Sociální média jsou nový vektor pro psychogenní chorobu

28. 9. 2013
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Hon na čarodějnice a s tím spojené davové šílenství se dnes šíří prostřednictvím sociálních médií.

Zajímavé čtení ve What Witchcraft Is Facebook? se zmiňuje o tom, že známá psychogenní choroba známá jako „masová hysterie“ se dnes šíří novými cestami. Vychází přitom ze studie Roberta Bartholomewa z Nového Zélandu, který se studii masové hysterie věnuje už více než dvacet let. A hovoří také o nejvíce známém případu masové hysterie, tedy o čarodějnických procesech z let 1692 až 1693. Ty nakonec stály život dvacet lidí.

Podle článku se masová hysterie čerstvě projevila například v případech záhadných zdravotních obtíží zhruba dvou desítek studentů (viz Still no answers on Essex Aggie hiccups cases) v Danvers a Middletonu. A upozorňuje na to, že sociální sítě jsou často právě tím prostředím, které u šíření psychogenních chorob umožňuje. „Masová hysterie“ na sociálních sítích přispívá k šíření psychogenních příznaků, kdy lidé zcela zdraví vykazují příznaky neexistující nemoci pouze poté, co se jí „nakazili“ z příspěvků na Facebooku.

Bartholomew uvádí, že typicky se masová hysterie projevuje na skupinách dívek či mladých žen, které sdílejí společný fyzický prostor. Právě spojení s pohlavím je podle něj jasné a dokládá to studií více než šesti set případů za několik století zpět.

Sociální média jsou podle něj vybavený potenciálem pro širší a globálnější působení a je potřeba lépe pochopit jako mohou fungovat coby primární vektor či agent pro šíření poruch. Říká dokonce, že podobné události jsou na sociálních médiích nevyhnutelné a je pouze „otázkou času, kdy se setkáme s něčím, co není vázáno pouze na jednu školu“.

Zdroj: Mass psychogenic illness and the social network: is it changing the pattern of outbreaks?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).