Hlavní navigace

Soumrak profesionálů

20. 7. 2004
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

S ABC zpracuje reklamní brožuru i školák! Navrhněte si s XYZ vlastní dům! Vytvořte s BFLM profesionální webové stránky jedním kliknutím myši! Podobně lákají softwarové firmy zákazníky na své produkty, správně tušíce nové trhy tam, kde kdysi kralovala zanedbatelná hrstka odborníků. Neblahé důsledky tato strategie přináší až v druhém plánu.

S rostoucím rozšířením počítačů do všech oblastí života stoupá i počet programů „pro každého“. S ABC zpracuje reklamní brožuru i školák! Navrhněte si s XYZ vlastní dům! Vytvořte s BFLM profesionální webové stránky jedním kliknutím myši! Podobně lákají softwarové firmy zákazníky na své produkty, správně tušíce nové trhy tam, kde kdysi kralovala zanedbatelná hrstka odborníků nepouštějících do svých hájemství žádné nezvané hosty. Samo o sobě to není nic špatného, ba naopak: rozšíření trhů s sebou nese lepší podporu i výrazný pokles cen: produkt, který si koupí stokrát více uživatelů, bude stát zlomek původní ceny. Neblahé důsledky tato strategie přináší až v druhém plánu.

Zatímco příjemný, snadno ovladatelný program se stovkami funkcí dává profesionálovi do rukou nástroj, s nímž se jeho invence rozletí do výše, v rukou amatéra je to odjištěný granát s netušenou razancí. Takový „poučený laik“ má po několika hodinách hraní si s DTP programem před sebou výsledek technickou kvalitou srovnatelný s výtvory špičkového grafika – a díky objemným knihovnám fotografií, ilustrací a řezů písem, jež jsou dnes běžnou součástí těchto aplikací, také celkem pohledné, i když unifikované a bezduché dílko. A tak jsou dnes na každém rohu k vidění zástupy podobných amatérů, tvářících se profesionálně a bohužel často také zaměstnaných na místech dříve jen skutečným profesionálům vyhrazených. To smutné na tom je, že v Čechách v tomto směru technika dokázala předběhnout člověka. Vedoucí pracovníci ve firmách dokáží stále méně tyto poučené laiky od opravdových profesionálů rozeznat. Skuteční mistři v oboru (oborech) mezitím skřípou zuby, když vidí na každém nároží, v každém časopise nenápadité a sterilní výplody svých nástupců, již už jen pouze tupě obsluhují své krásné hloupé stroje bez náznaku vlastního tvůrčího přínosu.

BRAND24

Od zaměstnavatelů nelze změnu očekávat, levná síla je levná síla – a on ten náš Lojza vždycky nakonec něco vytvořil, že. Jediná šance je doufat, že se začnou otevírat oči samotným zákazníkům. Že jim začne vadit, že mají stejnou reklamu jako pět dalších firem, že jejich výloha jako by z oka vypadla té sousední a že z firemního loga se dělá špatně i uklízečce. Pak teprve zjistí, že oni „odborníci“ nejsou nic víc než jenom zruční obsluhovači programů, které samy invenci nemají a mít nemohou – a začnou se poohlížet zase po někom, kdo jí má na rozdávání. A neplatí to zdaleka jen pro grafiky a DTP programy. Je v našem zájmu hlídat si profesionály všude a vyvažovat je zlatem.

Mimochodem, nedávno jsem viděl krásný CD-ROM „Praktický lékař pro každého“.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je UX/UI analytik a designér. Kromě svých stránek provozuje i dílnu webdesignu WellStyled.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).