Ilustrace: Nenad Vitas
Výzkumná společnost Nielsen zveřejnila výsledky zajímavého výzkumu, z něhož vyplývá, že sociální sítě v žádném případě e-mail jako službu neohrožují. Jaký mají tedy sociální sítě vliv na používání e-mailu? Spíše ho podporují, respektive častější uživatelé sociálních sítí více mailují. Hypotéza propagující pravý opak byla docela s přehledem vyvrácena. Nielseni rozdělili online populaci do čtyř skupin, první tři používají sociální sítě, čtvrtá ne. Poté se podívali na používání e-mailu prvními třemi skupinami, zjistilo se, že se stoupajícím využíváním sociálních sítí stoupá i obliba e-mailu, respektive doba, po kterou se uživatelé mailování věnují.
Výzkumníci upozorňují na fakt, že například používání sociálních sítí přináší uživatelům spoustu oznamovacích e-mailů do schránek, což jistě také zvyšuje čas uživatelů sociálních sítí u e-mailu. Pravdou je, že e-mail mohou ohrožovat třeba hlasové služby, dost lidí jim stále dává přednost, ať už jde o telefonování klasické nebo přes Internet. Na webu je ale dost málo služeb (kromě právě telefonování přes Internet), které e-mailu konkurují. Nezdá se to, ale blogy, sociální sítě a další služby uživatele spíše k e-mailu poutají, než aby ho odpuzovali. Existuje dost služeb, které posílají alerty e-mailem, o registracích a jejich potvrzení ani nemluvě. Při zmíněných registracích se totiž většinou uživatel bez zadání e-mailové adresy neobejde. To je další z důležitých faktorů, který prakticky nedovoluje e-mail ignorovat.
I samotný Luis Suarez, velký propagátor života bez e-mailu, se bez něj zcela neobejde. Může ho omezit, ale úplně se ho nikdy nezbaví. Sociální sítě a e-mail prostě existují v symbióze, bez e-mailu si na většině sociálních sítích ani nezřídíte profil. Přesto je zjištění výzkumníků trochu překvapivé, první úvaha, která v této souvislosti přijde na mysl, je jasná. Lidí si píší na Facebooku a na Twitteru a e-mail přestávají potřebovat. Vždyť je tolik různých komunikačních kanálů. Ale ruku na srdce, zkoušeli jste někdy poslat partnerovi obchodní nabídku zprávou na Facebooku? O „pověšení“ na zeď ani nemluvě. V mezifiremní komunikaci slouží sociální sítě jenom minimálně, tam to není pro e-mail vůbec žádná konkurence.
Pokud se vrátíme ke grafu, tak je vidět, že v používání e-mailu je skupina nejvíce používající sociální sítě oproti ostatním o hodně vpředu. Velcí milovníci sociálních sítí tráví u e-mailu několikrát více času, než ti, co sociálním sítím tolik neholdují. S trochou nadsázky můžeme prohlásit, že příchod sociálních sítí znamená pro e-mail druhý dech a jakýsi návrat ke kořenům.