Sociální signály v SEO: Jak Seznam a Google indexují sociální sítě?

31. 7. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: www.flickr.com/photos/seoplanter/
Dokáží vyhledávače zaindexovat i stránky, na které vedou odkazy výhradně ze sociálních sítí? SEO expert Pavel Ungr se pokusil zjistit to jednoduchým experimentem.

Odborná komunita už dlouhou dobu diskutuje o hodnocení webů vyhledávačů na základě sociálních signálů. Často v této oblasti narážíme na skepsi, a proto se pokusím studie renomovaných agentur doplnit vlastními fakty a experimenty. 

Každý pokus v tomto oboru se potýká s tím, že je složité nastavit vstupní podmínky, a proto jeho výsledky nemají vždy absolutní prokazatelnost. Můj experiment na potvrzení sociálních signálů má proto poměrně jasné vstupní nastavení, abychom jiné faktory eliminovali. 

Co jsou sociální signály a proč je vyhledávače potřebují 

Vyhledávače chtějí spokojené uživatele. Aby byl uživatel spokojený, chce kvalitní výsledky vyhledávání. V současnosti jsou ale stále výsledky v SERPu zmanipulovatelné. Poskytněte mi dostatečně velký rozpočet a dostatečně velký profesionální SEO tým a dostanu jakýkoliv web na první stranu vyhledávačů v řádu měsíců. Google se proti tomu snaží bojovat primárně pročištěním SERPu aktualizacemi Panda a Penguin. 

Hledaným řešením ale mohou být sociální signály. Spontánní sdílení URL, zmínky, jakákoliv sociální interakce jsou špatně zmanipulovatelné a mohou mnohem přesněji vypovídat o kvalitě a popularitě URL z pohledu návštěvníků. 

Vyhledávače bohužel, stejně jako u jiných signálů, nehovoří o mechanismech svého fungování jasně, a proto existují experimenty jako je tento, které domněnky o síle sociálních signálů mohou potvrdit. 

Hypotéza: Kdy mohou mít sociální signály vliv? 

Aby mohly sociální signály fungovat, musí vyhledávače sociální sítě indexovat. Sociální sítě přitom vyhledávačům nikdy příliš nepomáhaly, co se týče průchodnosti jejich webu. Hojné využívání Ajaxu donutilo Google napsat si vylepšení svého crawlera, takže nyní teoreticky indexaci nestojí v cestě žádné technické překážky. 

Podmínky experimentu 

Cílem mého experimentu bylo prokázat, zda vyhledávače dokáží zaindexovat i URL, na kterou vedou odkazy pouze ze sociálních sítí Facebook, Twitter a Google+ a neexistují na ně odkazy z jiných míst internetu. Proto jsem vytvořil následující stránky:

Každá stránka měla unikátní obsah a na každou vedly odkazy pouze z té sociální sítě, na kterou byla cílena. Experiment jsem odstartoval 1. června 2013. Na každé sociální síti jsem vytvořil jednoduchý příspěvek s odkazem (Na Facebooku a Twitteru označené jako nofollow a na Twitteru zkrácený přes bit.ly), který byl otevřený všem uživatelům (tedy žádné omezení na skupinu uživatelů nebo uzamčený status).

Sociální síť Počty sdílení Počty komentářů Počet Likes/Favourites/+1
Facebook, 2, 3 22 25 6
Twitter 19 7 0
Google+ (Mapa sdílení) 31 4 9

Ověřoval jsem, zda na zmiňované URL ke dni vyhodnocení experimentu (4. července 2013) nevedou odkazy z internetu, pomocí reportu z fresh indexu nástroje Majestic SEO:


Autor: Pavel Ungr

Bohužel ani tento nástroj nedokázal postihnout všechny faktory ovlivňující můj experiment, a tak s lítostí musím uznat, že mi různé agregátory příspěvků Google+ a Twitter zpráv narušily podmínky experimentu a odkazy na tyto URL unikly na „živý“ internet. Jedná se konkrétně o: 

  • http://tweettunnel.com/Berkofff (Twitter)
  • http://new.tweettunnel.com/re­verse2.php?textfield=rado­mirpa (Twitter)
  • http://twitter.mracik.sk/ac­count/hanickapavlin (Twitter)
  • http://it.circlecount.com/cz/explore/ (Google+)
  • http://www.mygoogleplus.com/ti­meline.php?id=1066563660931875­16063 (Google+)
  • http://cpedialog520.appspot­.com/profiles/106656366093187516063 (Google+)

Proto tedy nevíme, zda jsou v případě Twitteru a Google+ výsledky experimentu prokazatelné. Jediný experiment, který dle indexu vyhledávačů neunikl na „živý“ internet, byl paradoxně Facebook. Na základě jeho výsledků můžeme tedy něco konkrétního vyvozovat. A jaké byly výsledky experimentu? 

URL Datum indexace Seznam.cz Datum indexace Google.cz
http://seojedobro.eu/facebook/ 10.6.2013 10.6.2013
http://seojedobro.eu/twitter/ Nezaindexováno 4.6.2013
http://seojedobro.eu/google-plus/ 8.6.2013 2.6.2013

Google dokázal zaindexovat všechny zmiňované stránky, Seznam nezvládl Twitter, ale jinak dokázal zaindexovat také všechny. 

Důležitost stránek 

Zajímavým aspektem je také řazení testovaných URL ve výpisu zaindexovaných stránek z domény seojedobro.eu za pomocí operátoru site:. U obou testovaných vyhledávačů můžeme vidět poměrně vysoké zařazení kontrolovaných URL v porovnání s ostatním stránkami domény (které jsou plně optimalizované a vedou na ně další interní i externí odkazy): 

URL Pořadí na Seznam.cz Pořadí na Google.cz
http://seojedobro.eu/facebook/ 44. 2.
http://seojedobro.eu/twitter/ 3.
http://seojedobro.eu/google-plus/ 3. 4.

Výsledky experimentu 

Bylo ověřeno, že vyhledávače dokáží indexovat sociální sítě (včetně Twitteru na Seznam.cz). Víme, také, že kromě Twitteru, s kterým měl Seznam.cz problémy, stačí odkazovat ze sociálních sítí, aby vyhledávače jejich URL procházely. Díky tomu víme, že stránky na sociálních sítích mohou být hodnoceny jako jakékoliv další a odkazy z nich směřující můžeme považovat jako běžné (v některých případech nofollow) odkazy. 

Stejně tak víme, že publikace odkazů na Google+ a Twitter může generovat další množství odkazů v agregátorech. 

Bylo také potvrzeno, že stránky, které mají velkou sociální interakci, jsou pozitivně hodnoceny ve výsledcích vyhledávání (viz řazení při použití operátoru site:). 

Toto byl pouze jednoduchý experiment zaměřený na ověření ovlivnění indexace ze sociálních sítí. Samozřejmě lze jít mnohem dál a testovat vliv různých typů obsahů na sociálních sítích – zda více fungují komentáře, sdílení nebo „Likes“. Možnosti jsou. 

Co to znamená pro online marketing? 

Sociální signály mají vliv na hodnocení stránek. Proto:

  • Každou aktivitou na sociálních sítích posilujete web, o kterém píšete nebo na který odkazujete. A to nejen z pohledu SEO.
  • Přemýšlejte o užívání správných klíčových slov při psaní příspěvku.
  • Nezapomínejte na optimalizaci on-page faktorů vašich profilů na sociálních sítích.
  • Zvyšujte míru zapojení správným textem (copywriter), načasováním i vhodným tématem (analýza klíčových slov). 

Tento text původně vyšel v anglickém jazyce na serveru Babelguide.com.

Autor článku

Nezávislý konzultant online marketingu se specializací na SEO. Propaguje SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu. Věří, že SEO je dobro. Bloguje (BloxxterNet) a tweetuje (@PavelUngr).

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).