Ministerstvo vnitra, jako hlavní propagátor datových schránek a gestor e-governmentu, si k 1. září konečně aktivovalo svou datovou schránku. Ve stejný den tak učinil i kraj Vysočina. Zdá se, že systém datových schránek nefunguje úplně bezchybně. Podle našich zkušeností například nefunguje avizování příchodu nové datové zprávy prostřednictvím SMSkou. Kromě toho jsme zjistili, že zákon ani prováděcí vyhlášky, nespecifikují, jakou formu elektronického podpisu by měly úřady při zasílání zpráv používat. Může se vám tedy stát, že obdržíte zprávu ve formátu PDF, která bude obsahovat externí elektronický podpis, v přiloženém souboru a nikoliv přímo v PDF dokumentu. Zřizovatel informačního systému datových schránek (ISDS) bude muset rozhodnout: buďto změnit zákon a prováděcí vyhlášky tak, aby připouštěly jen interní podpis, nebo stávající systém ISDS upravit tak, aby s externími podpisy dokázal pracovat.
Jiří Peterka: Stalo se: před 40 lety to všechno začalo
Kdybychom posuzovali úroveň nakupování v českých elektronických obchodech podle vzorku čtyř provedených nákupů, které níže popíšu, lehce bychom mohli dojít k závěru, že to jde českými e-shopy prudce z kopce. Ale budeme-li chtít být maličko objektivní, můžeme se tvářit, že šlo pouze o výjimky. Každopádně lze při online nakupování zažít i trochu toho adrenalinu a v určitém slova smyslu i zábavy.
Josef Aujezdský: Kontextová reklama a nekalá soutěž
Investice do reklamy letos, ve srovnání s minulým rokem dramaticky poklesnou napříč všemi mediatypy. Podle odhadu vývoje reklamních příjmů, který zveřejnila na konci agenturou OMD bude český Internet letos stagnovat, příští rok poklesne internetová inzerce o 5 % a celý inzertní koláč se zmenší letos o 25 %, příští rok o dalších 14 %. Situace v oblasti internetové inzerce není dobrá už nyní. Zjistit, jaká je realita, je ale prakticky nemožné. O svých výsledcích nechce veřejně a konkrétně hovořit vlastně nikdo, neoficiálně a bez spojení se svou společností se většina velkých provozovatelů webů závisejících na inzertních příjmech vyslovila spíše pro propad až v řádu desítek procent. S výhradou, že situace se snad zlepší před Vánoci a příjmy z předvánoční a možná i předvolební inzerce vylepší rozpočty ke konci roku.
Nikdo si také netroufá odhadnout, kdy současná krize skončí, objevují se ale názory, že spíše než konce krize se dočkáme toho, že tato situace se stane novým normálem. Reklama nepadá samozřejmě pouze na českém Internetu, například podle amerického IDC se display reklama na americkém Internetu propadla ve druhém čtvrtletí o 12 procent. Další propad se očekává ve třetím čtvrtletí a teprve na konci roku přijde zlepšení. To tradičně táhnou předvánoční investice do marketingu, zde by byl pokles na pováženou. IDC neočekává, že by se situace zlepšila před polovinou roku 2010.
Patrick Zandl: Odhady příjmů z internetové inzerce: další propady i tlaky zadavatelů
Internetový kolos Google již delší čas plánuje expanzi své služby Google Books pro prohledávání obsahu digitalizovaných knih. Nejdříve ovšem musí vyřešit ožehavou otázku autorských práv. Za přelomovou byla označena loňská dohoda s některými ze zástupců amerických autorů a vydavatelů. Nicméně proti této dohodě mohutně brojí konkurence v čele se společnostmi Microsoft, Yahoo a Amazon a zajímá se o ní i americké ministerstvo spravedlnosti. Vladimír Pistorius, předseda Svazu českých knihkupců a nakladatelů, dokonce podle ČTK označil počínání Googlu za pirátské.
Jiří Macich: Google chce problémům s Google Books předcházet i v Evropě
Jiří Macich: Google Books může narazit na odpor českých nakladatelů
Nedávno se v médiích objevily informace, že v ČR je příliš mnoho e-shopů a že tento stav není do budoucna udržitelný. Tématu jsme se věnovali také zde na Lupě a došli jsme k závěru, že trh se v příštích letech opravdu může pročistit, někteří provozovatelé odpadnou, ale na jejich místo přijdou nové e-shopy, které se budou specializovat na prodej zboží, jehož výrobci dosud Internet ještě vůbec neobjevili. Vyplatí se nakupovat prostřednictvím e-shopů? Podle zkušeností, které v poslední době učinil s internetovými obchody Eduard Hlava, bychom měli být v případě nákupů na Internetu opatrní. Podělte se o své zkušenosti s českými e-shopy v diskusi pod článkem.
Eduard Hlava: Lesk a bída českých e-shopů
Internetové telefonii předvídali odborníci světlou budoucnost. Někteří ji považovali za nástupce klasické telefonie, ale dnes víme, že k nahrazení klasické telefonie tou internetovou zdaleka nedošlo. Naděje pro další masovější využívání internetové telefonie se jmenuje HD VoIP. Živější a barvitější hlas by mohl přilákat další uživatele. Letos se začnou na trhu zařízení s podporu HD telefonování objevovat na trhu ve stále větší míře.
Patrick Zandl: HD VOIP – hlas ve vysoké kvalitě po telefonu
Ve třetím díle seriálu o elektronických podpisech a datových schránkách jsme se zaměřili na kořenové certifikáty. V MS Windows jsou předinstalovány kořenové certifikáty pouze jednoho ze tří tuzemských poskytovatelů certifikačních služeb s akreditací (společnosti I. CA). A to dokonce tak důkladně, že ve Vistách nejdou ani odinstalovat. Další kořenové certifikáty se ve Windows mohou automaticky instalovat jako důvěryhodné, aniž by se o tom uživatel dozvěděl.
Jiří Peterka: Datové schránky: pracujeme s epodpisy, III.
Na zářijovém setkání NetClubu usedli do červené pohovky Jan a Petr Staňkovi., Ti nedávno úspěšně zhodnotili svou investici do internetového prodejce zájezdů. Invia prý zaplatila za NetTravel méně, než se objevilo v médiích, do nichž informace o prodeji unikly dříve, než se o něm dozvěděli zaměstnanci. „Rozjet firmu bylo těžké. První rok byla situace obrazně řečeno taková, že společnost byla několikrát dva, tři dny od krachu," říká Petr Staněk a dodává, že plány na ovládnutí českého trhu s online prodejem zájezdů, se nenaplnily proto, že se NetTravel nezaměřil pouze na prodej zájezdů a mimo jiné také proto, že majitelé podcenili význam SEO.
Martin Vyleťal: Bratři Staňkové: začátky byly opravdu krušné
Švýcarská investiční skupina CentralWay opět zalovila v českých-slovenských internetových vodách a tento vstoupila do projektů HyperMedia a Aurobazar.eu. Nedávno investovala také do serveru Toprecepty.cz a Hledejceny. Za třetinový podíl v HyperMedia dala CentralWay částku „v řádech stovek milionů Kč“ a Martin Saidler, generální ředitel Centralway Holding tvrdí, že HyperMedia je pro skupinu velice důležitou investicí. Má prý úžasný potenciál prorazit jako první čistě český projekt také na západoevropských trzích. Také v případě slovenského se Aurobazar.eu plánuje expanze na zahraniční trhy, zejména do ČR, kde už Centralway do podobného projektu v minulosti investoval, když vstoupil v roce 2004 do serveru Auto.cz.
Patrick Zandl: CentralWay vstupuje do HyperInzerce a Autobazar.eu
Patrick Zandl: CentralWay investuje do HyperMedia, Autobazar.eu a Toprecepty