Především tu souvislost, že ředitelé si nemohou příliš vyskakovat.
Kapacity středních, základních i mateřských škol jsou hrubě pod potřebou. Ale místo toho, aby se dal prostor k jejich individuálnímu řešení, svážeme to vnějšími pravidly a začneme bazírovat na jejich tvrdém dodržování.
A ještě to vznešeně prohlásíme za spravedlnost a boj proti korupci. Fuj!
Některé (!) střední školy se místo vzdělávání žáků v posledním ročníku věnují především drilování na jednotnou maturitní zkouškou. A obávám se (nikoliv bez důvodu), že nejedna základní škola půjde obdobnou cestou: tupým cvičením přijímacích testů, protože pokud bude větší procento žáků úspěšných v testech, bude škola považována za kvalitní. (Což je ovšem k ničemu, pokud musí brát v podstatě pouze spádové žáky.)
Ještě k tomu drilu: vím o stření škole, kde nejen, že v podstatě resignovali na matematiku či češtinu, ale při hodinách nacvičují maturitní testy, včetně taktiky a strategie pro jejich úspěšné složení. Neoficiální názor zněl v podstatě takto: K úspěšnému zvládnutí maturity jsou taktické postupy a tupý dril důležitější, než přemýšlení a učivo posledního ročníku - přemýšlení stojí čas a obětovat pár bodů ve prospěch úspěšného zodpovězení ostatních otázek se vyplatí
.
A teď jsme tohle přinesli na základky!