Soutěž startupů na Webexpo rok poté

12. 10. 2009
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Autor: 107809
Blíží se druhý ročník konference Webexpo, jejíž součástí je i soutěž o nejzajímavější české a slovenské startupy. Loni zvítězil poněkud netradiční cestovatelský deník. Jak se provozovatelé projektů, které skončily v první desítce, dívají na svou účast s odstupem jednoho roku? Pomohla jim ke zviditelnění? Výměna zkušeností a kontaktů, stejně tak jako mediální pokrytí akce, patří mezi nejčastější argumenty, proč se takových konferencí zúčastnit.

Již tento pátek bude zahájen druhý ročník konference Webexpo. Její součástí bude stejně jako loni soutěž českých a slovenských startupů. Loni vybírala odborná porota z celkem 34 projektů, letos to bude jen o několik méně. Absolutní vítěz vzejde z hlasování účastníků konference, kteří vyberou ze čtyř startupů, které se umístí na prvních čtyřech místech po hlasování odborné poroty. Loni se mezi čtyři nejlepší probojovaly OnTheRoad.To, Telfa, Správnýkrok a Glogster.

Nejvíce bodů a zasloužené vítězství si odnesl poněkud netradiční cestovatelský deník s názvem OnTheRoad.to. Jeho tvůrci se před měsícem mimo jiné účastnili TechCrunch50, jedné z nedůležitějších internetových startup konferencí, které se konají na podzim ve Spojených státech. OnTheRoad.to se jako jediný projekt účastnil tzv. DemoPitu, což je 140 barových stolků, na kterých se mohou projekty prezentovat. Cílem americké konference je ukázat nové projekty a propojit je s investory. Podobné ambice má i česká Startup Show na Webexpu.

I když spíše než se získáním investora mohou autoři zajímavých startupů počítat s mediálním zviditelněním, které však nakonec může přivést nejen nové uživatele, ale právě i potenciální investory. Letos čeká na vítěze reklamní prostor na Lupě, v podobě měsíční reklamní kampaně.

Jaká je ale ve skutečnosti realita? Plní se startupům představy, se kterými se do podobných soutěží hlásí? Oslovili jsme proto deset projektů, které získaly od odborné poroty nejvíce bodů, a zeptali jsme se jich, jak s ročním odstupem hodnotí svou účast v soutěži a zdali jejich projekt od té doby prošel nějakým vývojem.

Konference a soutěže věnující se startupům mají smysl

Všichni z oslovených, kteří zareagovali na naše dotazy, se shodují, že podobné akce mají pro začínající projekty smysl.

„Tyto akce mají pro nové projekty smysl hned z několika důvodů. Již jen prezentace před neznámým publikem zocelí schopnost vysvětlit účel produktu. Otázky a připomínky z publika či v kuloárech vám pak mohou dát inspiraci pro další vylepšování či přímo směřování projektu. V letošním roce vám zpětnou vazbu dá dokonce i přednášce přítomná odborná porota. V neposlední řadě se o vás takto dozvědí potenciální noví zákazníci,“ ,“ myslí si například Jan Kubr z projektu Telfa.cz.

Podobně na konference typu Webexpo nahlíží i Michaela Romanová, která zastupuje projekt OnTheRoad.To. Připomíná také, že právě konference věnující se startupům jsou tím správným místem, kde si mohou začínající internetoví podnikatelé vyměnit zkušenosti se špičkami v oboru a získat kontakty, které mohou v budoucnu využít.

„Podobné akce smysl mají, a to v několika rovinách: Pro zkušené podnikatele v oboru je to dobrá reference pro marketing a PR. Je to také ideální cesta, jak seznámit veřejnost s projektem s téměř nulovými náklady. Pro nováčky je to kromě výše uvedeného dobrá příležitost pro natrénování prezentace projektu, vytvoření a vyladění “pitche” a hledání nejlepšího způsobu, jak projekt komunikovat. Podobné akce nabízí možnost pro networking. Kde jinde mohou začínající podnikatelé narazit na naprosté špičky v oboru, když ne právě na podobných konferencích. Výměna zkušeností a získané kontakty do budoucna jsou velmi cenné,“ říká Michaela Romanová.

Objevil se ale i názor, že kolem startupů je v poslední době až příliš mnoho povyku. „Kolem start-upů je možná trochu bublina, protože tu byly vždycky, jenom pro ně nebylo pojmenování a nikdy se kolem toho nedělalo tolik povyku. Ale věřím tomu, že určité správné kroky provedené u nového projektu mohou rozhodnout o jeho dalším úspěchu,“ myslí si Jiří ZralýBlueBoard.cz, který stojí za projektem Srazy.info.

Startup soutěže a konference jsou pro jejich účastníky také místem, kde získají tolik potřebnou zpětnou vazbu. Petr Král, zástupce vyhledávače pracovních míst Agentka.cz, si také pochvaluje možnost konfrontace s ostatními projekty a uvědomit si tak své silné, ale naopak i slabé stránky. „Přímá konfrontace s dalšími startupy pomůže jednak s ujasněním si vlastních silných a slabých stránek, ale také s vyladěním pitche – tedy té krátké historky, kterou člověk o svém projektu na potkání každému vypráví,“ dodává Petr Král.

Loňská soutěž startupů

Jestliže o prospěšnosti akcí a konferencí, tematicky zaměřených na startupy, neměl nikdo z oslovených nejmenších pochyb, v případě hodnocení jejich účasti na loňském Webexpu už ve svých názorech jednotní nebyli. Negativně se o soutěži startupů vyjádřila zástupkyně systému Capsa. Kritizovala přitom nejen špatnou organizaci, ale také neobjektivitu hodnocení. „Zúčastnili jsme se pouze soutěže start-upů a musíme konstatovat, že byla velice špatně zorganizována. Porota nehodnotila všechny přihlášené projekty, o anketě se téměř nevědělo, a proto byla posléze zrušena, atd. Hodnocení tedy bylo podle nás velmi zkreslené a neobjektivní,“ Tereza Raabová nenechává na soutěži startupů jedinou nit suchou.

Jan KoderaAbakowiki upozorňuje, že Webexpo není konference primárně zaměřená na startupy a od této skutečnosti se odvíjí její možné dopady na provozovatele startujících projektů. „Webexpo chápeme jako zajímavou platformu pro setkání s lidmi z oboru a navázání nových kontaktů. Konference však není profilována jako startup konference, takže ani její dopad pro startupy není nijak zlomový. S odstupem času si navíc myslíme, že jsme se konference účastnili zbytečně brzy. Přesto se na Webexpo 2009 hodně těšíme,“ říká Jan Kodera.

Mediální zviditelnění

Ostatní hodnotili svou účast na Webexpu pozitivně. Ocenili zejména možnost seznámit se se zajímavými lidmi z internetové branže, získat kontakty a potvrdit si správné směřování projektu. Někteří, jako začínající projekt, jednoduše uvítali jakoukoli možnost zviditelnění. A toho se jim dostalo právě díky ohlasům na konferenci a soutěž startupů v médiích. Podle Jana Kodery z Abakowiki konference samotná k novým uživatelům pravděpodobně nepomohla, následné mediální pokrytí na Lupě nebo na Buzzmagu ano.

„Akce, jakou je Webexpo, samozřejmě přitáhne velkou pozornost. Nicméně je pak na každém startupu, jak tuto pozornost využije. V našem případě Webexpo zafungovalo dobře, ať již napřímo a nebo prostřednictvím článků v médiích, které o zúčastněných projektech informovaly,“ potvrzuje Petr Král ze serveru Agentka.cz.

Podle Ondřeje Čihaře z firmy Et Netera, která provozuje vyhledávač pracovních pozic Správný krok, není možné určit, jak velkou roli v mediálním zviditelnění hrála účast v soutěži startupů. „Do určité míry nám účast na Webexpu k mediálnímu zviditelnění pomohla, nicméně vzhledem k množství nejrůznějších akcí, do kterých jsme na podporu našeho projektu investovali, je dnes složité zcela jasně identifikovat míru zviditelnění díky Webexpu. Upřímně, nemám pocit, že by tento efekt byl nějak významný,“ domnívá se Ondřej Čihař.

Kam kráčí?

Samozřejmě nás také zajímalo, jak se startupy, které se před rokem na Webexpu prezentovaly, vyvíjí. Alespoň podle reakcí těch, kteří na naše dotazy odpověděli, to vypadá, že většina startupů stále existuje a některé intenzivně pracují na zdokonalování svých služeb. Capsa například nedávno spustila službu pro posílání objemných dat, Telfa přešla od zkušebního provozu ke komerčnímu, v Abakowiki nasbírali řadu zajímavých nápadů od uživatelů, které postupně implementují a chtějí se zaměřit na zahraniční trhy.

„Za poslední rok se náš tým rozrostl o dva nové členy. Máme založenou pobočku v USA, marketing řídí Michaela Romanová ze Seattlu, máme uzavřeno několik důležitých partnerství (namátkou Student Agency a Škoda Auto v ČR, SpottedByLocals, TripIt a další ve světě). V Čechách jsme navázali úzkou spolupráci s nejlepšími českými fotografy a cestovateli, kteří budou aktivně používat OnTheRoad pro svou činnost. Podrobnosti zatím nemohu prozradit. Co se funkčnosti týká, máme již třetí verzi iPhone klienta a druhou verzi Android klienta. Uživatelé s nadšením přivítali integraci OnTheRoad s Facebookem a Twitterem, v současné chvíli dokončujeme integraci s TripIt.com. Server je dostupný v anglické, německé a české jazykové mutaci, nedávno jsme zahájili testování japonské lokalizace. V nejbližší době nás čekají úpravy stránek na základě připomínek uživatelů, integrace s Vodafone Park, Google Wave, StudiVZ, čínská a španělská lokalizace a spuštění placených služeb,“ říká Michaela Romanová z OnTheRoad.to.

Daří se i oběma vyhledávačům pracovních pozic, i když přiznávají problémy, které souvisí s ekonomickou krizí. „ Spravnykrok stále běží a získává stále více na popularitě. S probíhající krizí a menší ochotou podniků investovat do náboru nových pracovníků nejsou pochopitelně výsledky takové, jaké jsme očekávali, ale to jsou prostě externí faktory, které ovlivnily prakticky každého,“ vysvětluje Ondřej Čihař z Et Netera.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Petr Král z konkurenčního serveru Agentka.cz dodává: „Agentka.cz si vytrvale buduje svoji pozici na českém internetovém trhu práce. Dle dostupných informací se momentálně nacházíme na 4.-5. místě, co se návštěvnosti a zpracovaných životopisů týče.“

Minulá soutěž startupů na Webexpu představila řadu zajímavých projektů, doufejme, že i letošní ročník nebude v tomto směru výjimkou.

Zúčastníte se letošního ročníku konference Webexpo?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).