Společnost UPC ztrácí zákazníky, za posledních šest let jich přišla o 70 tisíc

18. 8. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Firmě UPC se nedaří zastavit propad počtu předplatitelů videoslužeb, což se projevuje i na poklesu celkového množství zákazníků. Za posledních 6 let jich společnost přišla o 70 tisíc.

Od roku 2008, kdy vypukla ekonomické krize, přišla UPC Česká republika (dále jen UPC) o 70 tisíc zákazníků. Za poklesem stojí výrazný úbytek předplatitelů videoslužeb, jejichž počet se za posledních 6 let snížil o 170 tisíc. Firma naopak eviduje více zákazníků u kabelového internetu a telefonu.

Pokles celkového počtu zákazníků se projevuje i na hospodaření firmy. Od roku 2009 se jí neustále snižují tržby a celkové výsledky hospodaření se pohybují v záporných hodnotách. Vyplývá to z půlročních zpráv, které pravidelně zveřejňuje skupina Liberty Global, majitel UPC, a z účetních závěrek UPC.

Za úbytkem předplatitelů stojí pokles zájmu placené TV

Jak ukazují data o počtu zákazníků, společnost UPC ztratila za posledních 6 let celkem 70 tisíc zákazníků. Zatímco v polovině roku 2008 měla 783 500 zákazníků, k letošnímu poslednímu červnu jich bylo 713 500. Nejvíce se na propadu podíleli předplatitelé videoslužeb. Těch UPC ještě na konci června 2008 registrovala 679 900. Letos jich ke stejnému datu měla o firma 170 tisíc méně, konkrétně se jednalo o 562 300 předplatitelů videoslužeb. Jak u celkového počtu zákazníků, tak v případě předplatitelů videoslužeb klesaly jejich počty, až na několik výkyvů, prakticky každý půlrok od roku 2008.

Zákazníci videoslužeb se pak dělí na předplatitele analogové TV, digitální TV a satelitní TV. Počet zákazníků satelitní TV klesal od roku 2008 až do roku 2011, kdy dosáhl svého minima na úrovni 79 200 zákazníků. Od té doby si však satelitní TV začalo platit stále více lidí a aktuálně UPC eviduje v případě satelitní TV 104 400 předplatitelů. Zcela opačný trend probíhá naopak u zákazníků digitální TV. Jejich množství stoupalo až do konce roku 2011, kdy jich bylo 421 600. Od té doby však předplatitelé digitální TV ubývají a nyní jich UPC má 372 300.

Zajímavým vývojem prošla skupina zákazníků analogové TV. S nástupem digitalizace se jejich počet začal nejprve výrazně snižovat. V polovině roku 2008 mělo analogovou TV od UPC 373 600 zákazníků, o pět let později už jenom 71 700 zákazníků. Od poloviny loňského roku však množství předplatitelů analogové TV opět roste. Za nárůst může nabídka balíčků od UPC. Společnost UPC má v nabídce balíček „Digitální televize Mini“, jehož součástí nadále zůstává 15 TV programů v analogové podobě pro starší TV přijímače bez digitálního tuneru a více než 20 rozhlasových stanic v FM pásmu. Tento balíček si naši zákazníci oblíbili v kombinaci s připojením k internetu a vzhledem k obsaženým analogovým kanálům se promítají do statistik zákazníků analogové televize, vysvětlil serveru DigiZone.cz Martin Pavlíček, tiskový mluvčí UPC.

Od roku 2008 přibyli klienti internetu a telefonu

Počet odběratelé televizních služeb sice UPC klesl, firmě však od roku 2008 výrazně přibyli zákazníci, kteří využívají kabelové připojení k internetu. V polovině roku 2008 jich využívalo UPC internet 283 700, letos má internet od UPC už 440 400 zákazníků. Zdá se tedy, že internet začíná pomalu a jistě vytlačovat televizi. Přesto společnost UPC předpokládá, že dojde k oživení zájmu o televizi. Dá se očekávat jisté obecné oživení zájmu o televizní balíčky s nástupem doplňkových služeb, jako je video on demand a možnosti přehrávání obsahu na objednávku. Nadále platí, že jak v oblasti internetového připojení, tak v oblasti kabelových televizí přetrvává velmi silné konkurenční prostředí, doplnil Martin Pavlíček.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Oproti roku 2008 se UPC rovněž zvýšil počet zákazníků, kteří si platí kabelový telefon. V roce jejich počet činil 107 800, letos pak 174 400. Nutno ale podotknout, že předplatitelů kabelového telefonu v posledních dvou letech ubývá. Nejvíce jich UPC měla v polovině roku 2012, a to 198 500.

UPC je v zisku, na úrocích ale platí stovky milionů korun

Pokles počtu zákazníků v posledních šesti letech se spolu s krizí samozřejmě podepsal i na hospodaření UPC. Firmě se od roku 2009 každoročně snižují tržby. Před pěti lety vykázala UPC příjmy ve výši 5,1 miliardy korun, vloni šlo už “jen” o 4,3 miliardy korun. Provozně se společnost neustále drží v zisku, přestože jeho výše kolísá, celkově se ale od roku 2008 pohybuje ve ztrátě. Nejhorší byl v tomto ohledu rok 2010, kdy společnost UPC prodělala 277 milionů korun. Nejlépe si naopak firma vedla v roce 2012, kdy vykázala ztrátu ve výši 1,6 milionu korun. Výsledky hospodaření sráží dolů hlavně vysoké zadlužení, jenom za loňský rok zaplatila firma na nákladových úrocích 443 milionů korun. Prostředky nicméně směřují do nizozemské mateřské společnosti UPC Czech Holding, která české UPC poskytla před lety rozsáhlý úvěr v řádu miliard korun.

Autor článku

Autor je redaktorem serveru Podnikatel.cz. Ve svých studiích na VŠE se specializoval na hospodářskou politiku a hospodářské a sociální dějiny. Mezi jeho záliby patří sport, kultura, ekonomika a politika.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).