Na Kickstarteru už vybrali skoro dvakrát tolik než potřebovali a projekt Angee se zařadil mezi úspěšné tuzemské milionové crowdfundingové kampaně. Vedou stále karlínští Warhorse Studios, kteří po přesunu kampaně na svůj web posbírali už 2,5 milionu dolarů. Angee zbývá do konce pár dní a momentálně atakují hranici půl milionu dolarů.
„Pětašedesát procent peněz z Kickstarteru je z Ameriky, kde máme víc než 1300 fanoušků, kteří si zaplatili Angee už teď. Hned po nich jsou to klienti z Česka a pak zbytek Evropy. Je tam ale třeba i Austrálie. V první desítce zemí máme v každé minimálně 40 předprodaných kusů,“ vysvětluje Tomáš Turek, šéf projektu, který se snaží dostat Prahu na mapu tvůrců chytrých domácích zabezpečení.
Crowdfunding byl pro celý jeho tým první pokus, na který ale vsadili budoucnost projektu chytrého zabezpečovacího systému do domácností. „Hodně jsme toho načetli a potkávali jsme se s lidmi, kteří si něčím podobným prošli. Samozřejmě jsme se bavili s Warhorse. Na druhou stranu, málokdo vám poradí všechno, každý produkt je jiný a každý si tím prostě musí projít sám. Kickstarter je pro nás marketingový kanál, kterým chceme Angee dostat do povědomí lidí a zároveň je to samozřejmě i prodejní kanál. Šli jsme v tomto případě na velmi nízkou marži, aby si to lidé mohli dovolit,“ dodává Turek s tím, že na kampani pracovali průběžně čtyři lidé.
„Na začátku jsme se snažili v kampani nějak zhmotnit to, co Angee přináší lidem. To dělali dva lidi a já. Jeden koordinátor, grafik, který to udělal hezké, a já jsem pomáhal s tím, aby tam bylo obsahově to, co chceme. Ještě bychom mohli ale připočítat jednoho člověka, který nám pomáhal s vytvářením šeptandy na sociálních sítích,“ vysvětluje v rozhovoru pro Lupu.
Byl to váš první projekt na crowdfundigovém serveru, jak budete pokračovat?
Kampaň budeme přesouvat na server Indiegogo, který má na rozdíl od Kickstarteru službu Indemand. Ta umožňuje startupům využít promo Indiegogo k tomu, aby ještě pokračovaly v předprodeji. Vedle toho budeme samozřejmě prodávat i na našich stránkách. Chtěli bychom na Indiegogo vydržet až do října 2016. Berou si pět procent, stejně jako Kickstarter.
Vybrali jste skoro půl milionu dolarů, potřebovali jste přitom „jen“ 250 tisíc. Co to znamená pro komunitu a co se Angee naučí navíc?
Na rozdíl od Warhorse jsme nemuseli narychlo řešit, jak rozšířit produkt v případě, že se vybere víc peněz, než jsme původně požadovali. Oni nabídli velmi širokou paletu a pak jim to komplikovalo rozesílání dárků. My jsme to měli jednodušší.
Na rozdíl od softwarových kampaní náš produkt není příliš dobře verzovatelný. Máme kampaň odstupňovanou jen podle velikosti prostoru, který by mělo Angee hlídat. Nechtěli jsme dělat trička a podobné dárky pro naše fanoušky. Už jenom proto, že poštovné je leckdy dražší než výroba projektového merchandisingu.
Zároveň jsme si některé funkce nechávali až jako bonusové, protože jsme věděli, že prodlužují vývoj. Teď ale díky vybraným penězům můžeme zakomponovat i ovládání v jiných jazycích než v angličtině, a pokud to klapne, tak přidáme i rozpoznávání obličejů. To je věc, o kterou se zajímáme úplně od začátku celého projektu a spolupracujeme na tom s lidmi z ČVUT.
Kolik vám z vybraných peněz reálně zbude?
Jasně. To může být překvapení, ale kluci z Warhorse nás už varovali. Pět procent si bere Kickstarter, tři procenta si bere Amazon, deset procent lidí odpadne, protože se jim nepovede stáhnout peníze z karty a pak je tam řada partnerů, jejichž služeb jsme využívali při přípravě kampaně výměnou za podíl. No a samozřejmě, pak jsou tu ještě daně. Nakonec nám ale zbude něco přes půlku.
Co by se stalo, kdybyste peníze nevybrali?
Byli jsme závislí na Kickstarteru. Bylo hodně lidí, se kterými jsme se sešli a snažili jsme si vytvořit záložní variantu, kdyby to neklaplo. V podstatě jsme přemýšleli, jak pokrýt čas do další kampaně nebo získání investorských peněz. Teď už víme, že Angee vyrobíme a hledáme partnera, který nám pomůže s výrobou. Jednáme dlouho s různými společnostmi a hledáme partnera na delší období. Někoho, kdo by měl osobní zájem na tom, aby se dařilo.
Jak budete řešit výrobu? Čína?
Pravděpodobně budeme vyrábět v Číně. Ani ne z toho důvodu, že by to bylo levnější. Výrobou tam snížíte náklady jen za lidskou práci, ale ta tvoří jen zlomek ceny našeho produktu. My to vidíme tak, že hardware na zakázku se tam vyrábí už přes dvacet let. A to je zkušenost, která nikde jinde na světě není. Samozřejmě, že v Šen-čenu je 40 tisíc továren a je těžké najít tu pravou kombinaci provozů, aby to fungovalo. Zároveň je nutné si uvědomit, že všechny firmy, které něco podobného vyvíjí, si to nechávají vyrábět tam. To znamená, že není jednoduché přesvědčit ty nejlepší fabriky, aby s vámi spolupracovaly.
Vytvořili jsme něco, čemu se říká RSP, tedy v podstatě poptávku po nabídce a posíláme ho různým továrnám, se kterými pak po Skypu řešíme dohody. Zároveň plánujeme cestu do Číny.
Co je Angee
Angee je v podstatě zabezpečovací systém. K válcové základně se bezdrátově připojují senzory připevněné třeba na dveře, okna a podobně. V mobilní aplikaci pak už se vše jen spáruje. Designová „roura“ má i kameru, která se dokáže otáčet o 360 stupňů.
V čem se liší hardwarový startup od softwarového?
Hardwarový startup má plno specifik. Byznys jako takový je úplně jiný. Škálování a případná logistika a distribuce je úplně jiná. Mnohem složitější. Musíte produkt nejen vyrobit, ale i doručit. Je tam výrazně víc partnerů po cestě od vývojáře k zákazníkovi než v případě softwarových startupů. Je třeba přemýšlet hodně strategicky. Na druhou stranu si ale s fyzickým produktem lidé snadněji vytvoří vztah a navíc – hardware definuje možnosti softwaru a to pak určuje vývoj v technologiích obecně.
Jak dlouho trval vývoj a jak jste ho financovali?
Ostrý vývoj trval v podstatě rok. U hardware je ale velmi důležitá část samotné přípravy, jsou tam dlouhé vývojové cykly a když se podcení příprava, tak se to může vymstít. Máme devítičlenný tým a pomáhají nám ještě kluci z Cleevia. Ze čtyř zakladatelů jsou tři zároveň i spoluvlastníky Cleevia, a řádově miliony do vývoje jsme nasypali z vlastních zdrojů.
Jak jste se vlastně dostal k Cleeviu?
Bavili jsme se s Lukášem Stiborem už delší dobu a dlouho jsme se bavili nad tím, co bychom mohli dělat spolu. Nakonec to klaplo s chytrým hardwarem a umělou inteligencí v domácnosti. Impulsem byl prodej amerického Nestu do rukou Googlu. Říkali jsme si, že když taková společnost investuje tolik peněz, tak to má dost pravděpodobně budoucnost. Už teď vidíme, že díky novým zařízením vznikají úplně nové příležitosti.
První komplety Angee by se na trhu měly objevit příští rok. Jak budete řešit distribuci?
Distribuce je jedna z nejdůležitějších fází celého projektu. Budeme Angee rozesílat v říjnu příštího roku. Strategii máme takovou, že se zaměříme hlavně na Spojené státy a Evropu.
Budeme využívat co nejvíc prodejních kanálů. Kromě Amazonu, webu a pár kamenných partnerských obchodů nás budou moci najít fanoušci i v obchodech Applu. Ten nás oslovil díky naší kampani na Kickstarteru. Kontaktuje nás celá řada zajímavých partnerů. Rozhodující je ale poměr marže / výkon. Amazon si bere řádově dvacet až třicet procent. U Applu je to výrazně vyšší, někdy až dvojnásobek.
S Angee vstupujete do soukromého prostoru domácností. Jak je systém zabezpečený z pohledu ochrany osobních dat?
Z hlediska osobních dat je rozdíl mezi Evropou a USA. Tady u nás je to pořád zatím takové nedotažené a fragmentované podle národních států. My k těm datům ale nemáme přístup, využíváme služby AWS od Amazonu a tím pádem ta data nevidíme. Někde ovšem uložená být musí. Snažili jsme se zachovat co největší míru soukromí. Docela dlouho jsme třeba řešili to, aby kamera nenatáčela majitele bytu, když je doma. Nakonec, po několika marných pokusech o instalaci speciální clony, jsme to nastavili tak, že se kamera prostě otočí ke zdi.
Angee budou moci majitelé ovládat hlasem. Směřujete tak k vývoji vlastní umělé inteligence?
Zatím nejdeme směrem přímo k vlastní Siri. Sice míříme podobným směrem, ale v první fázi jsme to osekali jen tak, abychom umožnili zákazníkům ovládat hlasem základní funkce Angee. Zároveň zjistíme, co od systému vlastně chtějí a my dostaneme směr, kudy se dál vydat.
V tuto chvíli řešíme problém zabezpečení domácností, který teď nejvíc pálí Spojené státy, ale jde o globální problém, který se přesouvá z kontinentu na kontinent. To, co mě ale skutečně fascinuje, je funkce osobního asistenta, a to bychom chtěli dělat v budoucnosti.
Pouštět se do umělé inteligence je velmi těžké, protože neudělala od šedesátých let žádné zásadní pokroky. Teď je ale díky globalizaci a velkým datům mnohem vyšší šance, že přijde nějaký průlom. Nechci vytvářet Terminátora, ale spíš expertní systém, který umí poskládat relevantní data pro svého majitele.