Hlavní navigace

Stalo se: VoIP, Český Telecom, Microsoft...

7. 11. 2005
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

Službě TelefoNet se daří, a tak přichází s dalšími novinkami. Ani další VoIP operátoři však nespí. Také Český Telecom reaguje na jejich tlak a chystá se rozvíjet klasické telefonování jen za paušál. Microsoft představil svou novou internetovou strategii, a v ČR i lokalizovaná Windows Media Center. K jejich prezentaci si pronajal a vybavil "superbyt".

Minulý týden rozhodně nebyl skoupý na zajímavé události. Přinesl jich celou řadu, ale nejvíce pozornosti na sebe asi strhlo spuštění zcela nového zpravodajského serveru aktuálně.cz (spolu s inovovanými lidovkami.cz). Alespoň zde na Lupě jste si o to mohli přečíst hned dvakrát (zde a zde). Pojďme se proto věnovat také jiným událostem, aby v nynější aktuální eufórii zcela nezapadly.

VoIP

Kolem internetové telefonie se v minulém týdnu sešlo hned několik zajímavostí. Například Czech On Line se pochlubil tím, jak jde jeho služba TelefoNet na odbyt: za tři týdny si ji prý objednalo více než 1000 uživatelů. Naznačuje přitom, že zájem je o obě základní varianty: jak o služby s paušálem (a hovory v ceně tohoto paušálu), tak i o tarify s nulovým paušálem a minutovým hovorným. Zajímavé by bylo znát přesný poměr jak mezi těmito variantami, tak i mezi počty zájemců z řad domácností a z řad firem. To už ale Czech On Line bohužel neuvádí. Místo toho oznamuje alespoň dvě novinky:

  • možnost použití softwarového telefonu (konkrétně X-Lite) se službou TelefoNet,
  • možnost bezplatného otestování.

Spíše mi ale přijde, že jde o vlastnosti, kterými Czech On Line pouze dotahuje to, co služby jeho konkurentů umí již delší dobu. Třeba možnost použití nějakého čistě softwarového telefonu je dnes už zcela běžná. Dokonce se stále více prosazuje i to, aby poskytovatel účinněji pomáhal svým zákazníkům s konfigurací (nastavením) jejich softwarového telefonu – tím, že jim vygeneruje individuální konfigurační soubor (který pak stačí jen stáhnout a nechat nainstalovat). Například služba VOIPEX toto nabízela od svého spuštění. Služba ha-loo společnosti ha-vel s tím přišla před několika dny – ale TelefoNet stále nabízí pouze obrázkový návod na to, jak si má uživatel nastavit svůj X-Lite sám.

Také možnost vyzkoušet si nabízené VoIP služby už není žádnou novinkou. A možnost použití softwarového telefonu je pro ni prakticky nutnou podmínkou (nechce-li operátor zapůjčovat potenciálním zájemcům „fyzické“ IP telefony). Třeba služba ha-loo nabízí testovací účty na hodinu, pro všechny příchozí hovory, a pro takové odchozí hovory, které nemají minutové hovorné (tj. ve vlastní síti či v rámci peeringu, a volání na zelené linky). Provozovatelé služby VOIPEX jsou štědřejší, protože za prémiovou SMS v ceně 50 korun (ze které ale sami získají méně) nabízí kredit v hodnotě 50 korun k provolání během celého měsíce (podrobněji).

A jakou strategii pro zkoušení zdarma zvolil Czech On Line? Nabízí jen odchozí hovory (z jednoho pevně daného čísla), do pevných sítí, a to po dobu 30 sekund (pak se hovor ukončí). Volat přitom můžete vícekrát. Když jsem si vše zkoušel, skutečná délka hovory byla o něco málo kratší – mezi 20 až 25 sekundami. Podrobněji zde.

Když už jsme u novinek v oblasti VoIP, ha-vel se minulý týden pochlubil podporou protokolu IAX u své služby ha-loo. Alespoň testovací provoz IAX má od září i VOIPEX, a podle tohoto zdroje i služba volejlevne.cz. Výhodou protokolu IAX jsou přitom menší nároky na propustnost a kvalitu linky a snazší průchodnost přes firewally (protože používá jen jeden port).

Český Telecom si oblíbí paušál?

Když jsem počátkem října zde na Lupě popisoval službu TelefoNet, tehdy právě představenou, vyjádřil jsem očekávání, že s obdobnou službou (tj. s hovory do pevných sítí jen v ceně paušálu, a to po celý den) přijdou i další operátoři. A že zareaguje také Český Telecom rozšířením svých dosavadních paušálů Volno (platných jen pro dobu mimo špičku).

Dnešní stav je takový, že hovory jen za paušál (do pevných sítí po celý den) nabízí kromě Unientu (služba Viphone Home) a Czech On Line (služba TelefoNet) například také Fayn (tarif NonStop).

A zareagoval už také Český Telecom. Jeho finanční ředitel Juraj Šedivý v rozhovoru pro ČTK z minulého týdne naznačil očekávaný vývoj:

Český Telecom chce v příštím roce začít nabízet po vzoru mateřské Telefóniky neomezené telefonování bez hovorného, jen za měsíční paušální poplatek. ‚Trh k tomu směřuje. Předpokládáme, že paušální poplatky za hovory budou jednou z nosných komponent cenových plánů pro příští rok,‘ uvedl v rozhovoru pro ČTK finanční ředitel Telecomu Juraj Šedivý.

Zajímavá je na uvedeném rozhovoru také explicitní zmínka o vlivu internetové telefonie:

Volání z pevné sítě je podle Juraje Šedivého pod tlakem telefonování přes Internet, ale i preferencí zákazníka, který se nechce ohlížet, jak dlouho telefonuje, a chce mít přehled, kolik zaplatí. ‚Předpokládám, že posun k tomu konceptu bude postupný a že budeme přicházet s novými cenovými balíčky v průběhu příštího roku,‘ uvedl."

Není to přitom první zmínka svého druhu od stejné osoby z vedení Českého Telecomu. Pan Juraj Šedivý dostal obdobně mířenou otázku v jednom online rozhovoru již v únoru letošního roku:

Dobrý den, neuvažujete o tom přestat tarifikovat místní hovory?"

Tehdy na ni ale odpověděl poněkud jinak než dnes:

Trend postupného přechodu trhu od minutové tarifikace k tzv. paušálním poplatkům je zřejmý. Podmínkou jeho dalšího rozšíření je však rozumná regulace zejména v oblasti měsíčních paušálů, tak, aby měl operátor pokryty oprávněné náklady.

Pravdou je, že v mezidobí (konkrétně koncem dubna) regulátor zásadně změnil měsíční paušály, když z nich odstranil hovorový kredit. Podle zjištění Českého statistického úřadu tím došlo k růstu cen telekomunikačních služeb o plných 15 procent (viz např. zde). Že by to už byla ona „rozumná regulace“, po které Český Telecom ještě v únoru volal?

Osobně za významnější impuls ke změně na straně Českého Telecomu považuji nástup konkurence. Tedy služeb jako je TelefoNet, Viphone Home, či Fayn NonStop, s hovory v ceně paušálu po celý den. Na ně musí Český Telecom nějak reagovat, nebo mu odvedou o to větší část klientů, i s odpovídajícími výnosy.

UPC a VoIP?

S problematikou internetové telefonie a služeb na bázi VoIP je spojena i další zajímavá zpráva z nedávných dnů. Přišlo s ní Euro, které tvrdí, že kabelový operátor UPC hodlá ve své síti zavést internetovou telefonii. Chce tak kontrovat tomu, že Český Telecom hodlá v příštím roce nabízet „obrázky“ (televizní vysílání po IP protokolu), čímž začne notně konkurovat právě kabelovým operátorům a jejich dosavadnímu „hlavnímu byznysu“.

Od UPC je to jistě přirozená reakce. Některá média, která uvedenou zprávu Eura převzala, ji interpretovala tak, že UPC začíná o internetové telefonii ve své síti uvažovat až nyní. To ale není pravda. České UPC, stejně jako třeba Karneval, o internetové telefonii mluví již hodně dlouho (odhadem tak dva roky). Takže je spíše s podivem, že stále jen mluví, zatímco skutek se ještě nedostavil. O to více mne zaráží zmínka o tom, že „během několika měsíců padne strategické rozhodnutí“, citovaná ve zprávě Eura. Předpokládal jsem, že strategické rozhodnutí padlo už dávno a že nyní se maximálně odlaďují technické detaily a komerční podoba služby.

Usuzuji tak třeba i z toho, že samo UPC již poměrně dávno naznačilo, že hodlá převzít řešení vyvinuté a používané jeho sesterskými společnostmi (např. v Nizozemí a Rakousku). Nebo že v ČR hodlá zavést hlasové služby tak, že bude „samo sobě operátorem“ – v tom smyslu, že nejen zavede vlastní technologické řešení, ale bude si také samo zajišťovat propojení s dalšími operátory pro zakončování hovorů v jejich sítích. To Karneval naopak signalizoval jinou cestu: na hlasových službách hodlá spolupracovat s některým z alternativních operátorů.

Pokud by nyní české UPC čekalo se strategickým rozhodnutím ještě „několik měsíců“, obávám se, že ztratí ty nejlepší (nejbonitnější) zájemce o hlasové služby ve své síti, neboť ti již dají přednost jiným službám, které nejsou vázány na způsob připojení (třeba výše zmiňovaným službám jako je VOIPEX, ha-loo, Fayn, Viphone atd.). A pak už UPC nepomůže ani to, co již dnes avizuje (ve zprávě Eura):

‚Naší předností je, že nebudeme požadovat žádné paušální platby za zřízení stanice,‘ dodal mluvčí UPC.

Nejspíše jde o paušály za existenci stanice (nikoli za její jednorázové zřízení). Ale to ostatní nabízí již dnes, to by už nebylo žádné zásadní lákadlo. Stejně tak jako eventuální bezplatné zřízení. V současné době mi přijde jako nejpodstatnější faktor rychlost, protože celý trh se právě nyní otevírá a zabydluje – a kdo se chce ještě několik měsíců „strategicky rozhodovat“, už bude mít podstatně těžší situaci.

Zajímavé v této souvislosti je, že UPC koncem minulého týdne rozeslalo pozvánku na (zítřejší) tiskovku ke

startu nové internetové služby UPC, aneb ‚zákazník si může regulovat výši svého účtu za Internet‘.

Podle tohoto tipuji na něco podobného, jako je služba Klik od Českého Telecomu – zákazník bude moci dočasně zrychlit svou přípojku a pak ji zase vrátit na původní rychlost. Možnost dočasného zpomalení (či dokonce jakési „suspendování“, třeba po dobu letních prázdnin) mi přijde jako méně pravděpodobná. Nebo že by to bylo něco úplně jiného, ať již místo či kromě dočasného zrychlení?

Pokud by UPC v úterý konečně oznámilo své VoIP služby, bylo by to načasováno ještě „tak akorát“. Ale pokud to bude trvat ještě několik měsíců, pak se obávám, že už bude pozdě.

Online rozhovor o broadbandu a dotacích

Minulý týden proběhl také jeden zajímavý online rozhovor, a to s předsedou broadbandového fóra (Fóra pro vysokorychlostní přístup k Internetu) Arnoštem Traxlerem. Padla v něm řada otázek, i na činnost broadbandového fóra – ale dovolím si konstatovat, že v odpovědích se neobjevilo nic zásadně nového. Alespoň ne oproti tomu, co zaznělo na nedávném Invexu, kde pan Arnošt Traxler prezentoval první výsledky práce Fóra: pravidla pro udělování dotací, která Fórum navrhlo, a ministerstvo informatiky (MI) ČR následně vyhlásilo jako závazné.

2011

Takže jen pro připomenutí, pokud jste nečetli reportáže z Invexu: pravidla visí na webu MI ČR, a pro podávání žádostí je nejzazší termín 9. prosince 2005.

Nová strategie Microsoftu a superbyt

Na závěr ještě dvě novinky od Microsoftu. Ten minulý týden představil svou novou internetovou strategii. V minulosti tak učinil už několikrát, a vždy to představovalo poměrně významný posun, který následně pocítili i uživatelé jeho produktů. Podstata nynější změny by vydala přinejmenším na samostatný článek, a tak jen opravdu v maximální stručnosti: je to další krok na cestě, na jejímž počátku byly monolitické aplikace provozovány přímo na počítačích PC svých uživatelů.

Později se Microsoft snažil tyto aplikace (stále ještě monolitické, tj. „celé“) provozovat i jako hostované, tj. běžící na aplikačním serveru „někde“ v síti a přístupné přes intranet či veřejný Internet. Nyní pomýšlí i na „malé“ aplikace, resp. „dílčí“ aplikace, či spíše jednotlivé služby, které by byly nabízeny uživatelům online způsobem, po Internetu. A nejspíše budou provázány s tím, co poběží uživateli přímo na jeho počítači – tedy hlavně s operačním systémem (Windows) a s kancelářským balíkem (MS Office). Konkrétní příklady toho, o jaké služby by se mohlo jednat, můžete najít již dnes na beta verzi portálu Windows Live. Jde třeba o RSS čtečku, seznamy odkazů (vlastní bookmarky online), webmail, kalendář, úkolovník, messenger a další.

Můj osobní dojem je takový, že Microsoft tímto reaguje na současnou situaci, kdy takovéto online služby existují v mnoha různých podobách a od mnoha různých poskytovatelů, a on sám na nich má jen relativně malý podíl. A tak se jej snaží zvětšit. Proto bude klíčové, jak konkrétně budou jeho nové produkty s těmito službami provázány, resp. jak moc budou uživatelům vnucovány a zda a jak bude uživatelům nějak bráněno ve využívání obdobných služeb od jiných poskytovatelů.

Druhá novinka od Microsoftu má podobu uvedení české verze Windows XP Media Center Edition 2005. Jde vlastně o rozšířenou verzi operačního systému Windows XP, obohacenou o větší podporu různých multimédií. Předpokládaným nasazením jsou „domácí centra zábavy“ na bázi počítače, nahrazující klasickou spotřební elektroniku (televizi, Hi-Fi věž, DVD přehrávač, videorekordér atd.). Kvůli úzké vazbě na multimediální hardware nejsou nové Windows XP media Center prodávány jako samostatný operační systém, ale pouze spolu s patřičně vybaveným PC (Windows Media Center PC). Takový v ČR zatím vyrábí jen společnost AT Computers pod značkou Comfor. Představě „digitální domácnosti“ je uzpůsobeno i ovládání, většinu funkcí lze ovládat i jen pomocí dálkového ovladače televizního typu.

Křisťálová Lupa 24 hlasovani

Digitální domácnost s Windows Media Center na letošním Invexu, na stánku Českého Telecomu
2012

Zajímavé je, že Microsoft původně vůbec neměl v úmyslu své Windows Media Center překládat (lokalizovat) do češtiny. Názor ale změnil po té, co v lednu letošního roku uzavřel strategické spojenectví s Českým Telecomem a Eurotelem. Dnes, zhruba tři čtvrtě roku poté, jsou české Windows XP Media Center zde. K jejich prezentaci pak český Microsoft zvolil obdobnou strategii jako jeho matka v zámoří – postavil ukázkový „superbyt“, ve kterém vše předvádí. V obýváku je velká obrazovka a na ni je napojen atypický počítač („Windows Media Center PC“). Ten také zajišťuje veškeré „zábavní“ funkce v domácnosti, od sledování televize či rádia, objednávání filmů (přes Český Telecom, který je jedním z partnerů superbytu), až třeba po práci s fotografiemi. A zřejmě se na takovém PC dá také pracovat.

Pokud vás představa takovéhoto „superbytu“ opravdu zaujala, můžete se na něj jít podívat. Bude přístupný i veřejnosti, a to každý pátek od 10:00 do 19:00 (po předchozí registraci, která bude teprve spuštěna, viz zde). Pokud se chcete jen podívat na fotografie superbytu, najdete je zde.

Láká vás představa jediného multimediálního PC, které zastane funkce TV, Hi-Fi věže, domácího kina atd.?

Autor článku

Autor byl dlouho nezávislým konzultantem a publicistou, od 8.6.2015 je členem Rady ČTÚ. 35 let působil také jako pedagog na MFF UK v Praze.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).