Hlavní navigace

Také věříte reklamě na iDnes?

15. 9. 2005
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Portál iDnes vydal tiskovou zprávu, nad jejímž obsahem se každému reklamnímu agentovi musí tajit dech. Více než polovina čtenářů iDnes totiž po zhlédnutí reklamního banneru navštíví internetové stránky inzerenta, celých 80 procent čtenářů pak považuje inzerované společnosti za důvěryhodné. O události skomírajícího internetového léta je tak rázem rozhodnuto. Reklama na webu už nikdy nebude to, co dřív!
Aleš Miklík - nová karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Portál iDnes vydal tiskovou zprávu, nad jejímž obsahem se každému reklamnímu agentovi musí tajit dech. Více než polovina čtenářů iDnes totiž po zhlédnutí reklamního banneru navštíví internetové stránky inzerenta, celých 80 procent čtenářů pak považuje inzerované společnosti za důvěryhodné. O události skomírajícího internetového léta je tak rázem rozhodnuto. Reklama na webu už nikdy nebude to, co dřív!

Zapomenuty rychle zůstávají kauzy Mobilmanie či neohrožené Internetové Asociace. Ostatně, pročtete-li si tiskovou zprávu iDnes důkladně, není tak těžké dojít k podezření, že tisková zpráva je ve skutečnosti promyšlenou reakcí mediální skupiny Mafra na nedávné šokující odhalení Asociace o tom, že uživatelů českého Internetu je ve skutečnosti desetkrát méně. První indicií je především nápadná shoda řeči čísel: podle iDnes je 80 procent jejich čtenářů přesvědčeno, že na tomto zpravodajském portálu inzerují své produkty pouze seriózní a důvěryhodné společnosti. 80 procent je klíčové číslo i v základním učení Internetové Asociace: 80 procent čtenářů článků o Asociaci mělo navštívit její stránky. Může se snad jednat pouze o náhodu? Člověk by musel být fiktivním předsedou Asociace Důvěřivých, aby něčemu takovému uvěřil.

Jak však vysvětlit uváděnou úspěšnost bannerů na stránkách iDnes? Click-rate 51 procent je sen, který zadavatelé internetové reklamy neměli snad ani v dobách největšího nafukování internetové bubliny. Při použití kapesního PR slovníčku je naštěstí vše rychle jasné. Nejedná se o click-rate, ale o podíl těch, kdo stránky navštíví poté, co kdykoliv předtím viděli reklamní banner příslušné společnosti na iDnes. Je jasné, že v metodách prodejců reklamního prostoru jde o naprosto zásadní inovaci a očekávám brzkou reakci řady jiných společností, jako třeba výrobců počítačů, kteří jistě k inzerentům přispěchají s tím, že z návštěvníků inzerentových stránek celých 100 procent vlastní osobní počítač.

WT100

„80 procent čtenářů iDnes ví, že firmy, které propagují své produkty na www.idnes.cz, jsou seriózní, a že reklamě na iDnes mohou věřit,“ říká také tisková zpráva. O tomto údaji pro změnu nemůže být pochyb. Zvláště o současné kontextové reklamě (nejen) na tomto serveru je obecně známo, že opravdu velmi dobře zapadá do článkového textu. Vždyť posuďte sami: u článku o uprchlém Radovanu Krejčířovi, který si na Seychelských ostrovech založil firmu a bydlí v luxusním hotelu, mi eTarget na iDnes nabídl odkazy na „Spolecnosti.com – rychlé zakládání a prodej firem“, nabídku prostředků sebeobrany a osobní ochrany a na prodejnu stříbrných a zlatých mincí v luxusním balení. Tomu říkám cílení! Být Radovanem Krejčířem, používám iDnes rovnou jako cestovní příručku.

Pokud tedy zrovna této nové reklamě na iDnes (protože uvedená tisková zpráva ničím jiným není) máte potíže uvěřit, nepropadejte panice. Vše je v pořádku a i tuto reklamu si můžete zařadit mezi důvěryhodnou většinu na tomto serveru. Téměř vše, co říká, je totiž dávno známé a jediný překvapivý údaj o účinnosti bannerové reklamy je nejspíš promyšlenou reakcí na nedávnou zprávu Internetové Asociace. Po jejím odhalení o počtu uživatelů českého Internetu bude totiž nutné vrátit ohroženou cenu reklamy na původní úroveň. Mafra pro tento cíl učinila první krok, když zvedla hodnotu každého čtenáře na novou důstojnou úroveň. Co přijde dál? Těžko říct. Možná oznámení, že více než polovina čtenářů si po shlédnutí banneru inzerenta pořídí některý z jeho výrobků či alespoň samolepku s jeho logem…

Autor článku

Autor je ředitelem médií vydavatelství Internet Info. V letech 2005 – 2008 působil jako šéfredaktor serveru Lupa.cz. Vystudoval Fakultu informatiky MU a Fakultu sociálních věd UK. Online komunikaci se věnuje i na svém blogu www.alesmiklik.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).