TOP TV, nový přírůstek v pražském experimentu

27. 9. 2005
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Logo teleshoppingové televize TOP TV Autor: 115393
Logo teleshoppingové televize TOP TV
Zkušební digitální multiplex společnosti Czech Digital Group v Praze se rozšířil o další televizní program. Od pondělí 26. září nabízí teleshoppingový a hobby kanál TOP TV, který zaplnil pozici po zaniklé metropolitní stanici TV Praha. CDG tak ve svém experimentu šíří šest televizních a šest rozhlasových stanic.

Televize blízká týdeníku Profit

Teleshoppingový kanál TOP TV provozuje společnost United Teleshop, za kterou stojí bývalá ředitelka televize Prima Kateřina Fričová a někdejší šéf Rady pro reklamu Zbyněk Roubal. Loni v dubnu firma získala licenci pro vysílání v kabelových rozvodech a na satelitu, program odstartoval letos v dubnu v několika málo moravských městech (konkrétně v kabelové síti společnosti 4M Rožnov). Ze začátku šlo jen o provizorní vysílání po dvě hodiny denně, aby provozovatel dodržel zákonnou podmínku zahájit vysílání do 360 dní od udělení licence. Mezitím probíhala intenzivní jednání s investorem stanice, podnikatelem Karlem Komárkem a jeho společností Stanford.

Komárek už přes Stanford ovládá ekonomický týdeník Profit a pro TOP TV zajišťuje servisní služby. Spolupráce probíhá prostřednictvím firmy TV Service a Production, která je dceřinou společností Stanfordu. Díky štědrému investorovi si televize mohla dovolit poměrně nákladnou reklamní kampaň k definitivnímu zahájení vysílání (zejména billboardy ve větších městech). 5. září se TOP TV objevila v základní omezené nabídce Mini druhé největší české kabelové společnosti Karneval Media a také volně na satelitu Eurobird 1. Od tohoto data také rozšířila vysílání na osm až deset hodin denně a začala používat současné logo.

TOP TV se charakterizuje jako televize pro volný čas, která nejen pobaví, ale zároveň inspiruje diváky a udržuje s nimi přímý kontakt. Dá se o ní hovořit také jako o nabídkové televizi, protože většinu programu tvoří specializované magazíny, během kterých moderátoři přímo nabízí zboží a služby, včetně informací o jejich ceně a možnosti nákupu. Zatímco jiné televize mají něco takového zakázané, my to dokonce musíme dělat, protože to je součástí našich licenčních podmínek, říká zakladatelka stanice Kateřina Fričová. TOP TV také umožňuje inzerentům, aby byli přímo spolutvůrci programu. Vysílání tedy netvoří pouze teleshopping a reklama v klasické podobě, pro něž platí na TOP TV stejná omezení jako na ostatních komerčních stanicích.

Program? Nabídky zboží a služeb

Televize rozdělila program do několika časových pásem, v nichž běží bloky zaměřené na jednotlivé divácké skupiny, například ženy v domácnostech nebo muže ve věku od 30 do 40 let. Veškeré pořady pro TOP TV vyrábí servisní organizace TV Service a Production. V současné době jde o třináct magazínů: soutěž o milion korun Pelmel s Markétou Majerovou a Slávkem Bourou, Tip top o vaření s Šárkou Tomanovou a Jindřichem Krieglem, Rady do zahrady (moderuje Šárka Tomanová, někdejší spolumoderátorka Receptáře prima nápadů na Primě), Mazlíčci Honzy Musila, Top styl o módě, Zdravodaj o zdravé výživě a medicíně (moderuje mluvčí motolské nemocnice Eva Jurinová), motoristický magazín Auto s TOP s Janem Kovaříkem (moderuje také Prima ránu na Primě).

TOP TV také vysílá speciální pořad o bydlení s Hankou Kousalovou, TOP Games o videohrách, hitparádu TOPinka a příbuzný pořad o hudbě TOP song, Filmparádu a cestovatelský magazín Standy Berkovce Všude dobře. Zaměření jednotlivých pořadů televize vybírala obzvlášť důkladně, aby na ně mohla nabalit nabídky zboží a služeb, takže jde v podstatě o jeden velký teleshopping v přívětivějším obalu než klasické spoty známé z plnoformátových televizí. Magazíny televize několikrát reprízuje, rozpis programu je zatím dostupný pouze na internetových stránkách www.top-tv.cz. Ve všední den vysílání začíná v osm hodin ráno, o víkendech v 8:15 a končí ve 20:00, respektive 22:00 hod.

Do 10. září mohla TOP TV vysílat pouhé dvě hodiny denně, následující rok nemá vysílací plán klesnout pod osm až deset hodin denně. Nejpozději v září 2006 by měla televize přejít na celodenní vysílání. Z licenčních podmínek vyplývá, že s přechodem na 24hodinové vysílání v programu přibudou také erotické magazíny. Dramaturgie programu počítá s tím, že ve skladbě programu se rovněž objeví spoty na erotické zboží. V žádném případě však nepůjde o pornografii. Samozřejmostí je dodržování zákona č. 231/2001 Sb. a zařazování erotických spotů až po 22. hodině, uvedli autoři v projektu pro vysílací radu.

Zájem o digitální vysílání

Už v době, kdy vznikal projekt TOP TV (podle Kateřiny Fričové se první návrhy na teleshoppingový kanál v češtině objevily už před pěti lety), se počítalo s jeho zařazením do pozemního digitálního vysílání. Důvod je jasný: malá penetrace kabelových rozvodů a satelitních přijímačů v českých domácnostech a neochota přejít na jiný způsob přijímání televize. Na příjem DVB-T ale budou muset postupně přejít všichni, protože stát současné analogové vysílání vypne a nahradí je právě digitálním. Volně vysílající teleshoppingová televize bude zajímavou alternativou pro inzerenty, zvláště pak pro ty, co si nemohou dovolit reklamní spoty na velkých plnoformátových stanicích.

United Teleshop se loni v listopadu přihlásil do výběrového řízení na obsazení jedné programové pozice v digitální síti B společnosti Czech Digital Group (CDG). Tedy té, v jejíž pražské části nyní vysílá experimentálně na kanále 46. Jsme připraveni poskytnout prostor i dalším žadatelům o digitální licence, kteří už provozují svoje programy na satelitu nebo v kabelu. V současné době sice nemáme žádné volné kapacity, ale předpokládám, že po spuštění řádného vysílání digitální sítě A Českých radiokomunikací od nás odejdou tři programy České televize a Nova, takže budeme mít čtyři pozice volné, říká šéf představenstva CDG Leoš Pohl. Pražský experiment má oprávnění do konce letošního roku, podle Pohla je ale pravděpodobné, že bude pokračovat i v roce 2006.

Není jisté, kdy Rada pro rozhlasové a televizní vysílání udělí licence digitálním televizím. Podle mě je velmi pravděpodobné, že experimenty budou pokračovat i po Silvestru, říká Leoš Pohl. Ještě na podzim chce v Praze zahájit experimentální digitální vysílání také Český Telecom. Jeho licence je ale krátkodobá, pouze na dva měsíce. Jediným programem, který se objeví ve zkušebním vysílání Českého Telecomu, má být hudební kanál Óčko, který se přesune ze současného experimentu Českých radiokomunikací. Ty mohou zatím jako jediné přejít na řádné digitální vysílání, a k tomuto kroku se chystají v první polovině října. Právě poté by se měly uvolnit další programové pozice v pražské zkušební síti CDG.

Jak naladit TOP TV?

V Praze vysílá TOP TV pozemně na kanálu 46 společně s programy ČT 1, ČT 2, ČT 24, Nova a Prima. Pro příjem stačí jednoduchá prutová anténa. Ve středních Čechách, kam dosahuje signál pražského experimentu CDG, je nutná venkovní anténa se zesilovačem. Diváci ale musí počítat s tím, že vysílání TOP TV je časově omezené a stanice nemá potřebnou licenci, takže jakmile skončí experiment CDG, mohou o tento program přijít (pokud neuspěje v probíhajícím licenčním řízení). V kabelech je TOP TV dostupná především v síti Karneval Media, od 5. září ji mohou sledovat klienti této společnosti v Praze a středních Čechách, Brně, Plzni, Rokycanech, Ostravě, Chebu, Sokolově, Příbrami, Zlínu a severních Čechách.

V některých regionech, například v Pardubicích, Frenštátu pod Radhoštěm nebo Veselí nad Moravou, musel Karneval kvůli zařazení TOP TV rozšířit sítě o novou kanálovou pozici S/SR11 (231,25 MHz). Nový televizní program lze naladit také přes satelit Eurobird 1, pozice 28,5 st. východní délky, frekvence 12,607 GHz, polarizace H, symbol rate 27,5 MS/s, FEC rate ¾. Vysílání není kódované a TOP TV o něm ani neuvažuje. United Teleshop zatím nesdělil, zda a jak bude po případném udělení licence DVB-T využívat možnosti interaktivity a doplňkových služeb. Již nyní ale v projektu slibuje kontakt s diváky prostřednictvím mobilních telefonů a Internetu.

Přesvědčí TOP TV diváky k digitálnímu příjmu televize?

Seriál: Multiplex B

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).