Tak určitou "základní fyzikální zkušenost a představivost" Vám dají i Angry Birds či Crayon Physics... A vlastně se hrami dá předat docela dost základů lecčeho, třeba takové budovatelské strategie jsou zlatý důl, princip omezených zdrojů a nutnosti prioritizace, výrobní řetězce, logistika, synergické efekty, plánování v čase... Kam se na to hrabou kostky.
Ovšem pokud jde o tu motoriku, tak množina možných pohybů je u tabletu skutečně výrazně nižší než u libovolné neelektronické hračky.
s tvrzenim:
"...je potřeba, aby rodiče dětem věnovali pozornost. A nepoužívali televizi, počítač či tablet jako vhodný nástroj k „odložení“ potomka...."
naprosto souhlasim - jen me prekvapuje od cloveka, ktery se sveho casu na svem blogu strasne rozciloval, kdyz barandov presunul svuj vymyvaci blok plny reklam zvany animacek na pozdejsi dobu...
...a jiste jen shodou okolnosti kratce na to zmizela moznost pridavat komentare ctenaru pod tamnejsimi clanky...
"Opět zmíněna konkrétní značka." - V anglosaském světě se slovo tablet pro popis placky s dotykovým displejem skoro nepoužívá. Všechno je iPad. Používám tu v USA tablet s Windows 8.1 a stejně tomu všichni říkají iPad.
Jinak co se problému v článku týče, zaprvé kvalitativní výzkum bez použití vědecké metody není potřeba brát jako tragédii, zadruhé jde samozřejmě o zodpovědnost rodičů, zatřetí stále platí (a vždycky bude), že všeho moc škodí.
Pracujeme na integraci tabletu a stavebnic uz pres rok, ale jde to velice pomalu: http://www.stavenijeumeni.cz/
"Tak určitou "základní fyzikální zkušenost a představivost" Vám dají i Angry Birds či Crayon Physics..."
Právě, představa (určitá úroveň znalosti) není to samé co dovednost - schopnost tyto znalosti aktivně využít v reálném světě.
Právě reálný svět vám umožňuje volnou hrou tyto zkušenosti přetvářet v dovednosti, krásné na to je, že určitá základní znalost může vycházet i ze světa her a elektroniky obecně (třeba digitalizovaných hraček).
Je to krásně vidět v mé starší glose:
Je to jen technologická xenofobie. Jistě se najdou tací, kterým tyto technologie ovlivní život negativně. Těch druhých bude ovšem drtivá většina. Je to jako s alkoholem. Někdo se stane závislý díky jednomu pivu denně, ale drtivá většina lidí s tím problém nemá. S nožem si můžete ukrojit chleba nebo někoho zavraždit. Bijme na poplach a omezme prodej nožů.
Ale kdepak. Ony kostky se budou vždy chovat stejně, tj. neutrálně, prostě vám nedovolí porušit fyzikální zákony. U hry můžete naprogramovat úplně všechno a je dost obtížné vysvětlovat dítěti, že něco nejde, například že voda nemůže téci do kopce nebo že člověk nemá více životů.
Doporučuji:
Z jakého přesně důvodu požadujete v daném kontextu od her fyziku beze zbytku odpovídající realitě? Stavění z kostek sice odpovídá beze zbytku realitě, ale pouze realitě stavění z kostek, tedy o fyziku nepřenositelnou beze zbytku na cokoliv jiného, pokud z kostek postavíte dům, neznamená to, že se můžete jít živit jako architekt.
Podstatou hry v nejširším smyslu je podobnost místo totožnosti, pro budoucího architekta může být tak stavba z kostek a stavba v počítačové hře stejně přínosná, obojí ho naučí určitým základním principům (gravitace, těžiště, pevnost materiálu, pevnost spojů) ve smyslu uvědomění si jejich existence. Obojí však neodpovídá bez zbytku realitě architektury, ale jen realitě té které hry, ať už jde o realitu stavby z kostek či realitu počítačové hry (tedy jejímu fyzikálnímu modelu).