- 17:50 – aktualizováno o informace o další investici do Spotify v posledním odstavci
Celkem 75 milionů aktivních uživatelů a 20 milionů z nich platících. Čísla, která dnes Spotify zveřejnilo, jsou úctyhodná, zvláště když si uvědomíme, že před rokem firma přiznávala 40 milionů uživatelů a 10 milionů předplatitelů.
K obřím číslům můžeme přidat ještě 3 miliardy dolarů, které služba za svou existenci vyplatila na autorských poplatcích. Jen v prvním čtvrtletí letošního roku přitom podle Spotify šlo o 300 milionů.
Souvislosti: Spotify v Evropě vynáší autorům víc než iTunes
Pokud se dá oficiálním číslům věřit, freemium model Spotify založený na základní nabídce zdarma a nadstandardních službách (stahování skladeb k offline poslechu, žádné reklamy, vyšší kvalita zvuku) za předplatné dobře funguje. 80 % platících uživatelů si službu nejdříve vyzkoušelo zdarma, uvádí firma.
Těmito argumenty se snaží čelit tlaku hudebních vydavatelů na to, aby rozsah služeb zdarma radikálně omezilo. Podle jejich argumentů totiž nevynáší peníze a nedostatečně nutí uživatele přecházet na předplatné. O tlaku Universal Music psaly už letos na jaře například Financial Times.
Podezření z nátlaku na vydavatele, aby přestali podporovat freemium model Spotify, teď čelí i Apple. Firma oznámila spuštění vlastní streamovací služby Apple Music, která nabízí zdarma jen tříměsíční zkušební lhůtu. A v USA už se rozběhlo vyšetřování, které má prověřit, jestli se s vydavateli nesnažila Spotify vytlačit z trhu.
Ačkoli se Spotify daří zvyšovat počet uživatelů, stále se mu nedaří vydělávat. Za rok 2014 firma vykázala při tržbách 1,3 miliardy dolarů ztrátu 197 milionů. Většinu peněz totiž investuje do růstu a expanze. V současné době je k dispozici v 58 zemích světa.
Nemá přitom nouzi o peníze od investorů: právě dnes oznámila švédská telekomunikační firma TeliaSonera, že koupila 1,4% podíl ve Spotify za 115 milionů dolarů. Valuace hudební služby tak v součtu s předchozími investicemi stoupla na cca 8,5 miliardy dolarů, podotýkají New York Times.