Týdenní revize: reklamní SMS a íránská cenzura Internetu

27. 6. 2009
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 29
Ve Velké Británii chtějí zavést „daň z broadbandu“ na financování univerzální dostupnosti internetového připojení. V posledních měsících zanikla řada tištěných médií. Proč není Internet schopný přejmout jejich roli? Facebook a Twitter jako nástroj demokracie. Jak cenzurují web v Íránu? T-Mobile plánuje spustit zasílání komečních SMS a MMS zpráv. Za třicet korun můžete poslat firmě referenci. Má takový projekt naději na úspěch?
Media Monday

Minulý týden se konalo první Media Monday sdružení TBN. Byla to unikátní možnost poslechnout si plejádu nepochopení teoretiků digitálních médií, reklamních odborníků a těch, kteří opravdu s digitálními médii pracují. Všeobecný mýtus o tom, že vytvořit obsah na Internet je levný, už je od reality významně vzdálen. Posledním útočištěm tohoto mýtu je „uživatelsky generovaný obsah“. Dobrým a ojedinělým příkladem pak je kvarteto Facebook, Youtube, MySpace a Twitter. Objemy reklamy v tisku se sice snižují, řada tištěných médií zaniká vlivem krize a s nadávkami na Internet, ten ale není schopen jejich roli přejmout. Internet sice reklamně roste, ale velké reklamních rozpočtů však nepohltí zpravodajská média, ale nové typy médií na Internetu. Řada čistě online médií tak z výnosů jediného svého média platí expanze a pokusy do jiných online žánrů. Jak budou nejen digitální média vypadat v následujících letech?
Patrick Zandl: Média v krizi přechodu, uživatelů i sebezaujetí I.
Patrick Zandl: Média v krizi přechodu, uživatelů i sebezaujetí II.

Kladivko - legislativa, aukce

Vláda Velké Británie zveřejnila minulý týden svůj koncepční dokument s názvem „Digital Britain“. Jeho součástí je i plán na zvýšení dostupnosti broadbandu. Britská vláda chce změnit současnou situaci, kdy přibližně 11 % tamních domácností nemá šanci získat přípojku o rychlosti minimálně 2 Mbit/s. potřebné finanční prostředky neposkytne vláda ani EU, ale mají být získány skrze nově zaváděnou „daň z broadbandu“. Této nové dani by podléhali všichni uživatelé pevných telefonních linek, kteří by každý měsíc platili navíc 0,5 libry „na broadband“. Zveřejněná koncepce řeší také problematiku porušování autorských práv na Internetu. Britský přístup je jiný než kontroverzní francouzská „digitální gilotina“. Zatímco ve Francii by porušování autorských práv monitorovali a „udávali“ sami držitelé těchto práv, tedy velké distribuční a nahrávací společnosti, v Británii by to naopak byli internetoví provideři, alias ISP. Právě jim by totiž britský regulátor (Ofcom), na základě svých nových pravomocí, přikázal sbírat data o uživatelích, kteří porušují autorská práva.
Jiří Peterka: Stalo se: digitální Británie prolomí autorská práva

irán

Video umírající íránské dívky šokovalo svět. Dostalo se na Internet a následně do sdělovacích prostředků navzdory tomu, že íránský režim v období okolo prezidentských voleb sáhl k blokování přístupu na některé weby a rozhodl se také filtrovat „závadný“ obsah. Řešení pro filtrování provozu na íránském Internetu dodalo Íránu konsorcium Nokia Siemens Network. Podle tiskového mluvčího NSN na tom není nic divného, protože běžnou součástí dodávek rozsáhlých sítí jsou nástroje pro řízení provozu. Technologie byla instalována v druhé polovině roku 2008 a doposud nebyla plně používána, nicméně nyní se ukazuje, že je velmi výkonná a schopná – a to včetně kontroly obsahu každého zasílaného balíku dat na klíčová slova. I přesto se ale íránským uživatelům podařilo na Internet „propašovat“ fotky a videa dokumentující pokusy režimu o brutální potlačení demonstrací. Dostaly se ven mimo jiné i prostřednictvím Youtube, Facebooku nebo Twitteru. Ostatně právě tato trojka je dlouhodobě v hledáčku cenzorů nejen v Íránu, ale i v Číně.
Patrick Zandl: Írán je dalším pokusem o znásilnění Internetu
Michal Černý: Facebook a Twitter nástroji demokracie? 

Vitalia logo
Tip: Celodenní práce u počítače lidskému tělu škodí, což je známý fakt. Existují poučky, jak správně sedět. Ale schválně, jak dlouho vydržíte sedět rovně a nehrbit se? Zdravotním problémům můžete předcházet jednoduchým pravidelným cvičením přímo v kandeláři. Poradíme vám, jak na to.
Ikona - e-commerce

Na úterní tiskové konferenci oznámil T-Mobile záměr spustit do komerčního provozu zasílání reklamních SMS a MMS zpráv. Příjmy z mobilní reklamy každoročně rostou a současná krize, která se u inzerentů projevuje vyšším důrazem na efektivitu reklamních kampaní, může tento, zatím spíše opomíjený, distribuční kanál podpořit. Vodafone ale podobnou službu o prázdninách zruší. O den později byl za účasti zástupců Ministerstva průmyslu a obchodu a Sdružení ochrany spotřebitelů spuštěn projekt banky referencí. Jeho ambicí je pomoci spotřebitelům najít poctivé firmy s kvalitními službami a upozornit na ty špatné. Projekt má být financován z výnosů prémiových SMS zpráv, jejichž prostřednictvím mohou zákazníci reference do systému posílat. Proč by se ale za participaci v podobných systémech mělo platit? Diskusní fóra a blogy už přece máme.
Martin Vyleťal: T-Mobile si brousí zuby na příjmy z reklamy
Martin Vyleťal: Ohodnoťte firmu a zaplaťte 30 korun

Ikona - technologie

Pokud je pro provozovatele služeb opravdu kritická dosažitelnost jeho serverů, připojí se k několika různým poskytovatelům a provozuje multihoming. Shim6 představuje v této oblasti zajímavé řešení. Nevyžaduje ani speciální adresy, ani podporu v infrastruktuře, jen implementaci v koncových strojích.
Pavel Satrapa: Shim6: Multihoming pro IPv6

Agenturami včetně ČTK proběhla informace, že RapidShare dostal pokutu ve výši 24 miliónů euro, o čemž jsme vás také informovali. Vypadá to však, že jde o nedorozumění. Podle čerstvějších informací, včetně oficiálního prohlášení organizace GEMA, která RapidShare žalovala, pokuta uložena nebyla, soud pouze 5 000 předmětných skladeb takovou částkou ocenil. To však nic nemění na tom, že RapidShare má nařízeno od hamburského soudu aktivní filtrování šíření obsahu v rozporu s autorským zákonem.
Jiří Macich: RapidShare pokutu nedostal, musí ale filtrovat pirátský obsah

MM 25 baliček

More Beta - webovinky

V dalším díle Webovinek jsme představili například projekt Bedna.tv neboli českou internetovou televizi s kontinuálním vysíláním. Od zaběhlé televize Stream.cz se chce odlišit svou produkcí, která se zatím zaměřuje na mladší diváky a záměrně se vyhýbá bulvárnímu typu reportáží. Ohodnotili jsme projekt virtuální ledničky pro rodinné vzkazy nebo webové stránky na hodnocení počítačových her.
Lubomír Hauerland: Webovinky 19: Vše pro spokojenou rodinu

Twitter

Mikroblogovací systém Twitter rozděluje uživatele na dva nesmiřitelně tábory. Jedni službu využívají a pochvalují, druzí naopak nechápou, proč média dávají Twitteru tak velký prostor. Popularita Twitteru je ale nediskutovatelný fakt, stejně tak jako například popularita sociálních sítí. Že ještě netweetujete? A chtěli byste? Připravili jsme pro vás článek, který začínajícím mikroblogerům poradí, jak na to.
Jan Handl: Twitter pro začátečníky

Vadilo by vám zasílání reklamních SMS/MMS zpráv na mobil?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).