Stav českého internetu: růst internetové populace zpomaluje

16. 9. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: SPIR
SPIR má poprvé od srpna data podle nové metodiky, která lépe měří PC a mobily. Jinak tak nějak klasika, až na Evropskou unii a loterijní zákon.

Co je nového v NetMonitoru a Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR)? Připomeňme změnu z letošního června, která znamená novější a aktuálnější výsledky. Novinkou je přechod od cookies k Browser ID (BID), který umožňuje lepší multiplatformní měření (počítače vs. mobily vs. tablety). 

Druhou novinku je zrychlení výpočtu RU o deset dní, nově jsou kompletní výsledky tedy každého desátého, v OLA najdete RU hned druhý den po měřeném dni.

Právě srpnová čísla jsou výše popsanými změnami ovlivněna. Srpen představuje 6,57 milionu RU (velikost internetové populace), což znamená tradiční letní pokles (leden byl rekordní s 7,1 milionu). A jak upozornil na TK Gemius, je pravděpodobné, že se blížíme k saturovanému stavu.

Co se sociodemografie týče, jediná zásadní změna je, že se kategorie 55+ stále více přibližujíce reálné populaci – což je dáno jak tím, že do ní postupně přechází lidé mladší 55 let z předchozích let, ale také přeci jenom tím, že více starších lidí má/získává přístup k internetu.


Autor: SPIR

Kdo vede v mobilech a tabletech

Stále platí, že největší je Seznam – 5,43 milionu RU z ČR na PC (5,9M RU včetně zahraničí), zhruba 2 miliony uživatelů z mobilních telefonů a necelého tři čtvrtě milionu z tabletů. Nezměnily se ani skoro 3 miliardy zhlédnutých stránek na Seznam.cz (z PC) a zhruba půl miliardy z mobilů.

Jedničkou v návštěvnosti z mobilu je také Seznam.cz (1,987 milionu RU), následuje iDnes.cz, Novinky.cz, Prima.cz, iPrima.cz, Super.cz, Nova.cz, Blesk.cz, Heureka.cz, Sport.cz a Extra.cz. 

Co se tabletů týče, jsou shodná první tři místa (825 milionů má Seznam.cz) a pak následuje Super.cz, Heureka.cz, Stream.cz, Mapy.cz, Sport.cz, Blesk.cz a iPrima.cz. Je dobré znovu připomenout, že jde o čísla už podle nové metodiky a nejde tedy o oddělená měření.


Autor: SPIR

Nejnavštěvovanějším videoserverem jsou Novinky.cz (zhruba dva miliony RU). Následuje Stream.cz, Super.cz, iDnes.cz, CeskaTelevize.cz, Nova.cz, Sport.cz, Aktuálně.cz, Blesk.cz a Prima.cz. Co se počtu mobilních uživatelů týče, tak prozatím chybí videa přehrávaná v aplikacích a nedošlo k úplnému přeskriptování přehrávačů na nové měřící kódy. Nejvíce videí si lidé mobilně přehráli na Prima.cz (28,8 milionu přehrávání), následuje Stream.cz (25,2 milionu).

Nejsilnějším provozovatelem je nadále Seznam.cz, následuje Mafra, AdActive (tady připomeňme, že jde o inzertní síť, mediazastupitelství), Economia, Impression Media, Allegro adMarket, Tiscali Media, Czech News Center, Hypermedia a CET 21.

Na 68 % z 4332 milionů zhlédnutých stránek na Seznam.cz generuje hlavní stránka – takže to vypadá, že prokletí jménem „Co BFU, to homepage na Seznam.cz“ stále platí. Vysvětlení pro to moc žádné není.

Pokud vás zajímá, jak to vypadá s rekrutací mobilního panelu, tak probíhá a podle realizátora je na dobré cestě. Panel je ve SPIRu potřeba jak pro sociodemografii, tak pro jednu z nejvíce podstatných věcí – zjištění překryvů.

Jak je na tom AdMonitoring a inzerce

Rok 2015 zatím kopíruje rok 2014, ale obecně se nachází mezi rokem 2012 a právě rokem 2014 (a rok 2012 byl podle všeho jeden z těch slabších) – nutno dodat, že tady je řeč o displejové reklamě.


Autor: SPIR

Nejvíce peněz se v srpnu protočilo na Seznamu (155,3 milionu korun), druhá MAFRA se 44,1 milionu je stále ve velkém odstupu, se 44 miliony ji ohrožuje Economia. Následují FTV Prima, Mladá Fronta, Allegro Admarket, Czech New Center a CET 21. V nezapojených médiích jde o 15 milionů korun.

Největším srpnovým zadavatelem (v gross cenách a přepočtech, tedy ne reálně) byl Internet Mall (21,07 milionu Kč). Následuje LMC (16,25 milionu Kč), Procter and Gamble (13,66 milionu Kč), Zoot (10,42 milionu Kč) a BezvaSport (10,08 milionu Kč). Vy, kdo milujete zeleného mimozemšťana, vězte, že v srpnu proinzeroval 7,90 milionu Kč. Pro zajímavost, videoreklama se v srpnu na displej reklamě podílela v 19,4 % případů (což představuje 82,3 milionu korun).

Co nového ve SPIRu?

SPIR vypsal výběrové řízení na NetMonitor a AdMonitoring, byly zvoleny nové komise (metodologická a KVM), přišli noví lidé (Pavel Kokavec nahradil Pavla Ševeru a Tereza Tůmová je nově na pozici PR manažerky). A 22. září proběhne klubový večer na téma Nativní reklama a „neoznačené PR“, ale v říjnu to bude zajímavější – blokování reklamy.

Ve hře jsou stále právní normy, které by mohly ovlivnit fungování firem na českém internetu – například loterijní zákon (Sněmovna jej řeší od 15. září a plíživě se do něj opět dostává otázka cenzury) či mediální zákony. 

A v EU probíhají veřejné konzultace – audiovize, digital contract (týká se i „přeshraničního“ prodeje na internetu), e-commerce. Hrozí i to, že EU navíc schválí cookie i IP adresu jako osobní údaj. A nezapomeňme na kolektivní správce a vůbec snahu EU sjednotit autorský zákon napříč Evropskou unií.

Pracuje se i na standardech reklamních formátů, připravují se doporučení a kuchařka pro HTML5 reklamu (což se dost hodně týká umírání Flashe). Tohoto tématu se nakonec bude týkat i klubový večer v listopadu.

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).