Telefónica hlásí za první pololetí propad čistého zisku o více než čtvrtinu [AKTUALIZOVÁNO]

24. 7. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Isifa
Firmě meziročně poklesly také výnosy, a to jak z pevných linek, tak z mobilního segmentu. Snížil se počet aktivních pevných linek, ale naopak vzrostl počet zákazníků xDSL služeb.

Telefónica zveřejnila finanční a provozní výsledky za první pololetí letošního roku. Celkové výnosy v tomto období dosáhly 23,9 miliardy Kč, což je meziročně o 5 % méně. Za druhé čtvrtletí roku hlásí firma výnosy ve výši 12,03 miliardy korun, což představuje meziroční pokles o 5,6 %.

Firmě v prvním pololetí poklesly v Česku výnosy jak z pevných linek, a to meziročně o 4,2 % na 10,144 miliardy Kč, tak i v mobilním segmentu, o 8,7 % na 11,269 miliardy Kč. Naopak vzrostly výnosy z mobilních dat (bez SMS) meziročně o 21,4 % na 1,482 miliardy Kč.

Je to logický důsledek nárůstu počtu chytrých mobilních telefonů v síti. Ve čtvrtém čtvrtletí 2012 činil podíl chytrých telefonů v síti O2 27 %. Koncem června už se podíl chytrých telefonů v síti přehoupl přes třicetiprocentní hranici na 30,4 %.

Počet zákazníků xDSL Internetu rostl navzdory poklesu aktivních linek

V prvním pololetí vzrostl počet zákazníků internetového připojení na bázi xDSL o 3,1 % na 921 tisíc. Koncem loňského roku přitom firma evidovala 912 tisíc zákazníků služeb na bázi xDSL. Počet zákazníků, kteří využívají  vzrostl v daném období o 50 tisíc. Aktivně tedy služby na bázi VDSL koncem června využívalo zhruba 354 tisíc zákazníků.

Počet uživatelů televize O2 TV stoupl v prvním pololetí jen nepatrně na 142 tisíc. Koncem loňského roku tuto službu využívalo 141 400 zákazníků. Celkový počet aktivní pevných linek meziročně poklesl o 7 % na 1,44 milionu. Za první pololetí ubylo firmě 60 tisíc aktivních pevných linek.

Pokles zákazníků mobilních služeb?

Telefónica v tiskové zprávě píše, že díky extrémně vysokému zájmu o tarify FREE došlo ve druhém čtvrtletí roku k výraznému nárůstu počtu zákazníků smluvních mobilních služeb a to o 52 tisíc. Celkem za první pololetí firma získala 95 tisíc nových zákazníků smluvních mobilních služeb, tedy těch tarifních.

Na konci prvního pololetí evidovala Telefónica 5,082 milionů zákazníků mobilních služeb, což představuje meziroční nárůst o 2,3 %. V číslech jsou zahrnuti zákazníci virtuálního operátora BLESKmobil. Naopak do statistik se nezapočítávají zákazníci Do statistik se započítávají i předplacenkáři virtuála Tesco Mobile.

Z toho počet tarifních zákazníků meziročně stoupl o 1,9 % na 3,173 milionů a počet zákazníků s předplacenou kartou o 3 % na 1,909 milionu.

Pokud tato čísla porovnáme s údaji z konce loňského roku, zjistíme, že zákazníků mobilních služeb Telefónice ve skutečnosti nepatrně ubylo. Na konci loňského roku měla firma 5,083 milionů zákazníků mobilních služeb. Z toho 3,192 milionů představovali tarifní zákazníci. 

Telefónice se tedy sice podařilo získat v prvním pololetí 95 tisíc nových tarifních zákazníků mobilních služeb, ale zároveň nějaké i ztratila. A počet těch, kteří od Telefóniky odešli, byl o 19 tisíc vyšší než těch, které se firmě v prvním pololetí roku podařilo získat. Podle všeho může jít o zákazníky, kteří přešli k některému z nových virtuálních operátorů. 

Na první pohled to může vypadat, že Telefónice od konce loňského roku zákazníci mobilních služeb ubyli. Firma ale tvrdí, že je to důsledek uplatnění konzervativnějších kritérií při vykazování počtu mobilních zákazníků.

Od začátku roku 2013 společnost uplatnila konzervativnější kritérium aktivity při vykazování svých mobilních zákazníků. To vedlo k jednorázovému snížení počtu reportovaných mobilních zákazníků smluvních služeb o 114 tisíc s účinností od 1. ledna 2013. Tento krok nemá žádný vliv na výnosy, uvedl tiskový mluvčí společnosti Ctibor Jappel.

Na konci loňského roku měla firma 5,083 milionů zákazníků mobilních služeb. Pokud odečteme zmiňovaných 114 tisíc kvůli změně metodiky, dostaneme se na 4,97 milionů zákazníků. Podle nové metodiky evidovala Telefónica 5,048 milionů zákazníků mobilních služeb, na konci června to pak bylo 5,082 milionů zákazníků. Ve skutečnosti tak firmě za první pololetí vzrostl počet zákazníků mobilních služeb o 113 tisíc.

Zisk meziročně opět poklesl

Provozní zisk před zahrnutím finančních nákladů, daní, odpisů a amortizace (OIBDA) a bez mimořádných položek poklesl v prvním pololetí meziročně o 6,9 %. Celková výsledná OIBDA po započtení mimořádných položek činila 9,141 miliardy Kč, meziročně o 10,3 % méně. Podle představitelů firmy byl pokles ovlivněn mimořádnými účetními položkami (vyšší náklady na restrukturalizaci zaúčtovanými v prvním pololetí roku 2013 ve srovnání s rokem 2012 a pozitivním vlivem z prodeje 80 % podílu v dceřiné společnosti Informační linky v prvním čtvrtletí roku 2012).


Autor: Telefónica

Čistý zisk za druhé čtvrtletí poklesl meziročně o 17,5 % na 1,35 miliardy Kč. Za celé pololetí dosáhla Telefónica čistého zisku 2,39 miliardy Kč, což představuje meziroční pokles o 26,5 %.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Telefónica v dubnu oznámila, že bude pokračovat v rozšiřování pokrytí sítě 4. generace LTE, a to bez ohledu na průběh připravované aukce frekvencí. Od 15. května se pokrytí LTE sítě Telefóniky rozšířilo některé oblasti Prazy. Pokrývání Brna začne v říjnu 2013. Společnost plánuje v roce 2013 investovat až do výše 6 miliard Kč, a to zejména do rozvoje nových technologií a sítí 4. generace LTE.

Zdroj: tisková zpráva a Patria.cz

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).