Flashe.

    Off-topic terminologická poznámka: společným jmenovatelem se obvykle rozumí nejmenší společný násobek. V naší analogii by jím byl hypotetický prohlížeč, který by implementoval všechny prvky, kterými disponuje aspoň jeden existující prohlížeč. To, co jste měl na mysli, tedy prohlížeč, který disponuje jen těmi prvky, které ovládají všechny, je spíše analogií největšího společného dělitele.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).