Společnost Travel Channel, která je provozovatelem stejnojmenného kanálu věnovaného cestování, oznámila koncem srpna spuštění tohoto programu ve vysokém rozlišení. Můžete o téhle stanici prozradit něco bližšího?
Travel Channel v HD kvalitě je dlouho diskutovaným a také očekávaným krokem této společnosti. Šlo o to přinést na trh další program ve vysokém rozlišení obrazu, a to nejen na český a slovenský, ale v podstatě na evropský a světový. Co se týká programového schématu, tak bude žánrově velmi podobné jako u Travel Channelu. Půjde opět o kanál zaměřený na cestování, kdy se budou cesty týkat nejen různých destinací, ale také jídla a pití v jednotlivých lokalitách. Opomenuty nebudou ani kulturní zajímavosti a památky. I nadále se mohou diváci těšit na cestovatelské tipy, a to ať už pro baťůžkáře nebo ty, kteří si cestu předem naplánují luxusní dovolenou. Kanál by se měl věnovat také dalším ne zcela tradičním zájmům. Půjde například o pořady pro milovníky železnic, plachtění, golf nebo lyžování. Celá programová skladba se tedy promítne na Travel Channel HD.
HD verze tedy bude jiná než Travel Channel v klasickém rozlišení (SD), ale schéma bude podobné?
Travel Channel HD není zrcadlem SD verze. To, co si tedy v osm hodin pustíte na klasické verzi, neuvidíte ve stejnou dobu na HD verzi. HD kanál by měl nabídnout také nejnovější pořady, které jsou společností produkovány nebo nakupovány. Programová struktura a schémata tedy budou jiné.
Zmínila jste se o tom, že společnost se rozhodla spustit program kromě České a Slovenské republiky také v dalších zemích. Znamená to tedy, že bude program expandovat i na další trhy?
Travel Channel HD nepřichází pouze na český a slovenský trh. Ačkoliv nemáme jasné a oficiální informace o tom, že program bude expandovat, bude dostupný všude tam, kde je signál ze satelitu Astra 23,5 stupně východně. (Jaromír Glisník z platformy Skylink serveru DigiZone.cz potvrdil, že program by měl být dostupný asi v pěti jazykových verzích, pozn. red.).
Týká se to satelitní služby Skylink, která již potvrdila zařazení tohoto kanálu do své nabídky prostřednictvím tiskové zprávy. Jsou nějací další operátoři, jež projevili zájem o tuto stanici?
Nerada bych uváděla konkrétní operátory, protože je to velmi předčasné.
Znamená to, že ano?
Předpokládáme, že k termínu spuštění nebude Travel Channel HD zařazen pouze do nabídky platformy Skylink.
Jedná se o nějaké větší, nebo naopak menší operátory?
Jednáme jak s největšími platformami, tak i s menšími operátory. Konkrétní názvy bych nerada uváděla také proto, že jednání nejsou v nějakém koncovém smluvním vedení a bylo by předčasné cokoliv potvrzovat.
Vraťme se ještě k programu. Ve výčtu pořadů, které jste zmínila a jež se objeví na Travel Channel HD, bylo také vaření, což je ale formát, který některým našim čtenářům vadí. Uvedli, že vždy se sice začíná cestováním, ale pořad se pak většinou stejně věnuje jídlu, místní kuchyni a prezentaci některého luxusního hotelu.
Filozofie odráží to, že cílovou skupinou je celá rodina. Předpokládáme, že nás sledují diváci od nějakých dvaceti let po důchodový věk. Je to tedy skutečně široké spektrum. Určitě jde jak o muže, tak i ženy. Na základě širokého rozpětí tedy nabízíme programovou strukturu. Výtku, kterou jste uvedl, známe. Na druhou stranu je to věc, která patří k cestování a v podstatě každý cestovatel, když někam jede, má za cíl také ochutnat místní speciality. Rozhodně to tedy k tomu neodmyslitelně patří. Na druhou stranu, pokud sledujete některé naše další programy, například lyžařský speciál, tak tam toho moc neposvačíte.
Co se týká nástupu nové stanice, nechystáte při té příležitosti například změnu grafiky?
O této změně ani jejím náznaku nic nevíme. Naopak si myslím, že celou dobu jsme se snažili značku dostávat do podvědomí a určitým způsobem nyní začínáme sklízet ovoce a vnímat divácký zájem, a tak by od nás byla chyba, kdybychom k tomuto přistoupili.
Můžete být konkrétnější v tom, jak se tento zájem projevuje?
Dostáváme samozřejmě spoustu diváckých dotazů jako oficiální zástupci.
Čeho se ty dotazy týkají?
Často se týkají konkrétních programů nebo dokumentů, zda-li je budeme opakovat, nebo zda je možné získat je někde na DVD. Jde tedy čistě o programové záležitosti. Techničtější a ekonomičtější jsou pak ze strany médií. Dalším potvrzením zájmu o značku Travel Channel vnímáme také to, že jsme byli osloveni například různými společnostmi pořádajícími festivaly. V listopadu se zúčastníme například festivalu Caminos v Karlových Varech, v říjnu jsme byli na festivalu Tourfilm.
Počítáte ještě s dalšími aktivitami, jak dostat tuto značku mezi veřejnost?
Kromě festivalů máme za cíl dělat i další PR aktivity, ale co se týká nějakých konkrétních marketingových kroků, tak si myslím, že určitě zůstaneme především u podpory operátorů, kteří Travel Channel distribuují.
Na vašich webových stránkách uvádíte, že jste nedávno spustili dětský kanál Playhouse Disney. Ten je lokalizován do češtiny, nebo je pouze v angličtině?
Playhouse Disney je na území České republiky a Slovenska šířen pouze v angličtině. Jsou i jiné jazykové variace, které jsou ale našemu trhu ještě dál než angličtina. Proto bylo učiněno rozhodnutí, že kanál bude v tuto chvíli k dispozici v angličtině. Do budoucna bychom tento kanál rádi lokalizovali, protože jsme si vědomi toho, že program není určen pro cílovou skupinu, která by se měla učit anglicky díky jeho vysílání, ale ve většině případů to bude bráno ze strany diváků i operátorů jako handicap. Investice do lokalizace a českého audia je docela náročná záležitost, takže program bude nějakou dobu dostupný pouze v angličtině. Nejsme schopni vám říci, kdy lokalizace proběhne, protože to bude pochopitelně záležet na jednání s dalšími operátory a především velkými platformami, díky kterým budeme schopni lokalizaci zajistit.
Mají o tenhle program čeští operátoři zájem?
Zájem tady je z několika důvodů. Tím hlavním je to, že jde o kanál z rodiny Disney a tím pádem už je jeho pověst předem určena. Můžeme tedy na této značce stavět. Jde nejen o dobře známé pohádky, mezi které patří například Mickey Mouse nebo Medvídek Pú, ale i nové postavy. Důležitý je tedy nejen obsah, ale i značka. Důvodem, proč je o tenhle kanál zájem, je také skutečnost, že zde není žádný další Disney kanál. Všichni očekávali, zda přijde Disney XD, což je kanál pro starší děti, nebo nějaký jiný. Ve chvíli, kdy přišel Playhouse Disney, to bylo pro trh velkou výzvou, a proto si myslím, že je atraktivní.
Takže kanál Playhouse Disney je náhradou za Disney XD, o kterém se hovořilo?
Je to další z rodiny kanálů Disney, ale určitě to není náhrada za Disney XD.
Nemyslím to tak, že by to bylo pro stejnou cílovou skupinu, ale že místo něho přišel Playhouse.
Řekli bychom to ještě trošku jinak. Nejprve sem přišla vlajková loď Disneyho – Disney Channel. Tento kanál byl pro tento trh vybrán jako adekvátní televizní kanál pro danou cílovou skupinu, a poté se uvažovalo, jaký další televizní kanál by sem měl expandovat. Vzhledem k tomu, že požadavky trhu byly spíše na nižší cílovou skupinu, tak sem byl uveden Playhouse Disney.
Playhouse Disney je tedy určen jaké cílové skupině?
Dětem od zhruba čtyř let věku do osmi let.
Přejděme k dalšímu kanálu – Nat Geo Wild HD – jehož spuštění jste oznámili v červnu. V následujících měsících ale nebylo o této stanici vůbec slyšet. Zařadil ji vůbec některý z operátorů?
Nat Geo Wild HD je šířena v tuto chvíli spíše u menších operátorů. Jednání probíhají i s většími společnostmi. Nat Geo Wild HD je na trhu a je spíše takovým tichým společníkem National Geographic HD. Důvodem je to, že kanál je v angličtině a přišel až po něm. U operátorů není v tuto chvíli standardní praxí, aby kupovali hodně HD programů, které jsou v angličtině. Hodně operátorů již od nás má National Geographic Channel HD a Nat Geo Wild HD už si do nabídky nezařazují, a to proto, že se dívají na cenu svého HD balíčku. Nemohou zařazovat nespočet HD kanálů, protože mají nastavené určité ceny pro své zákazníky. Distribuci máme jak v Čechách, tak na Slovensku. Neznamená to, že bychom televizní kanál nechtěli šířit dál. Není tam žádný problém. Jedinou bariérou je ta, kterou jsme zmínili.
Dohodli jste se například s UPC? Před několika týdny bylo zaznamenáno na diskusních fórech testování tohoto programu na satelitu právě u této společnosti.
Zájem o Nat Geo Wild HD mají i společnost typu UPC nebo Skylink, ale stále je zde jazyková bariéra, která tomu brání.
Takže podle vašeho názoru u HD kanálů preferují jak diváci, tak i operátoři češtinu?
V tuto chvíli jsme investovali hodně finančních prostředků do National Geographicu a Nat Geo Wild SD verze, co se týká lokalizace a zprovoznění české stopy. Nelze tedy počítat s tím, že společnost okamžitě zainventuje do HD kanálu. Jakmile bude dostatečně dobrý důvod, abychom investice vložili, což bude mimo jiné otázkou dohodnutí se s velkými platformami, budeme rádi, když program lokalizujeme. To je naší strategií a cílem. V tuto chvíli National Geographic a Nat Geo Wild plní přesně to, co jsme slíbili. Ta samá filosofie jako u SD kanálů přijde i na HD kanály. Neznamená to, že jsme uvedli HD kanály s anglickým audiem a vesele je tu budeme dva nebo tři roky prodávat. Našim cílem je pochopitelně lokalizace.
To znamená, že časem budou do češtiny lokalizovány oba programy?
Ano.
Na začátku října jste vstoupili s National Geographicem do peoplemetrového měření. Co si slibujete od tohoto kroku?
Je to pro nás důležitá informace pro vytvoření lokálního obsahu a přizpůsobení české stopy požadavkům trhu. Díky měření chceme zjistit, které seriály jsou oblíbené na našem trhu a přizpůsobit tomu vysílání. Cílem je co nejvíce se přiblížit požadavkům diváků. Dalším důvodem je pochopitelně reklama, jelikož jsme spustili také bloky, které jsou v češtině. Je tedy dobré mít data, která vaší stanici a agenturám řeknou něco více. Myslíme si, že v závěru je to také informace pro operátory, kteří když se podívají na výsledky sledovanosti, mohou zhodnotit, zdali je program dostatečně atraktivní nejen z pohledu toho, co se o něm dočetli nebo vidí na obrazovkách, ale co tvrdí čísla.
Máte už k dispozici nějaká čísla z peoplemetrového měření?
První čísla už máme, ale neřekneme vám je. Můžeme ale uvést, že sledovanost od spuštění každým týdnem roste.
Jak je to možné?
Je to dané tím, že jsme spustili velkou kampaň, která se týká seriálu Velké migrace a chtěli jsme i díky této naší aktivitě poznat, zda má, nebo nemá smysl tento kanál více komunikovat na trhu a zda dosáhneme lepších výsledků, což myslím, že se nám podařilo.
Jaký je zájem inzerentů?
Velký.
Jak velký?
Mohli bychom vám říci, abyste se podívali, kolik je tam teď reklam… Nedokážeme vám úplně správně odpovědět, nicméně víme, že se klienti obracejí jak na agenturu At Media, která nás zastupuje, tak na nás a za měsíc listopad je plně zarezervovaný reklamní čas. Zájem je tedy velký. V dubnu proběhl testovací provoz veškeré reklamy a postupně se reklamní blok rozšiřoval. I v říjnu máme reklamní prostory velice slušně naplněny a listopad je vyprodaný.
Takže s čísly sledovanosti, která teď máte k dispozici, jste spokojeni?
Jsme rádi, že tato čísla stoupají, ale nechceme to zakřiknout. Děláme teď velkou kampaň a je možné, že se čísla budou ještě měnit, když National Geographic Channel nebude komunikován. Doufáme, že to nenastane, nicméně s měřením jsme v tuto chvíli spokojeni.
Když se vašim současným projektům daří, mohla by být řeč o některých kanálech, které ještě nejsou zastoupeny na našem trhu?
Některá ze společností, kterou zastupujeme, o tom určitě uvažuje, například FOX International, ale nic konkrétního v tuto chvíli nemáme. Asi by ale nebylo dobré uvádět na trh nové kanály, když nemáme dořešené HD programy a jejich lokalizaci. Proto dochází i k těmto zdržením.
Foto: archiv Channels