Oni učitelé jsou různé
, ale obvyklé je, že když, tak blbne celá škola
- tohle mívá začátek u ředitele či zřizovatele. (Ostatně: případ s puberťákovou snahou dostat se do dívčích šaten to ilustruje celkem dobře.)
A taky jsem netvrdil, že to jde odněkud z odboru školství, centrálně. Tohle bývá (zatím) spíše lokální záležitost.
RRŠ: to, ze jsou ucitele blbci nezavdava pojmu "náhradou přírodních věd progresivistickou ideologií, "
Za meho mladi jsem taky potkal blbou fyzikarku, a z jejich vyplodu bych si mel myslet ze pristani americanu na mesici byl podvod. Ale nevyvodil jsem z toho ze skolstvi provadi rizenou nahradu prirodnich ved progresivistickou ideologii.
Nepotřebuji - nemá to cenu a jen si okopu špičky.
Ale když slyším, jak ve škole v biologii (přírodovědě) neprobírají pohlavní ústrojí člověka
s klasickým obrázkem chlapeček/holčička
a místo toho děti obdrží přednášku o sexualitě, sexuální identitě a orientaci
- a pak ředitel vážně a zodpovědně řeší (!) stížnost puberťáka, že se na tělocvik chce převlékat v dívčí šatně, protože se identifikuje jako lesbická dívka
, nevěřícně zakroutím hlavou.
Stejně tak, když (v jiné škole!) dětem tvrdí, že ukládání sluneční energie do baterií je výhodnější, než její výroba v jaderné elektrárně, protože při tom nevzniká CO2, ani odpadní teplo
. (Na téže škole tvrdili, že tisk/ražba peněz a jejich oběh má větší uhlíkovou stopu, než elektronické transakce, včetně kryptoměnových.)
A do třetice: domácí úkol ve stylu: napište esej, jak vaše domácnost využívá energie z obnovitelných zdrojů a proč je preferuje
.
Štěstí, že naše základka tak daleko zatím nedošla - byť kdo ví, protože od září tam končí ředitel.
28. 8. 2024, 18:27 editováno autorem komentáře
Myslím, že v tomhle tak úplně pravdu nemáte - mnoho škol upravilo své učební plány, takže od biflování a memorování přešli k poněkud alternativnějším formám výuky. (Pravda, občas to zavání spíše náhradou přírodních věd progresivistickou ideologií, ale to je jiný problém.)
Jiné školy setrvávají na starých metodách a frontální výuce... Paradoxně právě ty nejsou dost pružné na to, aby zavedly přijímačkový/maturitní testový dril.
Akorat to se bavime o koncepcni reforme celeho systemu skolstvi. Popisujete dusledky systemu, nikoliv jeho priciny. A ten system se v jadru moc nezmenil. Na biflovani encyklopedickych znalosti skolstvi stoji desitky let. A jestli to biflovani je ovlivnovano centralne urcenymi parametry a nebo si ty parametry urci kazdej rida po svym je uz jen implementacni detail.
Vsak co se uci v te cestine? Cpete si do hlavy katalog literarni tvorby, abyste u zaverecne zkousky k vylosovane otazce odvypravel, co kdo napsal... co se na tom zmenilo? Dohromady nic.
Především tu souvislost, že ředitelé si nemohou příliš vyskakovat.
Kapacity středních, základních i mateřských škol jsou hrubě pod potřebou. Ale místo toho, aby se dal prostor k jejich individuálnímu řešení, svážeme to vnějšími pravidly a začneme bazírovat na jejich tvrdém dodržování.
A ještě to vznešeně prohlásíme za spravedlnost a boj proti korupci. Fuj!
Některé (!) střední školy se místo vzdělávání žáků v posledním ročníku věnují především drilování na jednotnou maturitní zkouškou. A obávám se (nikoliv bez důvodu), že nejedna základní škola půjde obdobnou cestou: tupým cvičením přijímacích testů, protože pokud bude větší procento žáků úspěšných v testech, bude škola považována za kvalitní. (Což je ovšem k ničemu, pokud musí brát v podstatě pouze spádové žáky.)
Ještě k tomu drilu: vím o stření škole, kde nejen, že v podstatě resignovali na matematiku či češtinu, ale při hodinách nacvičují maturitní testy, včetně taktiky a strategie pro jejich úspěšné složení. Neoficiální názor zněl v podstatě takto: K úspěšnému zvládnutí maturity jsou taktické postupy a tupý dril důležitější, než přemýšlení a učivo posledního ročníku - přemýšlení stojí čas a obětovat pár bodů ve prospěch úspěšného zodpovězení ostatních otázek se vyplatí
.
A teď jsme tohle přinesli na základky!
Reálně: zdejší MŠ i ZŠ mají kapacitu pod populaci
. Na základce jsou vděční za každé dítko s odkladem, protože půl tříd zaplnily děti s loňským odkladem a pokud by přijali všechny, které se dostaví k zápisu, překročí kapacitu o polovinu. Takže reálná šance uchytit se mimospádově
je nulová. I kdyby to prošlo u ředitele
, sestřelí to úředníci: Vy máte naplněnost tříd na stodesíti procentech a chcete vzít dítě, které není spádové?
Ten koncept je a byl vždycky správný. Protože, až nad tím co máte naučené v hlavě pak můžete skutečně přemýšlet. A o to právě jde,
Když nemáte v hlavě nic, nemůžete o něčem seriózně přemýšlet, leda opakovat hesla, co slyšíte od různých ideologů.
Dovedl bych si sice představit výuku ve stylu "nemusíš se to šprtat z učebnice", ale tady máš projekt, tak si pro něj dohledej všechny potřebné znalosti kde chceš a ten projekt ve škole prakticky předveď, ale musel by to být nějaký skutečně praktický projekt s nějakou ukázkou, protože všechny referáty a prezošky už zabila AI.
A taky by to muselo být ve všech předmětech, protože nic neotráví víc, než experimentovat a vedle toho se ještě šprtat.
Takze proti cemu vlastne protestujes? Skola si muze nadefinovat podminky prijimacek. Ale ty reagujes ze "nikdo nezaručí, že uchazeče, kteří je získali, nepředskočí ti, které přijmout nechcete." - takze bud si skola spatne stanovila podminky, nebo chces aby skola prijimala spatne uchazece, anebo podporujes korupci.
...a že uchazeč musí z češtiny i matiky uspět alespoň na minimum (cca 25 % bodů).
Ale problém je v tom, že ty body musíte mít v systému už předem, a že nikdo nezaručí, že uchazeče, kteří je získali, nepředskočí ti, které přijmout nechcete. Mimo umělecké školy nemáte možnost si předvybrat, tak, aby se ucházeli jen ti, kdo prošli talentovkami
nebo pohovorem.
Profesor Xavier by musel přijmout do školy pro X-many i obyčejné děti, místo mutantů, pokud by měly ve společném testu o 2/3 lepší skóre. ;o)
Že si nemůže nadefinovat kritéria chceme 25 žáků se zájmem o chemii, 25 se zájmem o biologii, 25 se zájmem o cizí jazyk
a pak je profilovat: dostanou 75 kusů
podle výsledků z matiky a češtiny, případně s dodatečnými body, ale nelze to omezit na počty.
Mohou dělat omezené pohovory, ale ve výsledku, pokud třeba vytipují talenty na chemii, nikdo jim nezaručí, že ti se tam dostanou, protože je převálcují ti, kdo budou mít lepší češtinu.
22. 8. 2024, 15:17 editováno autorem komentáře
Jenže taky nemůže gympl nabízet specialisované třídy s rozšířenou výukou matematiky/chemie/biologie/jazyků a přijímat děti s konkrétním zájmem ve stanoveném počtu, protože prostě dostane nějaké studenty, bez ohledu, jak se chtějí profilovat. Sice to lze pak nějak roztřídit, ale to už je pozdě - nenaplánujete to, nevíte, jaké potřebujete učitele...
Ona by ta spravedlnost
neměla znamenat bez možnosti výběru
.
I o tom, zda lumpa zavřou nebo pustí na podmínku, rozhoduje soud, nikoliv automat: za krádež je automaticky šest až osmnáct měsíců, délku a místo výkonu trestu stanovíme podle obsazenosti věznic bodovým systémem
.