Opravdu je na místě otázka, k čemu zjištěné údaje jsou dobré, ale řekl bych, že mnohé naznačují a jako celek jsou jednou z prvních vlaštovek, které popisují situaci v pokrytí našich silnic DABem. Dovolím si zopakovat technické parametry. Opravdu je "testovací" DAB přijímač jen vhodný a určený na pochůzky v oblastech s dobrým pokrytím v obou pásmech. Jeho "antény" jsou jen "náhražkové" a v žádném případě by nemohly sloužit za antény ani skutečnému autorádiu. Nebo si snad dovedete představit funkci svého autorádia, volně pohozeného v příhrádce, jen s kouskem drátu? Skutečné autorádio s DAB tunerem je vybaveno specifickými anténami, většinou nalepenými na skle, kde jsou přece jen daleko příznivější podmínky pro to, aby dodaly přijatelnou úroveň signálu. Auta, s DAB rádiem již z výroby, mívají extra anténu na střeše, s vestavěným předzesilovačem. Zisk antény nelze totiž zvyšovat její konstrukcí, musí totiž zůstat všesměrová, což obvykle splňuje prostý proutek s nulovým ziskem. Nelze sice tvrdit, že při testu příjmu DABu na stejných silnicích pomocí skutečného DAB autorádia by signál byl všude, ale jistě by byl stabilnější a na větším území. Ono těch pár současných DAB vysílačů si totiž nedělá ambice na celorepublikové pokrytí, na to je ještě příliš brzy. Nakonec by bylo opravdu vhodné paralelně sledovat stabilitu příjmu autorádiem v normě DAB a FM. Nebyl by nakonec digitální příjem kvalitnější, bez úniků a šumu?
Myslel jsem spíš na zlepšení podmínek pro příjem, protože takhle je to takové na půl. Černá hora totiž i přes velké směrové omezení hraje ve III. pásmu výrazně lépe než dříve v L pásmu. Slabinou je zejména ta nedefinovatelná sluchátková anténa, která příjem velmi degraduje. Pro takovéto vyhodnocení bych si představoval alespoň základní prutovou anténu. Tím pádem i jiný přijímač, který ji má, např. levný a vcelku solidní PURE ONE Mi.
S chutí jsem si prohlédnul mapy. Děkuju. Škoda, že jste neprojel údolím Labe do Ústí nad Labem a Ústím směrem na Děčín. Zajímavá by byla také situace na ústeckém Střekově. To, že Milešovka hraje na Severní Terase, odkud je na ni přímý výhled, bych odhadnul. Zmiňované oblasti by byly napínavější. :-)
Nemáte někdo další zkušenost s příjmem DAB v Ústí nad Labem?
Dovolil bych si nesouhlasit. Autorádio s DAB sice nemám, ale na DAB krystalku s prutovou anténou to hraje moc hezky. Podmínkou je kvalitní signál. Zkušenost mám z Bavorska a Saska (Vysílače tu pracují s 10 kW.). DAB je lepší než VKV. Zvuk je stálý, nešumí, i když přejedete horizont. S výpadky jsem se setkal minimálně.
Po Praze hezky hraje Teleko, i s minimálním výkonem.
Autorádio s DAB bude mít jistě ještě lepší výsledky než krystalka na klíně.
poslouchal jsem to na cestě mezi Mladou Boleslaví a Libercem. Mladá Boleslav je pro autorádio pokrytá celkem dobře, jen v údolí Jizery nic. Po R10 to hraje do oblasti stínu kopce Baba, poté pořád, až do stínu Drábských Světniček a Mužského - pro neznalé je to okolí Mnichova Hradiště. Pak už je hodně znát nízký výkon v daném azimutu - je to jen pár W - a občas to vypadne. Kolem Turnova jsou už výpadky častější a s Paceřickým kopcem příjem končí. Poté je klid a Proseč na kanále LL se ozve už v Jeřmanickém kopci, to je cca 5 km před Libercem a poté hraje po celém Liberci, i v Libereckém tunelu bez výpadků. Podotýkám, model autorádia byl Kenwood KDC-DAB41U s aktivní anténou na čelním skle.
No k čemu je to dobré ? Pokud má někdy v budoucnu DAB+ plně nahradit FM...
Tak tohle jsou velice zajímavé výsledky. Dělám v podstatě něco podobného.
Tedy procházím se, se stejným Lingem po okolí, plus s ním jezdím autem apod.
A výsledky jsou podobné. Tedy mohl bych zcela souhlasit s posledními odstavci článku.
Dokonce si dovolím říci velice kacířskou myšlenku.
Ten tolik zatracovaný L-Band se chová podstatně lépe nežle ten tolik vychvalovaný III.Band. Tedy alespoň u tohoto přijímače.
A též to tedy přičítám té šilené anténě ze sluchátek, což zřejmě bude důvod. Tedy, to, co se chytá v L-Bandu tedy na integrovanou minianténku v přijímači, chodí prostě lépe.
III. Band, ale zrovna tak FM, které prostě sbírá ten dráteček. Se chová prostě mizerně.
Muselo by se to nějak napojit na pořádnou anténu nebo prostě si doopravdy koupit to autorádio.
Ještě doplním. Zvažoval jsem různá umístění Linga, např. ho žvýkačkou přilepit na přední sklo apod. Nakonec se mi nejvíce osvědčilo, když jsem ho vmáčkl do takového toho držáku, co je nad dveřmi, takové to ucho na přidržení se nebo na co to tam je. V něm zamáčknuté, to hrálo tak asi nejlépe.
Také jsem dělal to, že když jsem jel a signál v autě nebyl. Tak jsem zastavil a vystoupil. A udělal si s Lingem procházku kolem auta.
A signál tam byl 100%.
Čili je to v tom to případě opravdu otázka antén.
Jsem spokojený s přijímačem Imperial Dabman 20. Má výbornou citlivost. Vejde se do kapsy. Má integrovanou baterii, kterou dobíjím tak jednou za 14 dnů. Má i VKV. Nemá pásmo L. Podporuje češtinu, jen "u" s kroužkem nezvládá. :-)
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=3Lp9ODHKcqM
Co jsem kde chytil, jsem popsal na fóru:
Článek je velmi zajímavý.
Pro testy je ale zásadní použitý typ přijímače. Lingo je výborné v tom, že jako jedno z mála ukazuje frekvenci, ze které je přijímán signál. V L pásmu je snad jeho příjem v pořádku, ve III. televizním pásmu je nepoužitelné. Mám srovnání ze západních Čech. Zatímco jiné přijímače zde Němce ladí v pohodě, tak Lingo pouze v Německu nebo v místech s přímým výhledem na vysílač.
Pro testy příjmu jsou zajímavější autorádia či přijímače od firmy Pure, kde je příjem ve III. pásmu kvalitnější. Problém je jen ten, že přijímače od firmy Pure neumožňují zobrazení naladěné frekvence. Má někdo se čtenářů zkušenosti s některým DAB+ přijímačem s prutovou anténou, který umožňuje přímo zobrazit vysílací kanál či frekvenci ?
Přijímač Imperial Dabman 20 se mi docela líbí (odkaz na manuál http://www.digitalbox.de/Marken/files/bda_dabman_20.pdf) a jeho cena je docela příznivá.
Máš nějaké zkušenosti s příjmem z Prahy ?
Má rádio u DAB pouze automatické ladění nebo i manuální ? Jak je to při novém ladění. Zůstávají uložené stávající stanice ? Má výstup na sluchátka či AUX výstup ?
Rádio má dva druhy automatického ladění - rychlé a kompletní, které trvá o chvíli déle, ale také najde víc stanic. (V návodu není uvedeno, aspoň jsem to tam nenašel. Přišel jsem na to náhodou.) A pak má manuální ladění. Stačí "odskákat" na příslušnou frekvenci a naladí se jen stanice na této frekvenci. To je dobré u dálkového příjmu. Nastavím frekvenci a hýbu anténou. :-)
Při novém ladění všechny stanice zmizí. S výjimkou uložených stanic v paměti. Ty tam zůstávají.
Přístroj má výstup na sluchátka, která také fungují jako anténa. To je dobré, když mám rádio v kapse se staženou prutovou anténou. Výstup AUX přístroj nemá.
V centru Prahy (Karlín, Holešovice...) hraje se staženou anténou, na sluchátka, v kapse. V zástavbě někdy signál škytne, ale poslouchat se to dá. S anténou hraje všude, kde jsem to zkoušel. Výborně s anténou hraje i v Roztokách. Hraje i v autě. Signál na dálnici D8 a D11 vydrží zhruba tak, jak mají uvedeno na mapě na Teleku. Signál je i dál, ale s výpadky.
Netvrdím, že Dabman 20 je nejlepší rádio na světě. Mám zkušenosti jen se dvěma přijímači s DAB. S Dabmanem jsem spokojený.
Přemýšlím, co mě na něm štve. Vlastně nic. Když se zamyslím, lepší by mohlo být rozmíštění tlačítek. Hlasitost je uprostřed, i když ji používám nejvíc, takže někdy poslepu sáhnu vedle. Displej je na slunci hůře čitelný. (Délka podsvícení je nastavitelná.) Neukazuje se název multiplexu, jen názvy stanic. A radiotext se někdy nestihne převinout celý a skočí tam další zpráva.
Nic z toho není pro mne tak důležité. Koupil bych si ho znovu.
Není pravdou, že rádia PURE nezobrazují naladěné frekvence. Důkaz je na http://forum.digizone.cz/index.php?topic=1116.msg44851#msg44851
Bohužel uvedený přijímač PURE Evoke Flow má jen automatické ladění, nelze tedy snadno "lovit" separátně některý MUX v režimu DX.
já mám tento a ten kanál i frekvenci zobrazuje, ladění je auto i manual
http://radioprijimace-radiobudiky.heureka.cz/sangean-dpr-45-dab-plus/specifikace/
Právě, to je ten problém.
Pokud má někdo přijímač pouze doma pro poslech v domácnosti, tak mu je jedno, zda se ukazuje frekvence, podstatné je, že stanice dobře hrají.
Pokud někoho zajímá DX příjem, tak manuální ladění a zobrazení frekvence či kanálu je důležité. Navíc je zásadní i citlivost přijímače a o ní se nikde moc nepíše a lze ji zjistit bez vyzkoušení přijímače a srovnání s jiným jen těžko.
Ještě dlouho si počkáme, až se budeme mít jako naši západní sousedé.
Já ten "průzkum" pojednal takto: http://www.nespokojeny-divak-a-posluchac.cz/nase-odpoved.html. Mapy jsem nedělal, protože jsem to nebral jako seriózní průzkum. Jen jsem si to zkoušel
Já mám dojem, že většina DAB přijímačů na nám dostupném trhu je určena pro místní "pokojový" příjem. Pouze ty nejmenší modely se sluchátky jsou asi určeny pro mobilní stereo příjem. Mnoho DAB rádií nemá bateriové napájení, 2 reproduktory pro stereo, konektor pro externí anténu, čili vlastně zatím nejsou určeny pro většinu území v Česku, kde proto většinově převládá DX příjem.
Citlivost, to se u digitálních přijímačů všech platforem moc neuvádí, stejně by to bylo jen číslo, které nic neříká o úspěšnosti a kvalitě příjmu. Nebo by to dopadlo jako u "digitálních" antén, kde někteří výrobci udávají dosah v kilometrech, nebo nereálný zisk na jednom konci pásma.
Naprostý souhlas, použitá testovací konfigurace s Lingem je náhrážkovým řešením, ale v realitě je to nejschůdnější cesta jak dostat digitální příjem do automobilu. Větší část autorádií je dnes v autech vestavěna a jejich výměna není snadnou a levnou záležitostí, podobně jako si asi málokdo bude kvůli digitálnímu příjmu kupovat nové auto :o).
Článek přináší první vizualizaci výsledků testování pokrytí signálem pro konkrétní přijímač a konkrétní podmínky - housenky a hadi (přijímám ano/ne). Ty jsou protipólem map pokrytí, které počítají s modelovými podmínkami a pravděpodobností.
Nešlo mi o odsouzení, zda to či ono je dobré nebo špatné, chtěl jsem spíš předvést, že takovéto testování není žádná věda a může si s ním pohrát prakticky každý.
Postranním výsledkem je jen drobné upozornění, že pro všechny podmínky nemusí znamenat přechod do III.pásma jen samá pozitiva.
Například z testování vysílání ve III.pásmu v Praze na kanále 11A je zjevné, že má proti vysílání v L-pásmu jednoznačně lepší lepší dosah a na spoustě míst, kde LA mělo problémy nebo nechodilo vůbec, funguje 11A bez problémů.
Aktuálně je vysílač na kanále LA vypnutý a zřejmě to tak už zůstane, takže vizualizaci porovnání už asi nebude možné provést :).
Jo, zvuk je hezký ovšem jen tehdy, má-li tuner dostatečné krmení. Pokud je signál u hrany či těsně pod hranou jeho možností, tak hraje otřesně a zvuk je degradován takovým šustěním. Já chytám doma na stole se stolním rádiem to bavorské vysílání ;-) Ovšem v bytu a jen s prutovkou je to docela grrrr grrr na hraně - a to je třeba co nejlíp prut nasměrovat. Taky zvláštní že mi jede líp 12.k nežli 11.k
Problém je v tom, že váš test platí jen a pouze pro vámi použité zařízení. Chybí standardizované podmínky. To, že vy jste v autě někde něco nepřijímal, ještě neznamená, že to někdo s DAB autorádiem s korektní anténou na střeše vozidla nebude přijímat úplně bez problémů. Není to zhodnocení dosahu vysílačů, není to zhodnocení rozdílu mezi použitými DAB pásmy. Je to jen informace o příjmu vašeho konkrétního DAB rádia na anténu v podobě kabelu ke sluchátkům. Možná, že kdyby ten kabel ke sluchátkům byl jinak pohozený, výsledky by byly úplně jiné.