Trend: Vyhledávače v reálném čase

24. 7. 2009
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Real-time search Autor: 21971
Real-time search
Co se právě teď děje? Jaká informace hýbe Internetem? Co právě teď napsali o vás, o vaší firmě nebo o vás zajímající události? To jsou informace, které se snaží najít a zpřístupnit vyhledávače v reálném čase. Nový trend vyhledávání, nebo slepá vývojová větev?

Soudit rychle znamená zjednodušovat. A vyhodnotit Real Time Search Engine rychle nejde. Pravda je, že pozornosti se jim dostalo až v poslední době v souvislosti s podledním děním, když se několika projektům podařilo získat investory. A především v momentu, kdy spoluzakladatel Google Larry Page připustil, že právě tento způsob vyhledávání je slabinou Google. Zbystřila média, zbystřili i investoři. Cožpak se nevyhledává v reálném čase?

Vyhledávače v reálném čase

Vyhledávače v reálném čase se používají pro vyhledávání v obsahu, jenž vzniká v reálném čase – tedy pro vyhledávání v takzvaném real-time webu. Což je takový terminus technicus. Za takový obsah se například nepovažují blogy, protože v takovém případě jde již o nějak editovaný obsah, jehož vytvoření nějaký podstatnější čas zabere. Za typický příklad obsahu vznikajícího v reálném čase se bere mikroblogování, jako Twitter, komentáře (například ty na Facebooku), linky na Delicious, prostě cokoliv, kde prodleva mezi myšlenkou a jejím publikováním je co nejkratší. Což se snáze zajistí u stočtyřicetiz­nakového příspěvku na Twitteru, než u článků na blogu. Do téhle skupiny ale mohou spadat i fotografie a videa pořízená mobilním telefonem a prakticky hned odesílaná na nějaký fotografický server.

Jak vidíte, definice je poněkud vágní a zatím neustálená, obecně vzato do real-time webu jednotlivé služby zahrnují především to, co jsou schopny obsloužit – někdo fotky vynechává, jiný je vyzdvihuje. Real-time web je také spojení používané pro sociální sítě – zde se publikují „soft“ informace vlastně v momentě, kdy publikujícího napadnou. Rychlost je zde hlavní.

Právě takový tok myšlenek dnešní vyhledávače prakticky nejsou schopny zajistit, podchytit a efektivně vyhodnotit. Na letošní konferenci Zeitgeist Larry Page přímo prohlásil: Vždy jsem si myslel, že bychom měli indexovat každou vteřinu na webu, abychom umožnili vyhledávání v reálném čase. Nejdříve se můj tým smál a nevěřil mi. S Twitterem nyní zjistili, že to musíme udělat. Ne každý potřebuje pod-vteřinové indexování, ale lidi vyhledávání v reálném čase opravu zaujalo.

Ještě vloni se například nedalo oficiálně vyhledávat v Twitteru, pak ale Twitter koupil startup Summize a začlenil jej jako search.twitter­.com. Tím vznikl alespoň jednoduchý nástroj, jak sledovat, co se na Twitteru děje a spolu s trendovými cloudy je to dnes vlastně jediný oficiální nástroj, jak se zorientovat v twitterovém dění. A je faktem, že Google vám prakticky ve vyhledávání na Twitteru nepomůže, nestíhá jej tak rychle indexovat, takže do databáze se mu dostane jen velmi málo příspěvků z Twitteru, čehož je si velmi dobře vědom. Navíc smíchávat je s běžnými výstupy vyhledávání bez dalšího zpracovávání nemá cenu.

Smutnější situace je na Facebooku, kde plnotextové prohledávání vlastně nefunguje. Vyhledávat můžete lidi podle jména nebo skupiny a stránky, ale vyhledat jednotlivé příspěvky dle klíčových slov možné z prostředí Facebooku není. To také omezuje real-time vyhledávače: – vyhledávat ve Facebooku je pro ně těžký problém.

Sociální sítě a jak na ně

Nevíte, jak začít se sociálními sítěmi? Připravili jsme pro vás seriál:

Už jste na sociálních sítích jako doma? Pokud je chcete využít pro marketingové účely, pomůže vám k tomu školení Sociální sítě, Twitter, Facebook a marketing, které pořádá Lupa.cz s Dobrým webem.

Proč?

Nic z toho vás samozřejmě nemusí trápit, ovšem pokud vás zajímá vývoj nějakého tématu nebo jste marketingový specialista značky, jsou právě sociální sítě výborným zdrojem informací. Jenže jejich analýza je zdlouhavá a obtížná. Ještě nejsnazší je to s Twitterem, jehož texty jsou dostupné a samotný vyhledávač hodně pomůže, ale sledovat, co se šustne o vaší značce na Facebooku, je nevděčná práce. Zato ale přináší výsledky. A tak se roztrhl pytel se službami, které se pokoušejí toto v reálném čase monitorovat a do jisté míry vyhodnocovat.

Takové vyhodnocení pak může znamenat, že novinář se z rostoucího trendu dozví o události dříve, než se objeví v agenturním zpravodajství, a jeho šéf či editor vydání může v předstihu zjistit, jakou pozornost té které zprávě budou asi čtenáři věnovat. Nebo může zástupce firmy zjistit, jaká pohroma se na něj žene a reagovat ještě dříve, než pohroma probublá až do médií. Například Nokia si nyní užívá na Twitteru svou spršku za neodladěný firmware pro Nokia N97 a bojkot za dodávku špehovacího software pro íránskou vládu. Vyhnout se tomu dopředu nemohla, ale patřičný nástroj ji mohl včas upozornit, že rána přijde – minimálně v tom první případě nebylo z testování zřejmě dopředu jasné, že nový firmware nebude přijat tak nadšeně.

Kdo je na trhu

Když odmyslíme od Twitter Search, spojeného logicky se svým dnešním majitelem, je na trhu celá plejáda firem v různém stádiu technického provedení a zainvestovanosti. Real-time vyhledávače jsou dnes lákavým soustem pro investory, i když ti jistě přemýšlejí, zda Google své opomenutí napraví nákupem, nebo vlastním vývojem.

OneRiot

Spuštěno v listopadu 2008, před tím šlo o rozšíření do browseru pro sdílené surfování s kamarády. Podporuje Digg a Twitter, firma již prošla dvěma koly investic a celkově do ní investoři (Spark Capital, Appian Ventures a Commonwealth Capital Ventures) vložili cca 20 milionů dolarů. Firma říká, že o pozici tweetu ve výpisu vyhledávání rozhoduje 26 kritérií, včetně reputace autora, rychlosti šíření zprávy (retweet atd) nebo čerstvosti linku. Mediálně je asi nejvíce známá. Web OneRiot.com.

Oneriot

Scoopler

Scoopler byl spuštěn jako privátní beta v dubnu 2009, vyvíjen je od července 2008 a zakladateli jsou AJ Asver a Dilan Jayawardane, investorem je Y Combinator (15 000 dolarů). Scoopler podporuje Twitter, Digg, Flickr, Delicious, Identica a další hlavně linkovací služby.

Scoopler

Almost.at

Má pravděpodobně nejzajímavější a nejlépe zvládnuté rozhraní ze všech vyhledávačů v reálném čase. Je rozděleno do tří sloupců a levého pruhu s nabídkou předvolených témat (vyhledávat svá témata nyní nejde). V prvním sloupci se objevují tweety, v druhém fotografie a videa z Youtube a Flickeru, ve třetím pak zprávy lidí z místa akce, tito lidé jsou nominováni komunitou. Spodní přehled zaznamenává četnost zpráv o tématu v grafu. Projekt investuje a vyvíjí David Cann a osobně se mi líbí nejvíce, až na to, že nevyhledává, pouze zachycuje vybrané trendy. Web Almost.at.

Almost.at

Topsy

Topsy je zaměřený na Twitter, ale co dělá, dělá dobře. Dedukuje na významnost zprávy podle jejího autora i podle počtu jejího sdílení, přičemž skutečně úspěšně shlukuje odkazovaná témata putující Twitterem s osobními komentáři.

Topsy

Collecta

Teprve měsíc starý vyhledávač Collecta o sobě říká, že je nejrychlejší v zachycení trendů na real-time webu. Používá Twitter, Flickr a také RSS feedy komentářů weblogů a z části weblogy. Zajímavostí je, že využívá XMPP instant messaging protokol, díky němuž může opravdu informace prezentovat v reálném čase, když se informace v rámci stránky aktualizují podle toho, jak přibývají. A dobrou vlastností jsou možnosti filtrování výsledků. Collecta dostala 1,5 milionu USD jako investici ještě pod starým jménem Stanziq od True Ventures a soukromých investorů: Jack Moffitt, Patrick Mahoney a Brian Zisk. Dnes se obecně považuje za jeden z nejrozvinutějších a technicky nejdále dotažených startupů v této oblasti a je velmi agilní v ranku XMPP, kde vydává řadu opensource projektů.

Collecta

DailyRT

DailyRT je zaměřeno na Twitter a opět k vyhodnocování používá hlavně retweetování, čímž je schopno určitým odkazům přidělit různou prioritu. Na pohled jednoduchá služba, která má silné možnosti filtrace ve vyhledávání a dává zajímavé a relevantní výsledky. Ovšem dohledat, kdo za firmou stojí, se nepodařilo, kontakty se uvádět neobtěžuje, kromě – jak symptomatické – twitterových.

DailyRT

Crowdeye

Web Crowdeye je spuštěný jen pár dní a stojí za ním někdejší šéf týmu vyhledávače Live u Microsoftu Ken Moss. I on se soustředí na Twitter, přičemž tweety na dané téma zobrazuje i grafem a analyzuje populární, tedy často tweetované linky i častá slovní spojení uvedená v souvislosti s vyhledávaným. Tento vyhledávač ovšem přiznává, že nesleduje všechny tweety z Twitteru, na první pohled mu to ale není na škodu.

CrowdEye

Kromě těchto uvedených vyhledávačů najdete i celou řadu jiných. Za pozornost stojí Twitscoop, Twazzup, Tweetmeme, SocialMention a v poslední době směrem k monitoringu real-time webu míří i FriendFeed.

Uchytí se?

Je také třeba připomenout, že druhým odvětvím, v nějž se vyhledávače v reálném čase ubírají, jsou analýzy real-time webu. O ty se do určité míry snaží i všechny výše uvedené služby, ale na Internetu se objevuje i řada služeb s konkrétním zaměřením na monitoring jednoho tématu v real-time webu, například na sledování a analyzování diskusí o vaší značce. To jsou ovšem služby placené a určené pro zpracování a sledování jednoho tématu, jejich zástupcem je třeba Dialogix. Ten se snaží už i o sentiment analýzu, tedy o to zpracovat a vyhodnotit, jak se na určité téma lidé dívají. Předmětem zájmu vyhledávačů v reálném čase toto, alespoň pro tento okamžik, není.

Na závěr je třeba připomenout, že vyhledávače v reálném čase jsou čerstvá záležitost přímo spojená s tím, jak vzrůstá potřeba lidí sledovat dění v sociálních sítí a nějak na něj reagovat. Dalším impulsem pro tyto vyhledávače bude chvíle, kdy Facebook zpřístupní načítání updatů uživatelů přes API, což dnes možné hromadně není. Kdy a zda se tak stane, je ve hvězdách, zatím musí uživatelé na Facebooku používat proprietární a nedokonalý Lexikon. I když jeho nová verze je slibná.

Také se uvidí, zda a jak zareagují giganti. Google zatím přiznává, že zaspal, oproti tomu Microsoft do nedávno spuštěného vyhledávače Bing přidal podporu pro monitoring Twitteru, ačkoliv oproti výše uvedeným projektům nedokonalou. Jde spíše o zkombinování Twitter trendů s výsledky vyhledávání Bing, v samotných tweetech vyhledávat nejde. A pro jistotu celou službu vysunul na samostatnou doménu BingTweets.com, ze samotné stránky Bing.com ji neodkazují.

Co si myslíte o vyhledávačích v reálném čase?

Seriál: Trendy

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).