Společnost MTG, která spoluvlastní tuzemskou televizi Prima, se v druhém čtvrtletí letošního roku propadla po řadě ziskových období do čisté ztráty 58 milionů švédských korun (167 milionů českých korun). Na vině je ukončování aktivit v Rusku, které musela firma přecenit na reálnou hodnotu. Co se týče českého trhu, MTG sice klesl podíl na sledovanosti, výnosy z reklamy však meziročně vzrostly. Čísla tak dokazují, že český reklamní trh opět ožívá. Odborníci proto neočekávají, že by MTG v blízké době z České republiky odešla.
Tržby MTG byly opět rekordní
Z pohledu tržeb zaznamenala společnost MTG opět rekordní kvartál. Oproti loňsku se zvýšily o 46 milionů švédských korun (132 milionů českých korun) na 4,15 miliardy švédských korun (11,97 miliardy českých korun). To je o 1,1 % více než ve stejném kvartále loňského roku. Ještě výrazněji vzrostl provozní zisk společnosti, který dosáhl ve druhém letošním čtvrtletí 452 milionů švédských korun (1,3 miliardy českých korun) oproti 318 milionům (916 milionům českých korun) za stejnou dobu loňského roku. Jedná se tedy o více než 42% nárůst.
Rusko srazilo firmu do čisté ztráty
Zatímco po provozní stránce se MTG dařilo, u čistého výsledku hospodaření došlo k propadu a firma se dostala poprvé po několika letech do ztráty. Její výše za druhý kvartál činí 58 milionů švédských korun (167 milionů českých korun). Za stejné období roku 2014 přitom firma vykázala čistý zisk 307 milionů švédských korun (884 milionů českých korun). Za propad do ztráty může situace na ruském trhu, kde mohou zahraniční vlastníci držet v ruských mediálních firmách maximálně 20 %. MTG tak začala ukončovat své aktivity v Rusku, což se projevilo na výsledcích hospodaření. Ztráta je zejména následkem úpravy mediální zákona v Rusku a s tím související očekávané ukončování aktivit společnosti MTG na tomto trhu. Ve výkazech společnosti na to muselo být reagováno překlasifikací investice jako „ukončovaná činnost“ a přeceněním na reálnou hodnotu. Negativní dopad tohoto přecenění byl 416 milionů SEK (1,2 miliardy CZK),
upřesnil serveru DigiZone.cz Lukáš Hendrych, partner BDO Audit.
Jak dále Hendrych upozornil, právě tyto mimořádné položky ovlivnily výsledky ve druhém čtvrtletí. Pokud tyto položky abstrahujeme a zaměříme se pouze na provozní výsledek, lze hodnotit vývoj jako stabilní, tedy bez významnějších změn,
doplnil Hendrych. Zda bude mít situace v Rusku vliv na výkazy i do budoucna, se bude odvíjet od vývoji reálné hodnoty, respektive od částky, kterou se podaří za prodej podílu získat.
V Česku rostly příjmy, přestože klesal podíl sledovanosti
Na ruském trhu sice MTG už „pšenka nekvetla“, v dalších regionech si jí ale dařilo. Výjimkou nebyl ani region, který zahrnuje Pobaltí, Českou republiku a Bulharsko. Výnosy v regionu vzrostly o 55 milionů švédských korun (158 milionů českých korun) na 695 milionů (2 miliardy českých korun), tedy o 8,6 %. Zvýšil se i provozní zisk, a to o 9 milionů švédských korun (26 milionů českých korun) na 146 milionů švédských korun (420 milionů českých korun).
Oproti prvnímu čtvrtletí se sice zpomalil nárůst příjmů z reklamy, i tak jsou ale výsledky pro MTG z tohoto regionu pozitivní. Tahounem regionu byl opět bulharský trh, který meziročně navýšil o tržby o 13 % (v prvním kvartále připsal 16 %). V Bulharsku se firmě MTG podařilo rovněž zvýšit podíl na sledovanosti, a to dokonce o šest procentních bodů na 41,1% podíl.
Nárůst tržeb zaznamenala také Česká republika, konkrétně se jednalo o meziroční 3% zvýšení (v prvních třech měsících letošního roku byl nárůst 6 %). Na rozdíl od Bulharska ale Primě klesl o jeden procentní bod podíl sledovanosti z loňských 34,4 na letošních 33,4 procenta (čísla za diváckou skupinu 15 až 54 let vypočítaná z podílů komerčních televizí bez ČT). Nárůst tržeb navzdory poklesu sledovanosti podle analytiků ukazuje, že došlo k oživení trhu s reklamou. Nedomnívám se, že by v nejbližší době společnost MTG opouštěla český trh, a to zejména s ohledem na pozitivní vývoj trhu s reklamou,
dodal Hendrych.
Budoucí vývoj závisí na situaci v Rusku
Jak bude vypadat vývoj hospodaření MTG v příštích měsících však nebude záležet jen na českém reklamním trhu, nýbrž i na dalších faktorech, především na situaci v Rusku. Je několik faktorů, které by do budoucna mohly hrát ve prospěch společnosti. Mezi hlavní patří růst podílu diváků a pokračující zvyšování cen za reklamu téměř ve všech zemích a růst digitálních prodejů. Otázkou však zůstává, zda se tento trend podaří udržet a jak se bude vyvíjet situace v Rusku,
uzavřel Hendrych.