Jak jsme informovali včera, SPT TELECOM se dopustil nemilého přehmatu, když v důsledku modernizace svých ústředen naúčtoval za volání v tarifu Internet 99 standardní poplatky. Další informace jsme zjistili přímo v Telecomu, postižení zákazníci by měli dostat své peníze zpět.
Problém se podle dostupných informací týká dvou UTO na severní Moravě, konkrétně Ostravy a Karviné. Celkově postihl podle oficiálních údajů postihl 8.300 telefonních stanic, což není zvlášť mnoho – o to více překvapuje, kolik zákazníků tento problém odhalilo a okamžitě si na různých místech Internetu začali stěžovat.
Důvodem je skutečně přechod na nový způsob účtování hovorů, jak jsme psali už včera. V celé republice by měl být postupně opuštěn zastaralý způsob, v rámci něhož se pouze na počítadlo přičítají jednotlivé impulsy a na konci měsíce se pouze odečte koncový stav od počátečního a z toho se spočítá cena. V již modernizovaných oblastech – zatím není známo, které to jsou – se nyní do databáze ukládá každý hovor zvlášť, tedy volané číslo, čas začátku a ukončení. Na konci měsíce se z těchto údajů spočítá, kolik se z dané stanice protelefonovalo. Impulsy jako vhodný prostředek k přepočítávání patrně zůstanou zachovány, nakonec je na nich postaven i celý ceník, ale pro samotný výpočet celkové sumy už nebudou mít původní význam.
To je zcela nepochybně krok vpřed. Díky této modernizaci bude například SPT TELECOM konečně moci dostát svému závazku z Pověření, který měl být naplněn už nejméně před rokem a půl, a nabídnout každému podrobný účet, tedy i s přehledem, kam a kdy bylo voláno. Jistě by se to mohlo projevit i na obchodní politice, ostatně už pro příští rok se zvažuje zavedení tzv. balíčků – někdo bude platit vyšší paušál a mít levnější hovory, jiný právě naopak. V neposlední řadě je třeba zmínit tarif Internet 99 a jeho podivný spojovací poplatek, který byl vynucen právě zastaralou technologií některých ústředen – i tento problém by nyní měl být minulostí. Je smutné, že právě s tímto pokrokem je spojena tak nemilá chyba.
SPT TELECOM včera rovněž vydal stručnou tiskovou zprávu, ve které se omlouvá všem postiženým. Další formy omluvy se údajně zvažují, podle mého názoru by nepochybně nejrozumnější byla individuální omluva každému zvlášť například ve formě dopisu. Nelze totiž zapomenout ani na to, že některé tento problém vubec nenapadl a se skřípěním zubů účet prostě zaplatili.
Nejpodstatnější je však otázka, zda a jak dostanou lidé své peníze zpět. V rozporu s informacemi, které ještě včera podávaly pracovníci nfo-linek, není nutné, aby každý svůj účet zvlášť reklamoval. Ti, kteří tak učiní, však dostanou peníze zpátky hned a v hotovosti. Všem ostatním bude přeplatek odečten z příštího, tedy zářijového telefonního účtu. Nikdo by tak neměl být poškozen.
Chyby tohoto charakteru by se stávat neměly, je však skutečností, že se bohužel stávají. Mnohem důležitější je, jak se SPT TELECOM se vzniklým problémem vypořádá. Současné řešení odpovídá standardům slušnosti, vysvědčení však bohužel kazí původní informace z info-linek, podle kterých se účet musel reklamovat; kdo by nereklamoval, nedostal by nic. Na podobný přístup ke svým zákazníkům by si každá společnost měla dát dobrý pozor – přestože zatím nemají, k jaké konkurenci by utekli.
Související články a odkazy: