Témata letošního roku v lokačních službách? Beacons, LBS a velká data

18. 6. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

washington,
washington,
První českou firmou, která vystupovala na největší lokalizační konferenci Location Intelligence Summit, byli smíchovští Clever Maps. Jaké jsou v této oblasti trendy?

Konference Location Intelligence Summit tradičně probíhá v hlavním městě Spojených států a je jednou z nejvýznamnějších akcí ve světě geografie, zpracování a vizualizace dat. Problematika Location Intelligence zahrnuje techniky pokročilé integrace a vizualizace prostorově umístitelných dat. Na tři dny se tak americká metropole stane středobodem všech lokačních expertů. 

Desátý ročník konference se letos na konci května zaměřil na rostoucí potřebu zpracování lokačních dat z mobilních telefonů, senzorů nebo sociálních medií. Geometricky rostoucí množství informací totiž vyžaduje nejen inovativní přístup k zpracování těchto informací, ale zároveň přináší i nové možnosti jejich využití. 

Výzkum? Stačí umět rozklíčovat data

Poprvé v historii byla úvodní řeč věnována geolokaci a marketingu. „Výzkum, jak jsme ho znali doposud, je mrtvý,“ tvrdí šéf agentury Nielsen Paul Donato. Budoucnost podle něj bude patřit systémům s algoritmy umožňujícimi zpracování a vyhodnocování velkého množství lokačních údajů.

Stále větší význam byl na konferenci přisuzován aktuálním a historickým satelitním snímkům. Lze z nich totiž odvodit vzorce chování nabídky a poptávky. 

„Je to něco úplně nového – podle obrázku a struktury na něm poznáme, jak je lokalita vyvinutá, a dokážeme odhadovat spotřebu a specifické problémy například u logistiky,“ dodal Donato.

Workshopy a Google

Po úvodní keynote bylo dopoledne věnováno prezentacím a workshopům na téma vizualizace a zpracování dat v BI a technologiím pro indoor navigace. 

Prvním velkým tématem byla auta a automobilový průmysl vůbec. Google Car je totiž ztělesněním mobilní lokační analýzy a převedením veškerých dostupných geoinformačních technologií do života nás všech.

Google vzal technologii pro mobilní mapování a laserové scanování a spojil ji se systémem řízení auta. Tyto technologie se tak staly náhražkou očí a smyslů řidiče a auto dokáže v reálném čase samo jezdit a bezpečně převážet cestující po silnici. 

Jsou to ale i další technologie, které budou zajímat širší publikum. V zásadě jde o vstup aplikací do automobilu a zároveň o propojení s telefony a osobními účty řidiče nebo cestujících. Auta si tak mohou načíst řidičův smartphone a firma už testuje široké využití technologie rozpoznání hlasu a virtuální komunikace, jak ji dnes známe např. v podobě Siri u Apple. Takže už nejde jen o “connected car”,  ale i “automated car” koncept. 

V roce 1958 prezentovalo studio Disney krásný vizionářský koncept “Magic Highway” s auty jedoucími nebo i vznášejícími se nad vozovkou a s kontinuální synchronizací s mapou. Google Car v kombinaci s interními aplikacemi pro uživatele tento koncept až strašidelně naplňuje…

Beacons, beacons, beacons

Dalším fenoménem, který se letos chystá vrhnout naplno do byznysu, jsou takzvané “microlocations”. Tedy nejen adresní místo na mapě, ale mikrolokace například ve smyslu úplně konkrétního umístění zboží v regálu. Na základě testování se předpokládá rozmach technologie iBeacons a MicroBeacons – malých vysílačů, které informují o přesné lokaci. Vzhledem k tomu, že od iOS 7 může každý iPhone fungovat jako iBeacon, dostává celá hra ještě zajímavější rozměr. 

Lokace a lokační data byla představena jako nový druh “cookie”. To, co před pár lety změnilo internet a internetovou analytiku (viz Google Analytics), teď přechází i do reálného světa. Už nějakou dobu se také aktivně hovoří o internetu věcí – Internet of Things. Přesně v tomto prostředí je sada lokačních dat takovým novodobým “cookie”.

Dalším podstatným tématem byla bezpečnost. Společnost ZONESecurity prezentovala celou řadu příkladů a problémů, se kterými se snaží vypořádat a prodávat je jako službu na trhu. Je jisté, že s nastupující větší propojeností všech našich zařízení, která zaznamenávají polohu, se dostáváme do situace, kdy je skutečně každý náš krok, každý pohyb, každé sáhnutí do regálu v obchodě, sledováno. Tato data tak mají velký obchodní potenciál i potenciál užitečného využití, ale také velký potenciál zneužití. Dá se předpokládat vznik nového typu zločinnosti zaměřeného na naše sledování pomocí těchto zařízení.

Foursquare vede scénu s ohromným potenciálem

Location Based Services (LBS) byly dalším silným tématem konference. Tyto služby jsou samozřejmě spojeny zejména s využíváním smartphonů, ale silný význam mají i při standardním používání internetu na běžném počítači.

Trh s LBS se má v příštích 3 – 5 letech ztrojnásobit. Analytici odhadují nárůst na 700 miliard dolarů během jedné dekády. Z prezentace AT&T vyplynulo, že zejména telekomunikační operátoři si zde brousí zuby na nové příjmy, které teď po zlevnění standardních tarifů potřebují jako sůl.

Velkou pozornost věnovali pořadatelé i interiérové lokalizaci. Je jisté, že zmapování vnitřních prostor veřejných a poloveřejných míst bude probíhat podstatně rychlejším tempem, než probíhalo zmapování zemského povrchu. Je to také dáno vznikem nových technologií pro automatické mapování prostoru s použitím všech možných lokačních signálů se zahrnutím WiFi, bluetooth a samotných smartphonů uživatelů.

Po těchto oblastech dostala prostor data, velká data a lokační data. Jak je všeobecně známo, geoinformatika se již roky potýká s problémem generování obrovského objemu dat. Letecké a satelitní snímky ve vysokém rozlišení generují terabyty a terabyty dat a velikost stále narůstá. Stejně tak data, z laserových scannerů nebo nejrůznějších lokačních senzorů proudí obrovská množství údajů, se kterými si doposud nikdo nedokázal příliš poradit. 

MM 25 baliček

V tomto ohledu jsou zajímavé dva koncepty a to společnosti Spacecurve, která přichází s první distribuovanou geoinformační databází na světě, a pak společnost MapLarge, která se snaží koncept velkých lokačních dat dotáhnout až k vizualizacím pro zákazníka.

Na scénu se dostaly i startupy. Za českou scénu jsme s Clever°Maps představili svou analytickou aplikaci, která propojuje nestrukturovaná obchodní data s geografickými daty. Tradiční BI tak dostává nový rozměr a umožňuje nový typ podpory rozhodování zejména v oblasti obchodu, distribuce, marketingu a řízení rizik.

Autor článku

Spoluzakladatel startupu CleverMaps. S geografickými a marketingovými daty ale sbíral zkušenosti už v minulosti během vedení společnosti Geodis nebo GfK.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).