Tomáš Machalínek (Internet Retail): v rámci konsolidace zavřeme tři e-shopy

13. 12. 2013
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Integrace do mateřské firmy pokračuje, HP Tronic začne figurovat na všech fakturách. Nedělá nám radost trend posilování cenových srovnávačů, říká šéf Internet Retailu.

Když jste v červnu nastupoval na pozici ředitele společnosti Internet Retail, mluvil jste o tom, že chcete prohloubit integraci firmy do společnosti HP Tronic. Co si pod tím představit?

Na počátku byla dohoda mezi firmou HP Tronic jako majoritním akcionářem a minoritními akcionáři o odprodeji jejich podílů. Vedení společnosti HP Tronic sídlí ve Zlíně. Mým úkolem bylo mimo jiné převést část obchodu a marketingu firmy Internet Retail na stejné místo.

Chápu to správně, že součástí integračního procesu bude i postupný zánik společnosti Internet Retail a dodavatelem u všech internetových obchodů, které Internet Retail nyní provozuje, se stane přímo HP Tronic?

Ano. Tento krok je součástí přerodu HP Tronicu ze společnosti, která se původně věnovala hlavně velkoobchodní činnosti, na plnohodnotného hráče v oblasti retailu. V současné době se HP Tronic věnuje e-tailovému byznysu, který reprezentují hlavně e-shopy pod hlavičkou Internet Retailu, retailovému byznysu kolem prodejen pod značkou Euronics a velkoobchodní činnosti. Od začátku příští roku bude HP Tronic figurovat jako dodavatel pro všechny naše internetové obchody.

Když si tedy po Novém roce objednám například na Kasa.cz nějaké zboží, tak na faktuře bude jako dodavatel figurovat HP Tronic?

Přesně tak.

Dojde v souvislosti s integrací i ke konsolidaci značek?

Konsolidaci značek připravujeme a měla by být uzavřena do konce letošního roku. V Česku se to bude týkat internetových obchodů MegaobchodNakupuj.com. Na Slovensku potom obchodu Dunaj.sk.

Tyto značky tedy jako samostatné e-shopy na začátku příštího roku přestanou existovat a budou přesměrovávat na Kasa.cz, resp. Hej.sk.

Ano.

Tomáš Machalínek:

  • Vystudoval Vysoké učení technické v Brně, obor Technická kybernetika
  • Již během studií v roce 1991 nastoupil do společnosti HP Tronic
  • Od roku 2001 řídil internetový obchod eProton.cz
  • Stojí za současnou podobou internetového obchodu Euronics.cz
  • Od června 2013 působí jako ředitel společnosti Internet Retail
  • Profil: LinkedIn

Jaký dnes vlastně dává smysl mít v portfoliu například Kasa.cz a Obchodni-dum.cz, dvě různé značky, které nabízejí obdobný sortiment?

Je to samozřejmě dané historicky. Kasa.cz byla od začátku hodně orientována na spotřební elektroniku a IT, Obchodní dům zase na velkou a malou bílou techniku. Dnes se tyto obchody od sebe liší nikoliv v nabídce, ale v tom, jaký sortiment se na nich ve skutečnosti prodává.

Jaké máte v současné době skladové zásoby zboží?

Aktuální skladová zásoba je oproti běžnému období v roce zhruba dvojnásobná. Jako obchodníky by nás samozřejmě nejvíce těšilo, kdyby ta zásoba byla nulová. Nicméně vzhledem k tomu, co se stalo v souvislosti s intervencemi České národní banky s kurzem koruny vůči euru, jsme rádi, že naše skladová zásoba je velká. V této chvíli máme na skladech zboží v hodnotě více než 1,1 miliardy korun.

Tomáš Machalínek - ředitel společnosti Internet Retail

Tomáš Machalínek – ředitel společnosti Internet Retail

Bavíme se o skladech Internet Retailu nebo HP Tronicu?

Mám tím na mysli všechny naše sklady, ze kterých internetové obchody Internet Retailu mohou brát zboží. Na jednotlivých kamenných pobočkách – Kasahousech máme zboží za bezmála 70 milionů Kč.

Jak moc se podílí předvánoční období na celkových tržbách?

Platí pravidlo, že poslední čtyři měsíce jsou stejně silné jako zbytek roku.

Když jste nastupoval do funkce, hovořil jste také o rozšiřování skladových zásob. Měl jste tím na mysli centrální sklad nebo sklady na Kasahousech?

Je to především vzkaz směrem ke Kasahousům, které mají v tuto chvíli skladovou kapacitu zhruba 7 tisíc metrů čtverečních. Naší snahou je, abychom na nich zákazníkům nabídli co nejširší sortiment přímo k odběru. Chceme proto na Kasahousy přesunout co možná nejvíce ze skladových zásob z centrálního skladu v Týništi nad Orlicí, a větších skladů v Písku, Plané nad Lužnicí a Napajedlech.

Vzhledem k tomu, že HP Tronic provozuje jak retailový řetězec, tak internetové obchody, dostáváte se do poměrně schizofrenní situace, kdy pro e-shop Kasa.cz budujete kamenné pobočky a pro retailový řetězec zase internetový obchod.

Schizofrenní je to na celém trhu. Nikdo vlastně netuší, kam se vlastně ubírá retailový trh. Má ještě online naději růst a případně, čím může růst? Čím se může vymezit vůči klasickému retailu? Pro nás je důležité, abychom nešli cestou sjednocení, ale abychom dokázali zákazníkovi nabídnout dva odlišné koncepty, jak mu prodávané zboží představit. Euronics je postavený jako klasický retailer, kde se zboží vystaví. Kasa.cz zůstává internetovým obchodníkem a konceptem Kasahousů se jen přizpůsobuje poptávce na trhu.

Otevíráním kamenných poboček se ale ztrácí tradiční výhoda internetových obchodů – nižší náklady. Zatím provozujete v Česku čtyři Kasahousy. Plánujete rozšíření pobočkové sítě?

Trend obliby osobních odběrů je v Česku opravdu silný a oproti zbytku světa velmi atypický. Musíme však tomuto trendu jít naproti, protože jej stěží změníme. Nepůjdeme však cestou masivního otevírání Kasahousů. Zvažujeme spíše spolupráci s partnerem, který pro nás bude službu osobního odběru zajišťovat.

Bude to koncept partnerských prodejen, jako má například CZC.cz?

V současné době jednáme s několika partnery. Zatím nejdále jsme v jednáních o možném využití sítě společnosti DPD. Ta nabízí jednak svoje vlastní odběrná místa, ale zároveň využívá i sítě dalších dvou partnerů – Uloženky a Mountfieldu. DPD je partner, se kterým bychom v tomto směru chtěli do budoucna spolupracovat. Připadá nám šťastné, že jejich odběrná místa nejsou trafiky, do takového konceptu bychom jít nechtěli.

Bude osobní odběr prostřednictvím DPD zdarma nebo to bude placená služba?

Uvažujeme o jejím zpoplatnění. Je však nutné dodat, že na těchto odběrných místech nebude možné z logistických důvodů odebírat veškerý sortiment, který máme v nabídce.

Jak to vypadá s rozšiřováním pobočkové sítě na Slovensku?

Před více než měsícem jsme otevřeli nový Hejhouse v Žilině, který je velmi podobný tomu, který máme ve Zvoleně.  Je uprostřed města na velice zajímavém místě a lidi si na něj velmi rychle zvykli. V Žilině jsme si zároveň vyzkoušeli úpravu konceptu, který plánujeme rozšířit následně i na další kamenné pobočky. Chceme na nich nabízet zákazníkům to, co internetový obchod neumí dobře nabídnout, tedy příslušenství. Jinak chceme dále posílit pobočkovou síť v Bratislavě.

Jak se vyvíjí podíl objednávek, které si zákazníci vyzvedávají v Kasahousech?

Bohužel roste. V Česku je to ale obecný trend. V současné době si zákazníci vyzvedávají osobně zhruba 60 procent objednávek. Jsou v tom započítány jak osobní odběry na Kasahousech, tak na našich výdejnách HDS.

Je osobní odběr stejně oblíbený i na Slovensku?

Podíl osobních odběrů je na Slovensku obdobný jako v Česku, tedy okolo 60 procent. Atypická je Bratislava. Tam zaznamenáváme více osobních odběrů než například v Praze či Brně. Naše pozice na Slovensku je výrazně silnější než v Čechách. Jsme tam stále bráni za jedničku trhu. Chceme proto dělat v následujících letech maximum, abychom se na této pozici udrželi.

Dalším českým specifikem je obliba dobírky. Jak ta si u vás stojí?

Pokud nebudeme brát v potaz osobní odběry, tak dobírka stále dominuje.

Zaznamenali jste v poslední době změnu chování zákazníků, co se týče využívání platebních metod?

Výrazně rostou platby bankovními převody. Služby jako PayU nám v tom hodně pomáhají tím, že agregují různé banky do jednoho prostředí. Pro zákazníka je tak daleko jednodušší zaplatit bankovním převodem. Je to výhodnější i pro nás, protože nástroj platební karty je pro nás dražší. Pro zákazníka je platba přes PayU ve výsledku stejně komfortní jako platba kartou.

Co je pro vás výhodnější platba v hotovosti nebo platba kartou na pobočce?

Smích. Co myslíte? Když zákazník platí kartou, šetří nám to samozřejmě určité procesy, které bychom tak jako tak museli dělat. Nicméně ve chvíli, kdy přijímáme hotovost, je to pro nás efektivnější.

Ptám se na to proto, že většina provozovatelů e-shopů si na přístup bank velmi stěžuje.

S tím se nedá než souhlasit. Pracujeme v byznysu, který negeneruje velké marže. A potřebujeme mít pod kontrolou jakýkoliv náklad. Zrovna náklady spojené s platbami kartou rostou, protože podíl plateb prostřednictvím karet roste. Do budoucna budeme chtít stále více prosazovat nikoliv platební karty, které jsou zatížené bankovními poplatky, ale platební metody, které zákazníkovi přinesou stejný komfort, ale jsou ve výsledku levnější. Tím mám pochopitelně na mysli bankovní převody a platební tlačítka či QR platby.

Jak se u vás vyvíjí průměrná výše objednávky?

Průměrná hodnota objednávky stále klesá. Je to dáno cenovou erozí, která je meziročně na úrovni pěti, v některých segmentech až deseti procent. Snažíme se zákazníka různými způsoby motivovat, aby si najednou objednával více zboží. 

Plánujete rozšiřování sortimentu?

U elektra k tomu příliš prostoru nevidím. Nicméně rádi bychom rozšířili nabídku v oblasti příslušenství, například sluchátek. Určitě ale chceme v příštím roce rozšířit sortiment v ostatních segmentech zboží, konkrétní ale v tuto chvíli být nemohu.

Loni měl Internet Retail obrat více než 2 miliardy. Proč ale hospodaření firmy skončilo ztrátou převyšující 30 milionů Kč?

V minulém roce jsme velmi investovali do marketingu a zviditelnění značky Kasa.cz. Což se promítlo v hospodářském výsledku. Nebylo to nic neplánovaného.

Jak se vyvíjí letošní rok z hlediska tržeb?

Celkové tržby za Internet Retail předpokládáme o něco vyšší než v roce 2012. Nerosteme tolik jako trh. Nejdeme po růstu obratu, ale po vyrovnaném rozpočtu.

Když jste zmiňoval marketingové výdaje, do kterých forem marketingu nejvíce investujete?

Zhruba 80 procent rozpočtu jde do online kampaní, zbytek pak do podpory Kasahousů. Co se týče onlinu, nedělá nám radost trend posilování cenových srovnávačů. Ty totiž už nefungují pouze jako cenové srovnávače, nýbrž stále výrazněji ovlivňují rozhodování zákazníka, ve smyslu, co by si zrovna mohl chtít koupit. Tento trend nás netěší, ale to asi nikoho z oblasti retailu.

Máte v plánu v dohledné době nějaké akvizice?

V současné chvíli o dalších akvizicích neuvažujeme.

Nedávno jste oznámili nového obchodního ředitele, je to předzvěst dalších personálních změn?

Plánujeme posílit především tým marketingového oddělení.

Seriál: Rozhovory
ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).