No tak... To není nic tajného a ví to o mně kde kdo. Jenže těm, kterým jsem to explicitně sdělil, to asi nebylo nic platné. Proto jsem taky napsal to, co jsem napsal. Pochopte: Když někomu sdělím, že nemám řidičák, a on mi přesto vnucuje auto, tak co si mám o něm asi myslet? A potažmo - jak asi je schopen pracovat s informacemi, které má k dispozici - byť by byly sebepřesnější?
Systém má být prý velmi sofistikovaný a nebude snadné odhalit falešnou identitu = To jenom dokazuje postupující demenci lidstva. Pokud někdo opravdu plánuje ovlivňovat myšlení lidí přes síť, pak je buď blázen, který si myslí, že to půjde i bez osobního kontaktu nebo má zjištěno, že lidstvo degeneruje a je bezmezně pohlceno virtuálním světem natolik, že ho považuje za realitu. Obojí je přirozeně nesmysl.
Společností, které se zabývají sběrem dat (tento překlad je pro ty, co nemají rádi přebírání cizích slov), jsou tisíce. Pokud se pak data pěkně zkombinují, poskytnou dost komplexní přehled o tom, co člověk dělá, má, kam jezdí, co čte. Společností, které o nás něco vědí, je dost. = Je to problém? Je problém potom mazat reklamní maily nebo vyhazovat letáky do koše? Co děláte tak tajného, že vám vadí tyto hlouposti?
Také si občas řeknete, že reklama je čím dál tím lépe cílená a pro vás zajímavá? To není náhoda, je to tím, že o vás obchodníci dost vědí. A projevuje se to nejenom cílenými doporučeními na Internetu, ale také zajímavými letáky ve schránce. = Jsou opravdu všichni lidé tak slabé povahy, nízkého IQ, že tomu podléhají? Dost těžko.
Ten článek, ať jde o zdroje jaké chce, je jen o tom, že jedna paní povídala. Důkaz, že na netu, jakož i jinde, je tak obrovská inflace článků, že už de facto není o čem psát a zaplňovat prostor.
My bychom se meli spis zabyvat ceskym dataminingem: http://bizguard.cz , http://www.cekia.cz/magnusweb/ (pouzivaji to ruzne statni instituce, treba i BIS), UOOU "dela ze nevidi"
O ostatnich zemich informace taky jsou:
https://blog.torproject.org/blog/update-internet-censorship-iran
https://blog.torproject.org/category/tags/internet-censorship
Pro méně chápavé - to, že se o nějakém data miningu dozvíme, ještě neznamená, že neprobíhá daleko hlubší, navíc v systému, kde je stát slabší a silnější soukromej sektor lze předpokládat, že ten hlavní DM je organizován právě soukromě resp. výsledky ať už soukromého nebo státního jsou využívány těmi soukromníky, kteří mají nad státem reálnou moc. Jestliže nějaký režim pak potlačuje projevy opozice, ještě to neznamená, že ten náš je lepší. Je totiž i možné že tam, kdyby se lidé o něčem dozvěděli, ještě by to něco změnilo. Tedy mohou na tom být i o malinko lépe než my, kde všichni o všem víme, např. v ČR o korupci, ale je to většině z nás stejně naprosto k ničemu.
Je to zcela přirozený výjoj, že informace jsou a mají být online, protože tím usnadňují život. Pokud lidé chtějí pohodlí, tak musejí akceptovat, že je to vyváženo rizikem. To není žádná teorie. To je praxe.
Jako až budete mít za 5 let pračku a ledničku na wifi, lednička Vám bude sama doobjednávat potraviny, tak nebude problém zjistit, co přesně v té ledničce máte....
Ale bude to daň za to, že Vám lednička zařídí to, že po náročném pracovním dni, než se přiřítíte v 21.00 z práce....tak již přepravní služba bude stepovat u Vašich dveří, protože.... když vyrazíte z práce a pokud tak Váš mobil, jakmile budete cca 10 minut před domem (a to spočítá na základě stylu jízdy případně pokud pojedete mhd tak prověří vůči jízdímu řádu a pěší vzdálenosti od zastávky k Vám do baráku), pošle SMS doplňovačům ledniček, že mohou vyrazit a potkáte se u Vás doma u dveří a můžete si sníst svůj večerní iJogurt....:-)
A pokud se Vám nelíbí, že společnosti mají online informace, je to jednoduché:
- nenakupujte přes eshop
- nezařizujte si bankovní účet
- nepoužívejte mail
- nepoužívejte mobil (teoreticky Vás mohou nahrávat)
- nepořizujte si platební kartu
mohl bych pokračovat....
Nebo se na radu jednoho z předřečníků odstěhujte někam na samotu u lesa a tam žijte spokojený offline život :-)
Samozřejmě, že když někde zveřejníte své osobní údaje, tak toho něko využije nebo zneužije. Je příznačné, že se dozvídáme o činnosti amerických služeb, jde o svobodnou zemi. O data miningu ze strany Číny, Ruska, muslimských a jiných diktátorských režimů se prostě nic nedozvíte, ale vemte jed, že to taky dělají a možná i daleko důsledněji.
Pro méně chápavé - kdykoli zaplatíte kartou, tak se někde objeví veškeré podrobnosti o platbě. Jediná cesta je zmizet v pralese, živit se tím co najdu nebo ulovím a mám soukromí zajištěné.
Asi to omezení soukromí musíme brát jako daň za pohodlí naší civilizace a pokud možno neříkat o sobě více než opravdu musíme. A ještě jednu pozitivní věc, drtivá většina z nás jsme zcela bezvýznamní členové mraveniště lidstva, tak si nekazme život zbytečnou paranoiou.
Spiklenecké teorie jsou chytlavější než racionalita a vy to dokazujete. Pro to, abyste skutečně ovlivnil kohokoli na této planetě, potřebujete mluvit, vytvářet čichové a hmatové vjemy. Proto se ovlivnit přes síť dají pouze lidé s nižším IQ, lidé citově nevyrovnaní nebo názorově nevyhranění. Nelze věřit, že by toto byl vzorek lidí na nteru > 50%. Pokud se na tuto problematiku podíváte s patřičnými znalostmi ze sociologie a psychologie (NLP a spol.), s dávkou racionality, pochopíte to.
Zde je důležité si uvědomit jednu věc - musíte předem mít (předpřipravená) data (ty není až takový problém získat; stačí je jen upravit do nějaké rozumné podoby) a taky musíte mít ten *důsledek*. To jest data mining neumí jen z dat odvodit důsledky. Proto mohl MasterCard zjistit, že se rozvádíte - protože přišel na to, že někteří lidé, kteří třeba neměli problém s placením, najednou problém mají, a tak zjišťovali proč. Když zjistili, že je tam velké zastoupení těch rozvádějících se, zkusili daná data nechat automaticky zanalyzovat a voila, jsou schopni i na dalších datech (= u dalších lidí) zjistit, jestli se rozvádí. (Aneb vítejte ve světě strojového učení)
To, co se ve článku popisuje jako data mining, je něco trochu jiného - velmi pravděpodobně se jedná jen o prohledávání více či méně dostupných databází, nikoliv již tak automatické vyvozování znalostí a zkušeností. Bohužel si pro toto nedovedu nedovedu představit jiný pojem než právě data mining...
Když už jsme u toho. Víte že existuje také extrapolace? Ne jenom interpolace jest chleba horníků, leč i extrapolace. No, podívejte se do klasické matematické analýzy jaké jsou předpovědi a z nich vyplývající statistické chyby extrapolací.
Pravdou zůstane, že čím více datových bludů poskytnete, tím méně přesná bude předpověď.
Například placení kartou - já už x let neplatím doma svojí bankovní kartou a soudruzi jsou z toho mírně vyšinutí a nepasuji jim do žádné kategorie. Příčina? Jsem za hranicemi všedních dnů.
Také po nich nic nechci - chování standardní, data limitně se blížící nule a tedy jsou tam, kde nechtějí být a posílají dotazníky.
To samé telekomunikace - netelefonuji doma a tak mi ani nikdo nic nenabízí, na sporadické hovory typu - chceme nabídnout odpovídám rychle a stručně - není zájem, můj čas je drahý, budu za rok, za dva - nevím. A to je přesně to - na co nemají datovou základnu.
Vše je o datech která mají - na nich mohou stavět předpovědi a statistika je neúprosná.
Moje rada - hrajte si s nimi, nedávejte jim odpovědi na otázky, ptejte se na nesmysly. A pak vyhráváte vy.
Čest dolování :D
Me to pripada normalni, ze kdyz chci pujcku, tak se podle toho banka zachova. Kdyz ji budu chtit vetsi, tak ji bude zajimat jestli hraju VLT kdyz ji budu chtit obrovskou, tak si na mne najme detektiva.
Tady tech clanku na toto tema je v posledni dobe tolik. Mohl by jednou autor zasadit tema do nejake sirsi doby? O jake vahove kategorii problemu vlastne pise, par porovnani celkove kvality zivota, proti roku 980, 1350, 1660, 1890, 1924, 1944, 1952, 1964, 1971 apod?
Jak si ta krivda od firem co posilaji letaky vlastne stoji proti snaze nejak dobre zit. Jak ten gavrment je vlastne v tom utlaku sofistikovanej. Ja znam hodne lidi, co si to nebezpeci vubec neuvedomuji, maji deti, jezdi na kole, delaji vyberova rizeni do prace ktera je zaujme, koupili louku a shaneji levne maringotku, kazdy rok si vyberou cely mesic dovolene a nekam jedou, udelali si v kulne pec a zkousi keramiku ale nedari se, asi spatny drevo na topeni. To jsou ale prizemni starosti.
Mel by jim nekdo rici ze vsechno je jinak, sam ale nevim jak. Jak vlastne ziji lide, co si tady to vsechno nebezpeci uvedomuji a poukazuji na nej. Jsou to odborari co bojuji za nas ostatni? Nemaji kvuli budoucnosti trosku omezenou soucasnost?
Jistě, že myšlení lidí lze ovlivňovat a HLAVNĚ BEZ OSOBNIHO KONTAKTU. Protože k mé osobě mohou mít výhrady a odmítat ji... Ale moji myšlenku a informaci musí zkonzumovat ať chtějí nebo ne.
Zeptejte se dětí ve školce jakou barvu má kravička a co z ní máme? Půlka Vám řekne, že fialovou a máme z ní čokoládu...
A zeptejte se dospělých jestli jsou BIO potraviny zdravější než běžné. Bez Váhání každý odpoví: ANO!!
To, jak si lidé představují zdraví, štěstí, bohatství, úspěch - NENI Z JEJICH HLAV! Tyhle konkrétní podoby jim lidi jako jsem já, tlučou denně do mozku a oni je pak opakují, chtějí a jsou ochotni je dokonce bránit!
99% lidí si něco koupí, chce nebo udělá jenom proto, že to dělají ostatní nebo "všichni". Jediné, co pak musíte udělat, je vytvořit v nich takový dojem. Cvičit spotřebitele není o moc těžší než cvičit psa... Ale řekl bych, že pes se alespoň poučí, spotřebitel ne :-))
Vážení,
dostal jsem do schránky mně na jméno adresovaný leták propagující nové pneumatiky. Když se to opakovalo několikrát, napsal jsem příslušné firmě email, že se namáhá zbytečně, protože nemám auto ani řidičský průkaz. No, a co myslíte, že tam ti marketingoví mágové s mou informací udělali?
Kdo si tipnul, že mi poslali reklamu rovnou na auto, tak vyhrál :-)
==> "Cílená" reklama je jen pustá fráze, nesmysl k oblbování různých "manažerů" (jejichž jedinou kvalifikací je obvykle jen komunikativní znalost angličtiny a jinak nic) různými reklamími agenturami a jinými podvodníky podobného ražení.
Pochopte - to je reakce na informaci, kterou jsem já té firmě přímo a vědomě poskytl. Teď si představte, že někdo zkoumá a snaží se odhadnout mé zájmy, záliby a potřeby z mých odposlouchaných tel. rozhovorů nebo z emailové komunikace. Co když zjistí, že někde na Aukru sháním, co já vím, atlas lokomotiv? To by mi taky mohl přijít reklamní leták na nákup lokomotivy, například :-)
jak rychle facebook dokáže mazat nepohodlné účty uživatelů, stačí pouhé udání od nejlépe korporace nebo politicky správně orientované osoby, tak nepochybuji, že facebook již dávno minimálně přihlíží, ne-li se přímo podílí na kampaňích do kterých jsou ve velkém nasazovány falešné identity, myslím si, že něco takové fungovalo už při posledních volbách i v ČR (např. falešné zesměšňující profily Ratha se držely a možná drží dodnes, organizace násilí proti čssd rovnež facebook toleroval, ale v jiných případech facebook je schopen i bleskové reakce). Myslím si, že to přiznání z USA o chystaném nasazení falešných identit přišlo proto, aby se vytvořil dojem, že se takový systém ještě nepoužívá např. pro ovlivnění dění v africe v posledních měsících..
jo, tenhle článek je vážně super, dobrej na zamyšlení.
Btw tuhle problematiku (s googlem) perfektně vystihuje tohle videjko
http://www.videacesky.cz/serialy-online-zdarma/superzpravy-1-google-zachod
(je to komedie, ale v podstatě pravda)