Problém je ještě ten, že OECD v ČR počítá pouze náklady na ADSL a "zapomíná" na to, že v ČR prostě není možné si koupit ADSL bez hlasových služeb. Takže ty ceny pro ADSL v ČR jsou trochu jako ceny "letenek bez letištních poplatků".
Jinak pro srovnání, ceny (červenec 07) korejského imcumbenta za ADSL 8M/640k, VDSL 10M/4M nebo FTTH 10M/10M jsou bez ohledu na technologii stejné a při ročním úpisu se platí 28.500 KRW, bez úpisu pak 30.000 KRW měsíčně (tedy asi 640, resp. 670 Kč, s DPH a bez FUP). Zřízení je 30.000 KRW, hlasové služby lze (tedy nejsou podmínkou pro internet) koupit zvlášť.
Mate to brat tak, ze inkumbent dlouhodobe zneuziva sveho postaveni na trhu, aniz by s tim CTU neco delal. Osobne me napadaji tri mozne duvody tri mozne duvody: Blbost, uplatky nebo politicka objednavka. Ktery z nich (nebo jiny?) je spravny, o tom se da diskutovat, ale pravdu znaji jen primo zainteresovani.
No, podle mě to je smrtelná kombinace všech výše uvedených důvodů.
Ono totiž není pravda, že s tím ČTÚ nic nedělá, ono naopak nastavuje trh tak, aby to TO2 co možná nejvíce vyhovovalo, ale na první pohled to ak nevypadalo. Ale jak se říkalo na vojně, "čísla hovoří".
Blbce uplacet netreba, ti se chovaji dle potreb proto, ze jsou blbi. Chytrejsi se uplati a koupi. A tem, kteri se koupit nenechaji se to vysveli politicky (chces korejto ? tak drz hubu a krok).
Jediny reseni = sebrat telecumu draty/roztrhnout ho na dve firmy s povine verejnou nabidkou na pronajem dratu stejnou pro vsechny = i pro materskou firmu poskytujici sluzby.
Reseni jak bude vypadat = pripojek bude nadale ubyvat, jak se zakaznici budou presouvat na jine technologie. Po dosazeni hranice (urcite lze spocitat) kdy jiz nebude ani pro firmy "pevna" zadnym prinosem (nebude s kym na ni komunikovat) se vytvori zakon na podporu telekomunikacniho trhu = kazdy s elektrickou pripojkou bude platit 500Kc/mesic telecumu, aby nekrachnul, udrzela se zamestnanost, .... (libovolne mnozstvi jinych blabolu).
No a ovce rikajici si obcane CR to s radosti zaplati a jeste budou stestim becet.
jiste. vsechno je drahe, pulka chleba stala 2.10 Kcs a ted stoji i 14Kc. Kam to spejeme. A predrazeny internet! jenze
95% paternich siti stoji na Cisco systems a ti chteji dolary. tier1 operatori - MCI apod chteji pro zmenu -dolary (eura).
Zarid at vlada prispeje operatorum stejne jako korejska vlada a bude levnejsi internet :)
pouzij google, hledej, pak si stezuj.
The government has invested 22US$ billion in broadband rollout, in support of private investment. A further 15US$ billion has been earmarked for investment before the end of 2005. A significant part of this investment has been through loans given to the major operators. The government has also pressured banks to provide generous finance facilities to help the major operators develop the market.
The Korean government
also provided subsidies for purchase of PC by low-income citizens. In 2000, the government itself purchased 50,000
PCs as a four-year lease, providing it to low-income families with full support for broadband fee for five years.
Přesně tak.
Stavili se v TO2 a nechali si od nich předložit náklady k ADSL a podle těchto Telekomem dodaných čísel usoudili, že je vše OK.
A už jim nevadilo, že jim v TO2 nějak zapomněli říct, že za zprostředkovýní služby vyplácejí jako další náklad tučnou odměnu... a ve výsledku by bez křížového financování ADSL z jiných zdrojů museli mít Business case spočítaný na 10 let aby se služba vůbec dostala do plusu :oD
Ale to je škoda mluvit. Jen doufám, že jed nou dostane Telefónika přes držku a od tý doby budeme mít konkurenční telekomunikační trh. :oD
Ze by se mela eu motat do vseho, ze by pripadna pokuta mela zaridit levnejsi ceny pro koncoveho uzivatele? Nesmysl, regulace, jakakoliv, vzdy negativne dopadne prave na koncoveho uzivatele.
A pokuta pro span. Telefonicu ve Sp je nesmysl, protoze na lokalni urovni Telefonica neporusila zadne rozhodnuti mistniho telekomunikacniho uradu. Jestli si Brusel bude vyskakovat vuci kazde firme v kazdem state, kam to povede? Miliony pujdou haveti EU konzultantum a pravnikum a na soudni vylohy, misto do rozvoje samotneho businessu... atd
A jeste k SMP - TO2 ma sice vyznamnou silu na trhu ADSL, ale pokud se podivate na BroadBand jako celek zahrnujici WiFi, Cable, ... , tak se samotna TO2 pohybuje velmi daleko pod polovinou trhu.
A co to znamena? Ze trh i pres vsechny zpomalujici regulace funguje, protoze kdo nemel na ADSL (penize, zaludek, konektivitu), pripojil se jinak.
TO2 davno neni statnim podnikem a rozhodne neni socialkou, aby prodavala neco levneji jen proto, ze cast trhu na to nema.
Pripadne pokuty a regualce cen maji za nasledek jen to, ze se firma neinvestuje tolik a trh si musi 'pockat' na investice jinych subjektu do jinych technologii ... coz nekdy prinasi inovace, jindy plytvani. Nema smysl hledat konkretne co ma za nasledky soucasne nastavena regulace v CR ci EU, ale spise lepsi reseni implikujici vyznamne rozsireni kvalitni konektivity (motivace firem je jina - zisk). Kdyz uz EU chce kecat do telco, at motivuji tyto firmy k investicim ...
Možná byste měl vědět, JAK taková podpora Korejské vlády vypadá ve skutečnosti (a to vám Google v angličtině nevyhledá).
Jinak první odstavec, který citujete, pokračuje:
A significant part of this investment has been through loans given to the major operators. The government has also pressured banks to provide generous finance facilities to help the major operators develop the market.
Jinými slovy, Korejská vláda především nastavuje podmínky tak, aby operátoři se mohli jednodušeji dostat ke zdrojům (dráty položené v zemi jsou pro stát dostatečnou jistotou, že danou investici někdo "nevyveze" ze země). Jen podotýkám, že "Major operators" jsou takoví, kteří vlastní významnější infrastrukturu, nikoliv firmy typu "Tele2".
Druhá část podpory Korejské vlády je tvořena masivní poptávkou připojení pro všechny budovy veřejné správy, tj. včetně škol apod. Taková poptávka se dělá s dostatečným předstihem a na dostatečně dlouhou dobu, aby si firmy mohly spočítat, jestli se jim to vyplatí. Stát nakupuje komoditní služby (zapomeňte na Indoš a spol.) a má podmínku, že cena bude vždy nižší než obdobné služby pro ostatní zákazníky (tuším, že se jedná o 30%).
Výsledek je ten, že celá korejská státní podpora (tj. investice do výzkumu a platby za služby státu poskytované) dělá cca 5% všech příjmů operátorů.
Dovoluji si odhadnout, že celá veřejná správa ročně našim telekomunikačním operátorům přispívá poněkud větším dílem než ta korejská, jinými slovy, přispívá jim více. Hold, korejští operátoři investují do infrastruktury a nikoliv do reklam a MIC plní svoji regulační funkci.
Myslím, že váš výrok "regulace, jakakoliv, vzdy negativne dopadne prave na koncoveho uzivatele" lze velmi jednoduše vyvrátit. Stačí srovnat americký telekomunikační trh v r. 1981 a 1990 a zamyslet se nad tím, co k takovému obratu vedlo (nápověda: AT&T a rok 1984).
To máte pravdu, ale ten trh takto funguje NAVZDORY práci TO2 a ČTÚ. Pokud by podmínky pro LLU a velkoobchodní prodej byly u nás nastaveny třeba tak, jako v Německu, nemuseli by se EU a OECD podivovat nad faktem, že dvě třetiny všech WiFi z celé EU je právě v ČR.
Protože, marná sláva, nic nemotivuje firmu k investicím víc než silná konkurence. Kde není, firmy se chovají tak, jako TO2 v ČR.
"Jediny reseni = sebrat telecumu draty/roztrhnout ho na dve firmy s povine verejnou nabidkou na pronajem dratu stejnou pro vsechny = i pro materskou firmu poskytujici sluzby.
"
A to si predstavujete jak? Vyvlastneni ve verejnem zajmu nebo rovnou znarodneni? :-)
FYI: Uz to davno neni statni firma. Tenhle navrh jste mel dat panu Klausovi pred prodejem 33% Holandanum. Jenze ten pan by asi embryo neposlouchal ... :-)))
Pocitam, ze tim si moc nepomuzeme. Stejne bude mit kazdy zakaznik porad jedny draty doma, i kdyz od jiny firmy.
Dokud to nebude (jakoze uz nekde je) paralelni infrastruktura, tak se vubec nic nezmeni.
Zrovna Německem bych tu neargumentoval.
Jejich ceny LLU nejsou vyznamne nizsi.
Nemci Bitstream nemaji a pokud to tak sleduji, tak ani mit nebudou.
Pokus o krok dal (investice do nove site) skoncil driv nez zacal. viz spor nemecko vs. komise a povinnosti sdileni.
Obavam se, ze za techto podminek, tu v CZ, neda do optiky zadny vetsi operator ani korunu.
Jen vsuvka na konec. Minimalne Tmobile a Vodafone by vedeli jak na to a meli na to i dostatek financi. Nicmene, z nejakeho duvodu si sit nestavi...
Asi málokdo využije více drátů, než jedny. S AT&T nešlo jen o jeho rozdělení (na lokální a dálkového operátory), ale hlavně o přesné nastavení pravidel a po několika letech zrušení územních opezení pro "Baby Bells". K tomu bylo několik menších provozovatelů, kteří své služby mohli nabízet všude.
Ostatně, obdobnou cestou se telekomunikace teď řeší v Brazílii.
Jedna věc je, že na trh mají přstup (teoreticky) všichni, druhá, za jakých podmínek. Vývoj na českém trhu ukazuje, že ty podmínky u nás zrovna dobře nastaveny nejsou.
Za těch 6,5 roku se stalo to, že mnoho firem, které věřilo, že ČR nejpozději ke dni vstupu ČR do EU nastaví pravidla telekomunikačního trhu v souladu s doporučeními EU, raději své aktivity prodaly.
Nejde jen o CENU za vlastní LLU, ale o celkové PODMÍNKY. ČTÚ je mistr v definování podmínek tak, že na první pohled vypadají dobře, ale pokud si člověk opravdu všechno dobře prostuduje, zjistí že to je docela hrůza.
Zrovna včera jsem vysvětloval,jak vypadá v ČR trh s ADSL Tarifu ADSL Start nikdo nevěřil, dokud se na stránkách TO2 nepřesvědčili sami...
zakazky pro O2 jsou cca 1.7 mld rocne.
celkovy objem zakazek je 11.5 mld na 4 roky.
obrat telefonika CR je podle vyrocni zpravy 2006 cca 61.3mld
1.7/61.3 = 2.77%
aby to naplnilo tech krasnych 5% tak by stat platil cca 3 mld.
Nicmene toto neni podpora ale objednavka sluzeb pro statni spravu ktera je hodla vyuzivat a za co ostatne plati jako kazdy jiny uzivatel. Jen maji velkoobchodni slevu.
To co je chapano pod "A significant part of this investment has been through loans given to the major operators."
Znamena, ze stat investoval do vyhodnych uveru pro operatory na vystavbu site. tzn. bezurocne nebo uver s malymi uroky.
V okamziku kdy neinvestujete sve penize a ty nemusi vydelavat samy na sebe se stava zbozi levnejsi. V kapitalismu jsou i penize zbozi ktere se prodava.
Kolik dela Vase hypoteka na byt? Kolik jste si pujcil?
Kolik bance nakonec celkem zaplatite? :)
Ale no tak, počítejte pěkně všechno. Když srovnáváte rok 2006, srovnávejte i to, kolik peněz TO2 z veřejné správy ten rok měla, tak 1,7 mld byly zhruba příjmy je z datových služeb, co platil MIČR (viz rozpočet ČR za rok 2006). K tomu je nutné započítat:
- Indoš (ještě dobíhal)
- datové připojení mimo rozpočet MIČR (obrana, vnitro, atd.)
- hlasové pevné linky
- mobilní hlasový a datový provoz
- náklady samospráv
To vše dělalo poněkud víc, než těch zmíněných 1,7 mld. Ano, ve financování státních (nejen) komunikací je tak neskutečný b...., že se v tom nikdo nevyzná. Nehledě na to, že smlouvy typu "Rámcová" z října 2001 bývají často označovány jako nedovolená podpora (ESD má v tomto směru několik velmi poučných rozhodnutí).
To, že český stát cpe operátorům peníze místo toho, aby podpořil investice, to je smutná realita, kterou nakonec vidíme i na výši českých daní.
Zkuste se podívat, jak se taková situace řešila jinde. Pro začátek se podívejte na to, co se s AT&T stalo k 1.1.1984. To je myslím inspirace i pro nás, co říkáte?