Hlavní navigace

Tematické kanály České televize odebírají diváky ČT 1. Nejdřív ČT 24, teď už i ČT 2

22. 7. 2011
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

Autor: 115393
Hlavní program České televize, Jednička, má problém. Nejen že na něm visí celková úspěšnost veřejnoprávní televize, ale dokud bude ČT vysílat reklamu, jeho sledovanost bude přímo úměrná výnosům z prodeje reklamních časů. Jenže obojí ČT 1 vytrvale klesá. I když vedení televize stanovilo Jedničce pro letošní rok za cíl udržet průměrný podíl na dospělém publiku na hranici 18 procent, ČT 1 téhle mety (v týdenních číslech) za letošek vůbec nedosáhla. Naopak posilují všechny zbývající programy ČT: kulturní ČT 2, zpravodajská ČT 24 a sportovní ČT 4. Čím to?

Jasnější profilace = omezení zpráv = pokles ČT 1

Letošní rok byl pro Českou televizi a její programování velkým krokem do neznáma. Ještě loni se její dva původní analogové programy chovaly tak, jako by žádná digitalizace nepřišla, a tak ČT 1 vesele dál vysílala několik zpravodajských relací denně a na ČT 2 pokračovaly sportovní přenosy, proti kterým léta protestovali diváci lační kulturního programu. Nový rok ale přinesl radikální změnu. Každý program ČT dostal svého výkonného ředitele, Jednička a Dvojka se navíc začaly jasněji profilovat – a zbavily se těch vůbec nejsledovanějších pořadů, na kterých do značné míry stála jejich sledovanost. U Dvojky to byl právě sport, u Jedničky pravidelné zprávy, které se táhly jejím vysíláním po celý den.

Zpravodajství sice nebylo na ČT 1 tak časté jako na čistě zpravodajské ČT 24, tvořilo ale určitou osu jejího vysílání (dnes to tak dělá Nova se svými klony Televizních novin). Diváci byli zvyklí, že zprávy uvidí v deset hodin dopoledne, v poledne, ve dvě hodiny odpoledne, ve čtyři, v šest, Události v sedm večer a potom ještě pozdně večerní zprávy. Tahle zpravodajská sada od letošního ledna povážlivě prořídla, protože – slovy Jiřího Janečka – proč dublovat vysílání zpravodajské ČT 24, když se prostor na Jedničce dá využít jinak, nezpravodajsky. Jenže právě krátké zprávy na ČT 1 tvořily v denní sledovanosti tohoto programu povážlivé „hroty“ nahoru, tedy výkyvy vyšší sledovanosti, díky nimž se zvyšoval i průměrný celodenní podíl Jedničky na publiku.

ČT - týdenní podíly 2011

Vývoj týdenních podílů jednotlivých programů České televize na dospělém publiku za letošní rok. Sportovní ČT 4 v květnu porazila hlavní program ČT 1 přímými přenosy z mistrovství světa v hokeji na Slovensku. Všimněte si také poměrně vysokého podílu zpravodajské ČT 24 a velkého nástupu ČT 2 v posledních týdnech. (graf kliknutím zvětšíte – zdroj dat: ATO – Mediaresearch)

Šachování s Událostmi v regionech

Velkým problémem Jedničky byl lednový přesun Událostí v regionech, podvečerní regionální zpravodajské relace, kterou ČT vysílá současně ve třech regionálních mutacích pro Čechy, jižní a severní Moravu, na zpravodajskou ČT 24. Událostem v regionech klesla sledovanost o třetinu, i když sledovanost ČT 1 i ČT 24 v jejich vysílacím čase stoupla. Jenže tahle změna vydržela necelé čtyři měsíce a po protestech diváků, kteří si nezvykli hledat regionální zprávy na ČT 24, se Události v regionech rychle vracely na Jedničku. Podvečer přitom chtěla ČT 1 „nastartovat“ reprízami úspěšných původních seriálů, které měly konkurovat Odpoledním Televizním novinám a dennímu seriálu Ulice na Nově.

Jednička tak začala hned v lednu postupně vysílat všechny řady seriálu Nemocnice na kraji města, po nich následovala Sanitka a pak… Přišla Nova s tureckou telenovelou Tisíc a jedna noc. Původně ji sice nasadila na osmou večer a doufala, že sklidí stejný úspěch jako její slovenská sestra Markíza, po pouhých čtyřech dílech ale Šeherezádu rychle přesunula na podvečer mezi Odpolední Televizní noviny a Ulici. Tedy přesně do toho času, v němž se dařilo reprízám starších seriálů ČT. Turecká telenovela ale seriály ČT úplně „vymazala“. Hlavně díky tomu, že má velmi podobné publikum jako ČT 1 – tedy především diváky starší 54 let…

Události v regionech

Na první čtyři měsíce letošního roku nahradila ČT 1 zpravodajskou relaci Události v regionech reprízami populárních českých seriálů. Regionální zprávy se přesunuly na ČT 24, ale tam si nenašly dost diváků, a tak se musely v dubnu vrátit na Jedničku.

Nešťastný podvečer limituje i večerní sledovanost ČT 1

Ve chvíli, kdy jsme místo Událostí v regionech nasadili Nemocnici na kraji města a naše programování začalo fungovat, přišel Miloš Zahradník na Nově (šéf oddělení programové skladby, pozn. red.) s tím, že do stejného času nasadí telenovelu Tisíc a jedna noc. Reprízové seriály na ČT1 v tu chvíli neměly šanci. Přiznejme si, že to základní, co potřebuje ČT 1 k odůvodnění své existence, jsou nové, premiérové formáty, televizní filmy a dramatiky, a taky odpovídající čas na to, abychom je vyrobili. ČT 1 má nevýhodu v tom, že v tuto chvíli je to televize žijící z „konzerv“. Nic jiného. Pokud nebude dělat nové věci, neobstojí a skončí jako veřejnoprávní televize na Slovensku či v Maďarsku, stěžoval si už letos v dubnu v rozhovoru pro DigiZone.cz výkonný ředitel ČT 1 Radan Dolejš.

Čtvrt roku poté je situace stále stejná. Na Jedničku se sice vrátily Události v regionech, další podvečerní program ale nemá šanci konkurovat zavedeným titulům na Nově a Primě. Zvlášť novácký podvečer je dlouhodobě „neprůstřelný“ a Primě se v těchto časech daří s levnou denní kuchařskou soutěží Prostřeno! ČT 1 tak v podstatě nemá v čeho startovat do hlavního večerního času. V sedm hodin sice na Jedničce začínají Události, hlavní zpravodajská relace ČT, zájem o ně ale kvůli existenci kontinuálního zpravodajského kanálu ČT 24 klesl, takže už zdaleka nepatří mezi nejsledovanější pořady ČT 1. Mnoho diváků je navíc sleduje spíš na ČT 24 než na ČT 1. Takže asi po 20. hodině, v hlavním vysílacím čase, Jednička nestartuje s příliš velkým publikem.

TV Nova - seriál Tisíc a jedna noc

Turecká telenovela Tisíc a jedna noc, kterou Nova po neúspěchu v prime time přesunula do podvečera, zcela zničila sledovanost reprízovaných českých seriálů

Chceme jiné Události, „jedničkovské“

Když generální ředitel ČT Jiří Janeček loni v létě oznámil, že vedením programu ČT 1 pověří Radana Dolejše, začal budoucí šéf nejsilnějšího veřejnoprávního programu plánovat radikální změny ve vysílání. Jednou z nejviditelnějších měla být proměna Událostí. Hlavní zprávy na ČT 1 měly být podle Dolejše kratší a výstižnější, neměly trvat déle než patnáct minut. Události na ČT 1 se dokonce měly lišit od Událostí na ČT 24, ovšem tenhle plán byl už jaksi nad pravomoci šéfa jednoho televizního okruhu. Navíc Události byly a jsou v rámci ČT nedotknutelné, řadu let s nimi ředitelé zpravodajství nemohli dělat nic, protože jim to prostě Jiří Janeček nedovolil. A tak tedy postupně „zahnily“ do současné podoby, s níž není spokojen nikdo – tím spíše ne diváci.

Nynější šéfredaktor zpravodajství ČT Karel Novák říká, že původní Dolejšův plán s rozdílnými hlavními zprávami na ČT 1 a ČT 24 má logiku. Dokonce už nechal u patentového úřadu registrovat ochrannou známku Večerní zprávy ČT 24, která má být jakousi pojistkou pro případnou alternativu hlavních Událostí na ČT 1. Podle Nováka je jasné, že se nároky diváků ČT 1 a ČT 24 na hlavní zpravodajskou relaci dne zásadně liší. Nabízet jim totožné hlavní zprávy je nesmysl, míní. Zpravodajský tým ČT 24 by tak mohl v budoucnu připravovat cosi jako „Zprávy o půl šesté“, které letos od ledna do dubna nahrazovaly na ČT 1 Události v regionech, ale byly celostátní a plnily také roli jakési upoutávky na večerní Události. Jenže tuhle změnu v ČT před volbou nového generálního ředitele nikdo neprovede.

ATO - měsíční podíly televizí 2011

Měsíční podíly jednotlivých českých televizí na dospělém publiku za rok 2011 (Zdroj: ČT/ATO – Mediaresearch)

ČT 1 jako jedna velká reklama na ostatní programy

Chybou Jedničky, která také vedla k jejímu značnému oslabení, jsou nekonečné upoutávky na pořady ostatních kanálů ČT, aniž by tyto tematické stanice Jedničce oplácely stejným metrem. Nezřídka se tak stává, že moderátor Událostí láká diváky z ČT 1 na večerní Hyde Park na zpravodajské ČT 24, který začíná hned po zpravodajské hodince obou programů. Jinými slovy, odvádí diváky z Jedničky jinam. Totéž se děje o nedělním poledni v Otázkách Václava Moravce. Ještě když byla programovou ředitelkou ČT Kateřina Fričová, vytýkala Václavu Moravcovi, že ke konci první hodiny svých Otázek říkal divákům, ať si přepnou na zpravodajskou ČT 24. Takže potom začal říkat, že kdo chce, může se na Jedničce podívat na pohádku, líčí jeden z tvůrců ČT.

Jenže po loňském odchodu Kateřiny Fričové z Kavčích hor se všechno vrátilo do starých kolejí a Moravec opět v jednu hodinu odpoledne nabádá diváky, aby si přepnuli na ČT 24. V průměru tak činí až půl milionu lidí, což je i pro ČT 1 poměrně důležitá část publika. Fričová přitom z ČT odcházela mj. i proto, že pod jejím vedením se ČT 1 propadla v podílu na divácích pod hranici 20 procent. Její nástupce v čele Jedničky Radan Dolejš se měl k těmto číslům postupně probojovat zpátky, jenže za jeho vedení podíl ČT 1 klesl mnohem víc než za Fričové. Aktuálně se pohybuje okolo 15 procent a Jednička se nadobro odsunula na pozici třetí nejsledovanější televize v zemi, až za Primu. Jedinou útěchou může být fakt, že jakkoli se diváci České televize přelévají mezi jejími čtyřmi programy, souhrnný podíl celé ČT na publiku se už léta nemění. Drží se mezi 25 a 28 procenty.

Otázky Václava Moravce

„Přepněte si na zpravodajskou ČT 24,“ nabádá každou neděli jednu hodinu po poledni diváky ČT 1 Václav Moravec. I tím Jednička přichází o sledovanost. (Foto: Česká televize)

Minimální manévrovací prostor, méně peněz na program

Ačkoli je Jednička finančně nejnáročnějším programem ČT, vedení televize jí dlouhodobě snižuje náklady na výrobu a nákup pořadů, zatímco u zbývajících třech programů rozpočty na program stoupají. Markantní je to zejména u ČT 2, které se ale start do letošního roku výrazně nepovedl. Třeba zavedení denních kulturních zpráv ve 20 hodin naprosto narušilo sledovanost Dvojky v prime time. Naštěstí si to její šéfové uvědomili a od tohoto experimentu ustoupili. V posledních týdnech se ČT 2 dere hodně nahoru, do hlavních vysílacích časů sází atraktivní dokumenty i menšinové filmy, ale také diskutabilní reprízy zábavných pořadů ČT, které se tematicky hodí spíše na ČT 1. Není divu, že jimi Jedničku dohání a občas i předhání.

Mezi Jedničkou a Dvojkou ale od letošního ledna neexistuje žádná synergie, známá z minulosti. Nejen že Dvojka nereprízuje už žádné pořady z Jedničky, ale oba programy se navzájem ani skoro nepropagují. Přitom si jsou tematicky velmi blízké a vzájemná podpora se přímo nabízí. Nemá ji ale kdo koordinovat. Poté, co Jiří Janeček ke konci loňského roku zrušil funkci programového ředitele celé České televize a zavedl šéfy jednotlivých programů (na Kavčích horách se jim říká příznačně „kanálníci“), každý program si dělá, co chce. Nad nimi už stojí jen ředitel programových okruhů („superkanálník“), který ovšem dohlíží pouze na rozpočty, nikoli na programovou koordinaci. A to je zásadní chyba.

ČT 2 - sledovanost Úsměvy s Menšíkem, 18.7.2011

Patří sestřih zábavného pořadu s Vladimírem Menšíkem na kulturní kanál ČT 2?

MMF24

ČT 1 by klesala i tak, ale možná pozvolněji

Čekat od plnoformátové televize, která patřila mezi čtyři původní celostátní analogové programy, že si zachová stejný podíl na divácích i po přechodu na digitální vysílání, by bylo bláhové. Stejně jako klesá sledovanost ČT 1, klesá i hlavní program Novy a svůj pád si prožila i ČT 2 (navíc Kavčími horami „obětovaná“ na oltář digitalizace předčasným vypínáním analogových vysílačů). Určitou výjimkou je Prima, která se drží na svém, ale tato televize měla v analogu mnohem horší pokrytí než v digitálu, takže je teď dostupná mnohem většímu počtu diváků. Zatracovat Jedničku jenom kvůli tomu, že jí klesá sledovanost a podíl na divácích, by tedy bylo krátkozraké. Česká televize ale nedělá nic pro to, aby tento pokles zmírnila.

Nový generální ředitel ČT, který vzejde z právě vyhlášeného výběrového řízení, bude mít dost důležitý úkol stabilizovat Jedničku a nastavit její novou strategii. Nelze programově ustrnout v době analogu, když se všechny televize okolo mění. Jedničce by paradoxně mohl pomoci i plánovaný konec reklamy a teleshoppingu. Zvlášť teleshopping totiž narušuje její vysílání dost hrůzným způsobem, rozsekává proud pořadů do těžce navazujících bloků a vyhání diváky ke konkurenci. Jakmile se ČT 1 nebude muset snažit nahnat sledovanost za každou cenu a vedle toho prodávat pomalu hrnce a nerezové nože s Horstem Fuchsem, bude se moci soustředit na kvalitu programu a její skladbu. A možná i otočit dnešní dost negativní vývoj.

Který program České televize sledujete nejčastěji?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).