Změna zákonů ve Španělsku přinese od prvního ledna 2015 zásadní změnu pro Google, označovanou též jako „Google Tax“. Vydavatelé budou moci žádat platby za zahrnutí jejich článků do Google News, stejně tak jako za jejich zobrazení ve výsledcích vyhledávání. Pro úplnost je nutné dodat, že se toto netýká jenom Googlu, ale i dalších služeb, které dělají/využívají totéž.
Kolik a za jakých podmínek se bude platit známo není, ale Španělsko je další v řadě zemí, které se snaží z Googlu získat další peníze.
Ve Francii Google nebezpečí zažehnal 82 miliony dolarů vloženými do fondu na podporu tamních vydavatelů. Menší částku ostatně musel použít i v Belgii, kde se mu tímto podařilo ukončit šest let trvající soudní spor. A dlouhodobě naráží i v Německu, kde ale v posledním kole spíš narazili sami vydavatelé.
Platit nebo vynechat?
Hlad vydavatelů po penězích z Googlu má velmi jasný základ. Internet jim přinesl desetiletí vleklé krize a úpadku, řada z nich totiž stále nepochopila, že se bez internetu neobejdou a nedokázali se přizpůsobit.
Zásadní způsob financování novin a časopisů z reklamy se často ukazuje jako problematický, příjmy z tisku klesají a výnosy z digitální reklamy je nejsou schopné nahradit – v převážné většině je totiž inkasují nemediální firmy jako je Google nebo Facebook. Není divu, že vydavatelé ze své vlastní neschopnosti viní někoho jiného, kdo je na tomto poli schopnější.
Google má přitom na dosah snadné řešení všech těchto požadavků: stačilo by přestat odkazy na články novin a časopisů v Google News i ve vyhledávání zobrazovat. Důsledek by byl jednoduchý: vydavatelé by přišli o zásadní část návštěvnosti a tím také o neméně zásadní část inzertních příjmů. Pro samotné čtenáře by to až tak problematické nebylo, bez novin a časopisů na Internetu se totiž až příliš snadno obejdou.
Něco podobného, alespoň v částečné formě, nakonec Google udělat v Německu, kde začal po tlaku vydavatelů zobrazovat pouze titulek a odkaz a vynechávat úryvek i fotografii. Není asi překvapením, že si tamní výběrčí autorských poplatků stěžovali, že jde o vydírání a že Google takto na vydavatele tlačí. Nakonec ale ustoupili – aspoň prozatím.
Bude další v řadě Facebook?
Je nejspíš otázka času, kdy upadajícím vydavatelům dojde, že existuje Facebook, kde se zcela nekontrolovaně sdílejí jejich články, a budou chtít peníze od další služby.
U Facebooku si prozatím řada vydavatelů není příliš jista, ale často ho považují za nežádoucí jev a dělají maximum pro to, aby články z jejich webů nebylo snadné sdílet.
Ti chytřejší pochopili, že je to nutné dělat přesně opačně, a těží z dalšího zdroje návštěvnosti, do kterého navíc nemusí vůbec investovat.