Ilustrace: Nenad Vitas
Podle BBC je spam na ústupu, a to velmi výrazném. V posledních měsících má počet odeslaných nevyžádaných e-mailů klesající tendenci, a to konkrétně od srpna. Vánoce na trendu nic nezměnily, což je zvláštní. V srpnu loňského roku bylo podle jedné z bezpečnostních firem denně odesláno 200 miliard spamů v prosinci „jenom“ 50 miliard. Jinak řečeno, přes neustálý a velmi výrazný růst odeslaných nevyžádaných e-mailů (po dlouhé roky) se během pár měsíců smrskl jejich počet na čtvrtinu.
Odborníci oznámili, že během Vánoc se se spamem odmlčeli tři z největších původců a nikdo vlastně neví proč. Milí odborníci, a nemohlo to být náhodou tím, že si prostě největší spammeři vzali volno, váleli se na plážích nebo se proháněli po sjezdovkách? To, že ubývá spamu, prý vůbec nic neznamená, zase ho pěkně rychle může přibýt. Ano, dovolená nemůže trvat věčně a každá pauza internetových desperátů musí jednou skončit. Já osobně jsem pokles odeslaného spamu nezaznamenal, spíš naopak. Asi jsem se stal cílem těch spammerů, kteří nectí svátky a makají non-stop.
Zcela vážně míněné jsou ale názory, že spam takový, jak ho známe (tedy odesílaný e-mailem), přestal vynášet a tím pádem se jeho autoři začínají orientovat na jiné cesty k výdělku. Alternativní metody pro distribuci spamu jsou zřejmé, jde o sociální sítě. V prosinci prý na Twitteru frčel link sloužící k propagaci jakýchsi pilulek na hubnutí. Jestli můžeme začít jásat nad tím, že budeme mít méně spamu v e-mailech a více spamu na sociálních sítích, je sporné. Všichni do jednoho asi uvítáme méně nevyžádaných e-mailů. Ale na druhou stranu bychom si měli upřímně přiznat, že asi snadněji skočíme někomu na lep na sociálních sítích než v e-mailu. Nigeriské dopisy nebo nabídku viagry pozná i velmi málo zkušený uživatel, kdežto na závadný link na sociálních sítích klikáme zvesela. S tím asi souvisí i zmíněný fakt, že e-mailový spam přestal vynášet – prostě ho známe a ignorujeme. Spam na sociálních sítích ho dokáže nahradit, díky větší úspěšnosti a rafinovanosti. Kdo někdy klikal na odkazy v nevyžádaných e-mailech? A kdo kliknul na něco nedůvěryhodného na Twitteru nebo Facebooku?