Přechod na novou doménu není nikdy zrovna jednoduchá věc. Nemohu při této příležitosti zapomenout na zánik Československa, který s sebou přinesl také zrušení federální domény .cs a následný přechod na nové národní domény. Šlo o první zrušenou top-level doménu v historii a celá akce proběhla hladce jen díky tomu, že v tehdejší době pod doménou .cs existovalo zhruba 100× méně domén než dnes a šlo navíc převážně o akademické instituce, kde se o provoz sítí starali poměrně profesionální lidé. Máme tedy vlastně štěstí, že k rozpadu Československa došlo ještě včas.
Případ Českého Telecomu je ve srovnání s tím v podstatě banální problém. V současné době jsou v provozu obě domény, tedy ct.cz
i původní spt.cz
, a z hlediska zasílání pošty jsou v podstatě rovnocenné. Tento přechodný stav by však zřejmě neměl trvat navěky a Telecom plánuje svojí původní doménu zrušit.
Většina lidí již dokázala ve svých adresářích zaznamenat změnu domény, takže by jim zrušení staré domény nemělo činit potíže. Jiná je však situace u všelijakých elektronických konferencí, kam se lidé z této domény zapsali a doposud jim z nich chodí pošta. Pokud se sami nepřehlásí, konference samozřejmě nemůže poznat, že k nějaké změně došlo.
Tento problém zřejmě v Telecomu vyřešili určitou formou monitoringu příchozí pošty na adresy se starou doménou a analýzou, zda jde o elektronickou konferenci. Vzhledem k tomu, že na Lupě provozujeme konferenci o poskytovatelích připojení, kde je jeden z účastníků zapsán právě se svou starou adresou, dostal jsem minulý týden coby správce konference následující mail (v ceske a anglicke variante):
Vazeny spravce mailing listu,
na zacatku letosniho roku doslo k prejmenovani SPT Telecom a.s. na CESKY TELECOM a.s. Tato zmena byla provazena prevodem elektronicke posty z domeny spt.cz na ct.cz. Pri logovani posty dosle na adresy v domene spt.cz jsme zjistili, ze z adresy owner-isp@lupa.cz chodi na adresy
xxx.xxxxxx@spt.cz e-mail z Vaseho mailing listu. Radi bychom Vas pozadali o pomoc s globalni vymenou domeny @spt.cz na domenu @ct.cz nebo o odkaz na doporuceni, jak provest odhlaseni nasich uzivatelu. Dekujeme za pochopeni a velmi privitame Vasi spolupraci.
CESKY TELECOM, a.s.
Přiznám se, že teprve po přečtení toho dopisu jsem se zamyslel nad tím, kolik problémů může zdánlivě banální přechod na novou doménu přinést a jaké jsou cesty k jejich řešení. Monitorování příchozí pošty (samozřejmě nikoliv obsahu) a následný zdvořilý mailing odesílatelům je myslím docela dobrá možnost.